De Hyundai Bayon is nóg een crossover, maar dan net even anders.
Inhoudsopgave
De zoveelste SUV
Crossovers zijn enorm populair. Het belangrijkste voor fabrikanten is dat klanten bereid zijn meer te betalen voor een crossover te opzichte van een reguliere sedan, hatchback of stationwagon. Ook belangrijk voor een fabrikant, de crossover is eigenlijk overal te wereld zeer populair. Vandaar dat veel fabrikanten zo veel mogelijk crossovers in hun range proppen.
Veel ‘niet-crossovers’ krijgen geen opvolger meer en de plaats wordt min of meer ingenomen door, jawel, een crossover. Hyundai heeft een enorm arsenaal aan modellen. Daar zitten een hele hoop crossovers tussen. De Pallaside is in Nederland helaas niet leverbaar, maar de Santa Fe, Ioniq 5, Nexo en Tuscon zijn wel in Nederland te krijgen. Als je iets compacter wil, zijn de Alcazar en Creta niet leverbaar in Europa, maar de Kona wel. Maar daar houdt het nog niet op, want dan zijn er ook nog de Hyundai Venue én Casper, waarbij die eerste voor de VS-markt is en de tweede voor de Zuid-Koreaanse markt. De Hyundai Bayoun is dan wél weer een model dat voor Europa en dus voor Nederland is bedoeld.
Afmetingen Hyundai Bayon
Het is de kleinste en meest compacte Hyundai crossover die je kunt bestellen bij de dealer. De Hyundai Bayon is 4,18 meter lang, 1,78 meter breed en 1,50 meter hoog. Dat is redelijk fors voor een compacte crossover in dit prijssegment (vanaf zo’n 20 mille). Sterker nog, de Hyundai Kona is nauwelijks groter. De Kona is namelijk 2 centimeter langer, 2,5 centimeter breder en 5 centimeter hoger. Het is niet zo dat ze op exact hetzelfde onderstel staan, de Kona heeft namelijk ook een 2 centimeter langere wielbasis en flink grotere spoorbreedte. Daarbij staat de Kona op het ‘B-SUV’-platform en de Bayon op het ‘K2’-platform.
Vergelijking met Kona
Waar de Kona nog een redelijk hoogwaardig onderstel heeft en de mogelijkheid voor vierwielaandrijving, bijvoorbeeld, is dat bij de Bayon niet mogelijk. Heel oneerbiedig gezegd is de Bayon in technisch opzicht een Hyundai i20, maar dan een tikkeltje hoger op de poten en voorzien van een stoerder koetswerk. De compacte crossover heeft overigens een behoorlijk apart koetswerk. Aan de voorzijde zijn er grote koplampen in de bumper. De grille bestrijkt zowat de complete voorzijde van de bumper. Dan is er een minimale grille boven het logo waar er ook nog twee hele kleine platte koplampen zijn. Dat geeft de Bayon een kenmerkend front. Ook de achterzijde is opmerkelijk met de visueel naar benden doorlopende ruit en de bijzondere vormgegeven en hooggeplaatste achterlichten.
Motoren Hyundai Bayon
De motoren zijn uiteraard bekend van de Hyundai i20. Er zijn er twee, beide op benzine. Het begint met de 1.0 T-GDI Smartstream-motor. Deze driecilinder levert 100 pk bij 4.500 toeren en houdt dat vermogen vast tot 6.000 toeren. Het koppel bedraagt 172 Nm dat vanaf 1.500 tot 4.000 toeren paraat staat. De prestaties zijn voor een instapper helemaal niet verkeerd, in 10,7 seconden kun je naar de 100 km/u accelereren en de topsnelheid bedraagt 187 km/u. De instapper heeft een handgeschakelde zesbak.
Een andere optie is wederom een Smartstream-motor, maar levert nu 120 pk bij 6.000 toeren en 200 Nm bij 2.000 toeren. In dit geval is de motor voorzien van een 48V-generator die aan de transmissie vastzit. Het betreft in dit geval de zeventraps automaat met dubbele koppeling. Het gekke is, dat deze versie niet sneller is dan de instapper. Bij 180 km/u is de koek al op en van 0-100 km/u accelereren duurt een volle seconde langer. Meer is dus zeker niet altijd beter in dit geval. Er is overigens een derde motor, maar die wordt niet in Nederland aangeboden. Dat is wederom een Smartstream, maar dan met 1,2-liter inhoud.
Verschil
Een groot verschil is het ontbreken van een turbocompressor. Daardoor valt het vermogen van de viercilinder een tikkeltje tegen, namelijk 84 pk. Het maximale koppel is eveneens lager, 118 Nm. Belangrijker is dat er ook nog eens veel meer toeren gedraaid moeten worden: 4.200 maar liefst. De prestaties van de instapper worden ook nog eens beperkt door de versnellingsbak, die nu maar vijf voorwaartse verzetten heeft. Van 0-100 km/u sprinten kost 13,5 seconden, terwijl de topsnelheid 165 km/u bedraagt. Vanwege de op papier hogere CO2-uitstoot is deze uitvoering extra zwaar belast, waardoor het prijsverschil met de 1.0 T-GDI met zesbak nihil zou zijn. Maar als je een compacte crossover gaat huren op je vakantie, dan is het goed mogelijk dat je die 1.2 tegenkomt.
Er zijn diverse uitvoeringen voor de Hyundai Bayon. Het begint met de i-Motion, die alleen met de 100 pk motor leverbaar is. Daar zit een airco (handbediend), leren stuurwiel, cruise control en DAB-radio op. Een stapje hoger is de Comfort, die een digitaal instrumentenpaneel heeft en een 8-inch multimedia-scherm met Apple Carplay of Android Auto. De Comfort Smart heeft een 10,25-scherm met navigatie. De Premium heeft climate control, een Bose-installatie, regensensor, parkeerpiepers, stuurwielverwarming en nog een hoop rij-assistentie-functies. De Premium Sky heeft dat ook allemaal, plus een schuif-kantel-dak.