De Hyundai Kona is zo’n typische ‘marketing’-mobiel. Wel een heel succesvolle!
Hyundai is in relatief korte tijd uitgegroeid van eenvoudige budget-knaller tot een van de grotere automerken. Wat bijzonder knap is, is dat het merk wereldwijd goed weet aan te slaan. Dat niet alleen, ze zien vaak marktsegmenten, niches en kansen om bepaalde auto’s te ontwikkelen en te verkopen. In relatief korte tijd lanceren ze een nieuw model en als blijkt dat het niet het succes brengt, wordt zo’n model ook weer snel uit productie gehaald.
Inhoudsopgave
Hyundai Kona
Een van die auto’s is de Hyundai Kona. Stiekem is dat een van de meest briljante auto’s van de afgelopen jaren. Misschien niet om je broek in vuur en vlam te zetten. Het is wel een masterclass hoe je een model in de markt zet.
Ten eerste de technische basis. De auto staat op het ‘New B-SUV’-platform. Met dit platform kan Hyundai (en Kia ook overigens) alle kanten op. Ten eerste het aantal verschillende motoren: alles is mogelijk. Van een eenvoudige 1.0 driecilinder turbo tot een ouderwetse 2.0 viercilinder. Maar ook een diesel is mogelijk. Dat niet alleen, een hybride of EV-versie is verkrijgbaar. In Nederland zijn niet alle varianten verkrijgbaar. Slim, want die 2.0 viercilinder zou niet echt een kans hebben in Nederland, terwijl de versies met 48V, hybride of EV aandrijving juist wel een grote kans hebben van slagen.
Luc Donckerwolke
We moeten ook niet voorbij gaan aan het feit dat de Kona een vernuftig karretje is qua segment. De auto is ontworpen door niemand minder dan Luc Donckerwolke. Dat is de man die Lamborghini opnieuw vorm heeft gegeven met de Gallardo en Murcielago. De cross-over is duidelijk van het ‘urban’ karakter. De voorwielaandrijver (in standaardtrim althans) heeft iets meer bodemvrijheid om een paar drempels iets sneller te nemen.
In Nederland komt de Hyundai Kona in 2017 op de markt. De instapmotor is een 1.0 T-GDI driecilinder. Dankzij een turbootje is deze alsnog goed voor een adequate 120 pk. De 1.0 T-GDI is altijd gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. In 2018 voegt Hyundai een 1.6 T-GDI aan het gamma toe. Voor veel mensen is deze uitvoering meteen overkill. De 1.6 motor is goed voor 177 pk en 265 Nm. Deze Kona 1.6 is standaard voorzien van een zeventraps automaat met dubbele koppeling én vierwielaandrijving. Ook zijn alleen de luxere ‘Essence’ en ‘Premium’-modellen leverbaar met deze motor. In 2019 wordt de 1.6 T-GDI ook leverbaar met enkel en alleen voorwielaandrijving, wat zorgt voor een aanzienlijke lagere aanschafprijs.
Hyundai Kona Hybrid
Belangrijker voor Nederland is de komst van de Kona Hybrid. In principe is het vrij eenvoudig. In Nederland worden auto’s belast afhankelijk van de hoeveelheid CO2-uitstoot volgens de WLTP. Bij een 1.6 turbo met vierwielaandrijving is dat relatief hoog. Als het voornamelijk ‘elektrische’ pk’s zijn, dan vallen de extra kosten weer heel erg mee. De Kona 1.6T 4WD was een F-label, de Kona Hybrid een groen A-label. Daarmee is de vanafprijs veel lager.
Hyundai Kona Electric
Nog belangrijker voor Nederland is de Hyundai Kona Electric. Deze is niet zozeer goedkoop (sterker nog: erg duur). Het voordeel is echter dat je deze goedkoop kunt rijden. Lage bijtelling voor de zakelijke rijder en geen wegenbelasting voor de particulier. De Kona Electric is samen met de technisch identieke Kia e-Niro een heuse pionier. Niet zozeer dat ze als eerste kwamen met een elektrische auto, die waren er al langer. Het is de combinatie van prijs, range, prestaties, uitrusting, uiterlijk en praktische inzetbaarheid waardoor de elektrische auto voor veel mensen bereikbaar is. Wel de voordelen, niet de nadelen. Er is een Kona Electric met 39 kWh-accupakket. De Kona Electric met 39 kWh-accu heeft een 135 pk sterke elektromotor. Op een volle accu kun je een eind komen: ongeveer 290 km. Een stapje hoger staat de 64 kWh-versie. Deze heeft zelfs 204 pk en kan op een volle accu zo’n 440 km ver komen.
Facelift
In 2021 wordt de Hyundai Kona gefacelift. Het design van de cross-over valt kennelijk in de smaak, want Hyundai past niet veel aan. Toch zijn er een paar duidelijke wijzigingen. De lampen onder de platte koplampen zijn nu platter geworden. Het grootste verschil is de grille. Die is nu een heel stuk breder. Ook wordt deze gedeeld door een bumper. Hyundai Nederland zorgt er als eerste voor dat de 1.0 T-GDI in de showrooms staat. Deze is in een groot aantal uitvoeringen leverbaar. Voor het eerst is er nu ook een sportieve N-Line. Deze heeft iets andere bumpers, wielen en een sportinterieur. Vanwege de grotere wielen is de N-Line gezegend met een C-label, terwijl alle andere Kona’s een B-label hebben.
Over labels gesproken, de hybrideversie komt pas later, net als de elektrische varianten. De hybride is tijdelijk even niet leverbaar. Voor Nederland relevant, maar wel leuk is de N-versie. Hyundai wil het N-sublabel wat meer uitbreiden. Daarom zijn er nu ook N-line uitvoeringen. Deze zijn in technisch opzicht niet wezenlijk anders dan de gewone Hyundai’s. Echter, de Kona N is wél anders. Deze heeft meer vermogen, een aangepast onderstel en dikker uiterlijk.
Tweede generatie Hyundai Kona
In het najaar van 2022 onthult Hyundai de tweede generatie Kona. In vergelijking met het uitgaand model is gekozen voor een revolutionair nieuw uiterlijk. De crossover van de Koreaanse autofabrikant is qua uiterlijk volledig op de schop gegaan.
Wat meteen opvalt zijn de nieuwe koplampen en achterlichten. Ook is de auto in zijn geheel gegroeid in vergelijking met de eerste generatie. De nieuwe Hyundai Kona is 4,35 meter lang. Dat is een toename van 150 mm. Daarnaast is het model 25 mm breder geworden. De wielbasis is met 60 mm toegenomen.
Al deze wijzigingen moeten zorgen voor meer ruimte in het interieur. Het infotainmentsysteem is bovendien meer op de bestuurder gericht met deze tweede generatie Hyundai Kona.
De 2023 Hyundai Kona komt in verschillende varianten op de internationale markt. Er is keuze uit zowel een volledig elektrische versie als een benzine hybride. Er is een 1.6 T-GDi-motor of een 2.0-liter Atkinson-motor. De 1.6 levert 198pk en 265 Nm aan koppel. De tweeliter is goed voor 149 pk en 180 Nm. De benzine hybride Kona levert 141 pk en 265 Nm koppel.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Hyundai Kona.