De Hyundai i30 is misschien wel de meest Europese Zuid-Koreaan.
Hyundai heeft telkens meer succes op diverse markten wereldwijd. Ook op de onze. Een van de succesfactoren is dat de auto’s worden afgestemd op de smaak van de desbetreffende markt. Dan heb je meteen het voordeel van cross-overs te pakken, die zijn immers bijna overal zeer populair. In de compacte middenklasse, in het C-segment, is de hatchback verreweg het populairst. Op basis daarvan wil een stationwagon absoluut scoren, maar een sedan zeker niet. Dit was voor Hyundai voldoende reden om in Europa te stoppen met de Elantra.
Inhoudsopgave
Elantra en Lantra
De Elantra en Lantra waren keurige middenklassers, maar sedans en erg zoutloos. Ondanks dat er liftback-versies van verkrijgbaar waren, kon dit model geen aansluiting vinden met de concurrentie. Ook op het gebied van design, interieur-afwerking en rijeigenschappen was de auto te Aziatisch. Er moest een vervanger komen die meer op de Europese markt was afgestemd. Daarvoor nam Hyundai geen halve maatregelen. Naast een ontwerpstudio in Seoul en in Irvine (Californië) werd er ook in eentje in Rüsselsheim geopend. Dat is het hol van de leeuw, want die stad is uiteraard verbonden met Opel, dat daar ook gevestigd is.
Hyundai i30 FD-generatie
De eerste generatie van de Hyundai i30 verscheen in 2007. Het was duidelijk dat het typische Aziatische design van de Elantra overboord was gegooid. In plaats daarvan was de i30 aanzienlijk strakker vormgegeven. Smetje op het blazoen was de achterzijde, de achterklep leek rechtstreeks van een BMW 1 Serie te komen. In Nederland verscheen de auto ook in 2007. Het motorengamma was eveneens afgestemd op de Europese smaak. Er was keuze uit drie benzinemotoren: een 1.4 CVVT (109 pk), 1.6 CVVT (122 pk) en een 2.0 CVVT (143 pk). Dat CVVT slaat op de variabel kleptiming, wat op zich spannender klinkt dan dat het is. Een van de redenen dat de Elantra het niet zo goed deed in Europa, was het gebrek aan deugdelijke diesels. Voor de i30 kon de klant kiezen uit drie zelfontbranders. De eerste twee zijn beide een 1.6 CRDi, eentje met 90 pk en eentje met 115 pk. De topdiesel was een 2.0 CRDi met maar liefst 140 pk.
Een belangrijke toevoeging aan de range was den Hyundai i30 CW, de stationwagon-versie. Deze bood zo’n 415 liter aan bagageruimte en 1.395 liter als je de achterbank plat gooide. Niet verkeerd, al moeten we er eerlijk bij vermelden dat de hatchback met 340 liter en 1.250 liter met de bank plat het ook niet verkeerd deed. In 2010 word de i30-range licht gefacelift. De 2.0 motoren (zowel diesel als benzine) komen te vervallen. Ook zijn de namen van de uitvoeringen anders (i-Drive, i-Motion en i-Catcher).
Hyundai i30 GD-generatie
De tweede generatie Hyundai i30 wordt in september 2011 op de IAA in Frankfurt onthuld en verschijnt in 2012 op de Nederlandse markt. Wederom was de i30 ontworpen in en voor Europa. Sterker nog, de auto werd in Tsjechië gebouwd. Voor het eerst was er nu een driedeurs hatchback, al was deze slechts in een beperkt aantal uitvoeringen leverbaar. Het aantal motoren is überhaupt niet overweldigend. Er zijn twee motoren leverbaar: een 1.6 GDI benzine en een 1.6 CRDi diesel. Ook is de i30 meteen leverbaar als stationwagon.
De tweede generatie i30 wordt in 2015 gefacelift. Vanaf dat moment is er ook een 1.4 in de basis-uitvoering (i-Drive) te verkrijgen. De driedeurs komt alweer te vervallen. In 2015 verschijnt de i30 Turbo, een soort tegenhanger van de Kia Ceed GT. Deze i30 Turbo komt helaas niet naar Nederland. Voor een hete i30 moesten wij Nederlanders nog even wachten.
Hyundai i30 (PD-generatie)
De Hyundai i30 van de derde generatie (PD) mogen wij verwelkomen op de Salon van Parijs in 2016. In 2017 staan de meeste exemplaren in de showrooms. Nu had Hyundai de styling al iets aangepast naar de Europese smaak, maar met de PD-generatie van de i30 is dat helemaal het geval. Het is een strakke doch kloeke hatchback met dikke C-stijl, waardoor de auto iets van een Golf-vibe heeft zonder deze te imiteren. Voor Hyundai US is de auto fraai genoeg om als ‘Elantra GT’ te importeren. Onze versies worden wederom gebouwd in Tsjechië.
Er zijn aanvankelijk twee carrosserievarianten van de i30: een vijfdeurs hatchback en stationwagon. Een jaartje later komt daarbij een vijfdeurs fastback. Qua motoren is de i30 aanzienlijk moderner geworden. De benzinemotoren zijn zogenaamde ‘downsize’-motoren, dus voorzien van een kleinere cilinderinhoud, maar met een turbo. De 1.0 T-GDI driecilinder levert 120 pk en de 1.4 T-GDI viercilinder mobiliseert maar liefst 140 pk. Daarnaast is er een 110 pk sterke 1.6 CRDi-diesel.
Hyundai i30 N
De leukste versie is de Hyundai i30 N. Dit is een rechtstreekse aanval op de hete C-segment hatchbacks van Volkswagen, Ford en Renault. De auto wordt op de Nordschleife van de Nürburgring ontwikkeld (vandaar de ’N’). Er zijn vier smaakjes: een i30 N1, i30 N1 Performance, i30 N2 en i30 N2 Performance. De N2 is iets luxer en de Performance is iets krachtiger qua vermogen (275 pk in plaats van 250 pk). Het koppel blijft gelijk (353 Nm). De i30 N krijgt lovende kritieken van de pers.
In 2019 wordt ook de Fastback leverbaar als i30 N (alleen met 275 pk). In 2020 wordt de i30 gefacelift. Het uiterlijk is iets strakker en geeft het model meer een eigen identiteit. Tevens doen de 48V mild-hybrides hun intrede. De 1.4 turbo wordt vervangen door een 1.5 met 160 pk. Ook de i30 N keert terug in, zij het pas in 2021.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Hyundai i30.