De voortgang van de Hyundai i20 is tekenend voor de Zuid-Koreaanse autoindustrie.
Bij de Koreaanse merken Kia en Hyundai hebben we het vaak over de stappen die de fabrikanten hebben gesteld. In de jaren ’90 begon de Zuid-Koreaanse invasie met drie merken: Daewoo, Kia en Hyundai. Daewoo werkte samen met GM en Kia en Hyundai werkten met elkaar samen onder hetzelfde concern. Destijds waren het vooral prijspakkers, gestoeld op bekende (Japanse) techniek. Veel voor weinig.
Echter, rond de millenniumwisseling waren Hyundai en Kia bijzonder ambitieus. Ze wilden de vijfde autobouwer worden van de wereld. Een bijzondere doelstelling, gezien de toenmalige dominantie van Ford, General Motors, Volkswagen, Fiat, Renault-Nissan en PSA, om er maar een paar te noemen.
Inhoudsopgave
Hyundai Getz
Men vond het voornamelijk ambitieus omdat de producten nog echt in de budget-hoek zaten. Qua betrouwbaarheid scoorden ze behoorlijk goed, maar verfijning, rijeigenschappen, styling, afwerking, materiaalgebruik en dergelijke waren nog lang niet op niveau. De Hyundai Getz was destijds de eerste auto die níet zo’n achterstand had. Het was een fris ogende hatchback, keurig in elkaar geschroefd en zelfs prettig om te rijden.
De auto werd in Rüsselsheim ontworpen en ontwikkeld én gebouwd. Dat had zeker zijn vruchten afgeworpen. De Getz was leverbaar van 2002 tot 2008. In Nederland werden er meer dan 23.600 van verkocht.
Hyundai i20
Met de opvolger moest Hyundai voorzichtig zijn, want men had met de Getz het ‘goede recept’ toegepast. Mede daardoor werd de opvolger van de Getz wederom in Rüsselsheim ontworpen en ontwikkeld. Het B-segment hatchback segment is sowieso een Europese aangelegenheid (in veel andere markten heeft men liever een sedannetje).
Hyundai was op dat moment bezig om alle modelnamen om te zetten naar ‘modelcodes’. Het is een effectieve manier om zo duidelijk te maken waar de auto in de pikorde staat. De Hyundai Atos werd de i10, de Elantra werd i30 en de Getz kreeg de naam i20.
Populair
De Hyundai i20 was er aanvankelijk alleen als vijfdeurs hatchback. Een driedeurs versie volgde in 2009. Qua motoren waren er geen grote verrassingen. Men kon kiezen uit een 1.25 (78 pk), 1.4 (100 pk) of 1.6 (120 pk). Voor de veelrijders was er een 1.4 CRDI (90 pk) of een 1.6 CRDI (115 pk). Met name die laatste waren best bijzonder voor een Aziatisch merk. De Hyundai i20 was een goede zet van Hyundai, in Nederland vond de auto gretig aftrek. In het eerste jaar werden er al meer dan 3.900 van verkocht. Dat was tevens het beste jaar ooit, maar de i20 bleek een stabiele verkooptopper van Hyundai.
Facelift
In 2012 werd de i20 gefacelift. Aan de achterzijde is er bijna geen verschil te zien, alleen de achterbumper wijkt licht af. Het fort daarentegen was compleet anders. De voorbumper, motorkap en koplampen waren dusdanig anders dat het bijna een nieuw model leek. De i20 paste nu beter in het Hyundai-gamma, dat telkens strakker en nog Europeser werd.
Tweede generatie Hyundai i20
De tweede generatie i20 (de ‘GB’ voor intimi) was compleet nieuw. De auto was iets langer en had een grotere wielbasis. Tevens was de tweede generatie i20 wat breder en tegelijkertijd lager. Hierdoor stond er een kloeke hatchback. De grootste stappen werden gezet in het interieur. Dat was in de Getz acceptabel en in de eerste generatie i20 redelijk prima. In het nieuwe model was het gewoon goed voor elkaar.
In Nederland was de i20 leverbaar met een keur aan motoren. Instappen deed je met de 1.25 in ‘LP’-specificatie. Deze had 75 pk. Er was ook een ‘HP’, voorzien van 84 trappelende paarden. Wilde je een krachtigere motor, dan moest je juist kijken naar de ‘1.0 T-GDI’-motoren. Deze driecilinders zijn voorzien van een turbo en leveren 100 of 120 pk. Een 1.1 CRDI-diesel met 75 pk was ook een mogelijkheid. Opmerkelijk: in tegenstelling tot voorheen was de i20 níet te bestellen met een automaat.
Hyundai i20 Coupé
Aanvankelijk was er enkel een vijfdeurs hatchback. Logisch, want de driedeurs hatchback werd telkens minder populair. Hyundai probeerde daar slim op in te spelen met de i20 Coupé. De driedeurs kwam er wel, maar zag er aanzienlijk sportiever uit. De Hyundai i20 Coupé was ook alleen te krijgen met de 84, 100 en 120 pk motoren. Diesels waren niet eens een optie. Een lang leven was de i20 echter niet beschoren, helaas. In 2018 werd de i20 namelijk gefacelift en daarbij kwam de driedeurs te vervallen.
Facelift
De facelift was vrij subtiel. Het erg Duits aandoend design bleek uitermate populair. De voorkant werd iets strakgetrokken, evenals de achterzijde. In het interieur werd het een en ander op detailniveau verbeterd. Belangrijk was de toevoeging van Apple CarPlay en Android Auto.
Derde generatie Hyundai i20
In 2020 lanceerde Hyundai de derde generatie. Aanvankelijk was het de bedoeling om deze te laten debuteren op de Salon van Genève. Deze ging echter niet door vanwege de uitbraak van het coronavirus. Gelukkig kon de auto online aangekondigd worden. Het nieuwe model gaat door op de ingeslagen weg: Europeser, zakelijker en volwassener dan ooit, gecombineerd met een gunstige garantieperiode. Qua prijzen is de i20 echter niet meer de prijspakker van weleer.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Hyundai i20.