De Hyundai Ioniq 6 is een Tesla van de Zuid-Koreanen.
Het is voor merken belangrijk om op tijd in te spelen op verandering in de markt. Kijk maar naar de markt voor mobiele telefoons. Daar is een duidelijke scheidingslijn tussen alles vóór 2007 en erna. In de autobranche ligt dat iets anders, maar het is wel duidelijk dat de elektrische auto het nieuwe normaal aan het worden is. Niet alle merken springen daar even handig op in.
Inhoudsopgave
Hyundai op zich wel. Dat merk is al langer bezig met het elektrificeren van het modelgamma. Zo had het merk diverse hybrides. De grootste verandering kwam echter met de Hyundai Ioniq, een geëlektrificeerde ‘game-changer’. Deze Prius-esque auto van Hyundai kon je krijgen als hybride, plug-in hybride én volledig elektrische variant.
Hyundai Prophecy Concept
De tweede volledig elektrische Hyundai, de Ioniq 5, is echter de grootste sprong voorwaarts. Ineens heeft Hyundai een auto waarmee ze de concurrentie flink voor zijn. Zowel qua styling als aandrijflijn is het een unieke auto. Niet vreemd dus dat Hyundai dat succes wilde gaan uitbreiden. De eerstvolgende auto die dat mag doen is de Hyundai Ioniq 6. Al in 2020 kunnen we kennis maken met de auto, zij het onder de naam Hyundai Prophecy Concept.
De Prophecy is een lage, brede, gestroomlijnde fastback-esque vierdeurs coupé (een sedan dus). De auto moest zijn premiere beleven op de Salon van Genève in 2020. Dat ging echter op het laatste moment helaas niet door vanwege de corona-pandemie die toen net opkwam. Bijzonder zijn de de achterdeuren die aan de achterzijde scharnieren. Als je het voor- en achterportier opent, heb je een grote ruimte. Wat je ermee moet: geen idee, maar net als bijvoorbeeld de Mazda RX-8 heeft de Hyundai Prophecy Concept zo’n setup qua deuren. Wel kun je zo duidelijk zien dat er geen stuurwiel is, maar wel twee joysticks om de auto te besturen.
Introductie Hyundai Ioniq 6
De Hyundai Ioniq 6 is de rechtstreekse rivaal voor de Tesla Model 3. De auto staat op het E-GMP van de Hyundai-Kia groep. Daar staan ook auto’s als de eerder genoemde Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 en Genesis GV60 op. De Ioniq 6 is 4,86 meter lang, 1,88 meter breed en 1,50 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,95 meter. Dat is behoorlijk flink voor de lengte van de auto. Het is ook qua lengte een half maatje groter dan de Model 3. Dat zie je niet direct terug in de ruimte, de Ioniq 6 is namelijk zeer gestroomlijnd.
Er is dus vrij veel ‘loos’ plaatwerk aan de voor- en achterzijde. Ten opzicht van de Prophecy mist de Ioniq 6 flink wat visuele impact. Dat is geen nieuw fenomeen. Bij een EV worden een paar dingen altijd aangepakt: de breedte en het formaat van de wielen. Een brede auto met grote wielen ziet er geweldig uit, maar levert te veel lucht- en rolweerstand op. Ook bij de Porsche Mission-E (later Taycan) en Audi e-tron GT zagen we dit fenomeen.
Aanvankelijk alleen een First Edition
In eerste instantie komt de Hyundai Ioniq 6 in één smaakje op de markt, als (adem in) Ioniq 6 77,4 kWh First Edition’ (adem uit). Dat betekent een groot accupakket van 77,4 kWh en uitrusting dat past bij een First Edition (vaak erg compleet). De elektrische auto van Hyundai heeft twee motoren, eentje op de vooras en de andere achter. Het systeemvermogen is 325 pk en het systeemkoppel 605 Nm. Deze combinatie kennen we ook uit de Kia EV6. Daarmee kun je in slechts 5,1 seconden naar de 100 km/u sprinten. De topsnelheid is begrensd op 185 km/u.
Zoals gezegd is de batterij 77,4 kWh groot, de netto accucapaciteit is echter 74 kWh. Het gaat overigens niet zozeer hoe groot de accu is, maar hoe efficiënt de motoren zijn en hoeveel weerstand er is. En daar komt het gestroomlijnde ontwerp om de hoek kijken. Ondanks dat de Ioniq 6 ietsje zwaarder is dan een vergelijkbare Ioniq 5 (paar kilo’s slechts), is de Ioniq 6 veel spaarzamer dan zijn hoekige broer. Het verbruik is namelijk 16,9 kWh per 100 km. Op een volle accu kun je dus – volgens de WLTP – 519 km halen, bijna 100 km dan een vergelijkbare Ioniq 5, die niet verder komt dan 430 km met die accu. Dit lijkt te bewijzen dat de insteek van Hyundai werkt. Dit is niet nieuw overigens, ook Tesla zet meer in op efficiency dan alleen maximale accupakketten.
Concurrentie Hyundai Ioniq 6
De Ioniq 6 kost rijklaar zo’n 63 mille. Daarmee is het een concurrent voor veel andere sedans in het zakelijke segment. Denk aan de BMW i4 eDrive35, Nio ET5 75 kWh, Polestar 2 Performance en de Tesla Model 3 Long Range AWD. Daarmee vechten deze vijf auto’s in het zakelijke segment van elektrische auto’s rond de 60.000 euro. Een groot verschil met de Hyundai is dat de uitrusting zeer compleet is, terwijl je bij bijvoorbeeld de BMW nog flink moet bijbetalen voor extra uitrusting.
Heel erg tof is de Hyundai RN22e concept. Deze verschijnt in 2022. He is een extra sportieve variant op basis van de Ioniq 6. De auto ziet eruit als een WTCC-raceauto. Gezien het interieur klopt dat ook, het apparaat is helemaal gestript. Hopelijk geeft een goed beeld van een extra sportieve variant voor de toekomst.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Hyundai Ioniq 6.