De Hyundai Ioniq is de Toyota Prius van de Zuid-Koreanen, maar dan goedkoper en slimmer.
Inhoudsopgave
Overgang naar volledig elektrisch
De transitie van verbrandingsmotor naar elektrisch houdt de fabrikanten lang bezig. Zeker tussen 2010 en 2020. Want hoe ga je het aanpakken? Je kan heel vroeg het complete gamma elektrificeren met alle kosten van dien. Ook is de markt nog niet klaar voor de techniek. Aan de andere kant wil je ook absoluut niet te laat zijn. Daarnaast is het ook de vraag wat voor techniek een fabrikant gaat toepassen: mild-hybride, hybride, plug-in hybride, volledig elektrisch?
In het geval bij Hyundai dachten ze waarschijnlijk: zo veel mogelijk! Nu is Hyundai sowieso al een merk dat meerdere technologieën toepast. Of het nu waterstof, elektrische, hybride, diesel of benzine is. In het geval van de Hyundai Ioniq werd er gekozen voor niet één, niet twee, maar maar liefst drie verschillende aandrijflijnen.
Onthulling Hyundai Ioniq
De Hyundai Ioniq wordt in 2016 onthuld en maakt een paar maanden later zijn Europese debuut op de Salon van Genève. Het eerste dat direct opvalt is de vorm van de auto. De auto lijkt erg veel op de voorgaande generatie van de Toyota Prius. Dus een vrij smalle auto met relatief korte neus en een aflopende daklijn. Daarnaast is de techniek bijzonder, want er komen drie varianten van de Ioniq.
Het begint met een ‘HEV’, de Hybrid Electric Vehicle. Dat is de reguliere hybride. Deze combineert een 1,6-liter viercilinder GDI-motor met 105 pk met een elektromotor van 44 pk. Het systeemvermogen bedraagt 141 pk. Het accupakket is bijzonder compact: 1,56 kWh. Mede dankzij het relatief lage gewicht, de aerodynamica en dus die efficiënte aandrijflijn kun je er heel erg zuinig mee rijden. De Hyundai Ioniq is te verkrijgen in veel uitvoeringen. De instapper is de i-Motion die fiscaal minder dan 25 mille kost. Daarmee is de Ioniq aanzienlijk goedkoper dan de Toyota Prius. Toegegeven, die Prius is inmiddels iets verfijnder en luxer. Andere uitvoeringen zijn de Comfort, First Edition en Premium.
Hyundai Ioniq Electric
De tweede versie die erbij komt is de Hyundai Ioniq Electric. Dit is een geheel elektrische Ioniq. Onder de kap ligt een 120 pk en 260 Nm sterke elektromotor. Niet heel erg spectaculair, maar dat zijn de benzinemotoren ook niet. Sowieso is maximale efficiency het doel, niet maximale prestaties. De motor is gekoppeld aan een 28 kWh groot accupakket. Deze kun je eventueel snelladen met 70 kWh. Ondanks dat prestaties zeker niet het belangrijkst zijn bij de Ioniq, is de Electric wel de snelste in de line-up. Het is de enige Ioniq die minder dan 10 seconden nodig heeft om de 100 km/u te halen: 9,9 seconden. De Electric is er alleen in Comfort en Premium-uitvoering.
De derde versie van de Ioniq komt een jaartje later en is grofweg een combinatie van de Ioniq Hybrid en Ioniq Electric. De Ioniq Plug-in hybrid heeft een veel groter accupakket dan de Hybrid, maar kleiner dan in de vol-elektrische Ioniq, namelijk 8,9 kWh. De elektromotor is ook sterker dan de hybrid, maar niet sterker dan in de Electric, namelijk 61 pk. Het systeemvermogen is wederom 141 pk. Ondanks de krachtigere aandrijflijn is ook hier alles afgestemd op zuinig rijden. De Hyundai Ioniq PHEV kun je bestellen als i-Motion, Comfort en Premium.
Facelift
In 2019 wordt de Hyundai Ioniq gefacelift. Heel erg schokkend zijn de wijzigingen niet. Qua uiterlijk zijn er nieuwe (optionele) LED-koplampen. Daarnaast is er een nieuwe grille. Ook is er een nieuwe 10,25 inch scherm voor het infotainment. Ook zijn er een paar nieuwe kleuren leverbaar. De facelift geldt alleen voor de Hyundai Ioniq HEV en Ioniq PHEV. De elektrische versie (die al een afwijkend front heeft blijft eventjes buiten schot. Een paar maanden later kondigt Hyundai ook voor deze versie een wijziging aan. Ook hier zien we de nieuwe LED-koplampen.
Het belangrijkste in dit geval is de aandrijflijn. De oude versie had een NEDC-range van 280 km, wat in de praktijk neer kwam op amper 150 km bij normaal gebruik. De gefacelift versie heeft een 38,3 kWh-accupakket. Deze zorgt voor een actieradius van 294 km. Dat lijkt een kleine stijging, maar is wel een WLTP-opgave, die veel realistischer is dan de NEDC. Dus met deze versie kun je gemakkelijk meer dan 200 km op een accu halen.
Nog luxere uitvoeringen
Als de accu leeg is, gaat het laden ook veel eenvoudiger en sneller. Nu kun je namelijk maximaal tot 100 kW DC snelladen. Nog een verschil met het pre-facelift model, je kunt de Ioniq Electric nu ook bestellen als kalere ‘i-Motion’, voor als je de luxe van de Comfort of Premium niet nodig hebt. Er zijn overigens twee nieuwe (nog luxere) uitvoering, de Premium Design en Premium Sky. In Nederland is de Hyundai Ioniq een redelijk succes. Er zijn er meer dan 8.000 van verkocht (gecombineerd) dat cijfer lijkt tegen te vallen, maar de meeste mensen opteren voor een relatief betaalbare elektrische auto voor de Hyundai Kona, die eveneens als hybride, plug-in en volledig elektrisch leverbaar is.