Het imago van Hummer heeft verschillende fasen gekend: van ‘redder van Amerika’ tot ‘de meest gênante auto van de Verenigde Staten’. Inmiddels heeft Hummer een comeback gemaakt als elektrisch (wie had dat ooit gedacht) label van GMC.
Hummer nieuws
-
Deze EV is slecht voor het milieu, maar gemaakt voor de natuur
Lees meer -
De elektrische Hummer is nu nóg zwaarder
Lees meer -
Deze elektrische auto heeft een dieselmotor (echt waar)
Lees meer
Hummer videos
Inhoudsopgave
HMMWV
Niemand heeft een 4×4 écht nodig, maar men wil er heel erg graag eentje. Auto’s als de Willys Jeep en de originele Land Rover zijn gebouwd als werkvoertuigen. De Jeep voor het leger en de Land Rover voor de wederopbouw van een land. Uiteindelijk werden het zeer populaire auto’s onder mensen die er nooit het asfalt mee gingen verlaten.
Met Hummer ging dat eigenlijk niet heel anders. Het idee voor de Hummer begon al in de jaren ’70. Het Amerikaanse leger reed met doorontwikkelde Willys Jeeps (de zogenaamde M151) en voor het zwaardere werk maakte men gebruik van de Jeep Gladiator (de M175) en de grotere Dodge M37 en M880.
Het idee ontstond om met één voertuig meerdere voertuigen te kunnen vervangen. Een belangrijk aspect was dat het voertuig veel sneller over terrein kon voortbewegen. Het eerste idee was de XR311-prototype van FMC. Ook de Italiaanse supercar-bouwer Lamborghini deed een voorstel met de Cheetah. Uiteindelijk was het AM General (onderdeel van AMC) dat de order binnenhaalde. Hun idee van de HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle) won de order van het leger. Het voertuig (de M998) zag er zeer herkenbaar uit.
De enorme wielen zitten op de hoeken van de carrosserie, de motor ligt achter de vooras, voor een betere gewichtsdistributie. De elektronica zit zo hoog mogelijk geplaatst zodat er een grotere doorwaadhoogte is. De motor is een grote achtcilinder dieselmotor. De naam Humvee is een verbastering van HMMWV. Van Humvee werd het Hummer.
Arnold Schwarzenegger
AM General had in de jaren ’80 al enkele ideeën over een civiele versie voor de openbare weg. Het zou bij ideeën blijven, mede vanwege het feit dat de Amerikaanse overheid veel auto’s bij ze kocht. Na een jaartje of 10 stond AM General op 100.000 units. De civiele versie van de Hummer kwam uiteindelijk in de jaren ’90. Tijdens de opnamen van Kindergarten Cop werd er gebruik gemaakt van een aantal Humvee’s voor een scene. Hoofdrolspeler Arnold Schwarzenegger was er dermate van onder de indruk dat hij aandrong op een civiele versie.
Daarvoor werd er wel het een en ander aangepast. Denk aan betere isolatie, lederen bekleding, airco, hoogglans lak (legervoertuigen hadden een matte grondlak) en nog meer luxe items om het leven aan boord prettiger te maken. AM General werd in de jaren ’90 overgenomen door General Motors. Terreinwagens, SUV’s en cross-overs werden telkens populairder en GM kon daar met Hummer goed op in spelen. De naam van de AM General Hummer werd omgedoopt tot Hummer H1. De typenaam is vanaf 1999 dus de merknaam.
Hummer H2
In 2000 toonde GM al hun volgende plannen met de Hummer H2 SUV Concept. De auto beleefde zijn debuut op de North American International Auto Show in Detroit. Het gele gevaarte had duidelijk wat proporties overgenomen van zijn grote broer. In 2001, op de New York International Auto Show, stond de Hummer H2 SUT Concept. Deze auto was al een stuk minder ‘concept’-achtig. Natuurlijk, de open laadbak viel het meeste op, maar ook dat de auto productierijp leek te zijn.
In de zomer van 2002 werd dan eindelijk het productiemodel van de Hummer H2 onthuld. Ondanks dat het uiterlijk precies is wat je verwacht van een Hummer, stond de auto op het GMT820-platform. Aan de voorkant staat de Hummer op een Heavy Duty platform, achter op een ‘1500’ platform (GMC Yukon).
Subsidie
De Hummer is gigantisch: meer dan 5 meter lang, meer dan 2 meter breed en zo’n 2 meter hoog. Combineer dat met een hoog gewicht (je had een vrachtwagen rijbewijs nodig) én een vrij verouderde V8 met automaat en je kunt tot de conclusie komen dat het verbruik catastrofaal is. De motor was aanvankelijk een Vortec V8 met zo’n 320 pk, een jaartje later krijg deze iets meer vermogen. Omdat het officieel een vrachtwagen was (ook in de VS), hoefde Hummer geen verbruikscijfers te corresponderen. Sterker nog, omdat de auto als bedrijfswagen geregistreerd kon worden waren er ook diverse subsidies voor.
Hummer H3
In 2004 toonde Hummer de H3T Concept. Eindelijk zag het er naar uit dat er een compactere Hummer ging komen. De concept-versie had zelfs een relatief kleine motor: een vijfcilinder. Tegelijkertijd was Hummer aandacht aan het besteden aan de laatste series van de H1. Deze ‘Alpha’-modellen hadden een aanzienlijk sterkere V8 diesel. Nog een voordeel was het verbruik, dat slechts 1 op 4 was. De Hummer H1 Alpha kon besteld worden als vierdeurs cabriolet en vijfdeurs stationwagon. In 2005 werd de pick-up versie van de Hummer H2, de H2 SUT, toegevoegd aan het gamma.
Het grootste nieuws kwam in april op de Orange County International Auto Show in de vorm van de Hummer H3. Deze auto was zo’n 4,77 meter lang, 1,89 meter breed en 1,83 meter hoog. Nog altijd geen kleine auto, maar bijzonder compact naar Hummer-maatstaven. Onder de kap lag een 220 pk sterke vijfpitter. In 2007 verscheen de verbeterde Hummer H2, die nu een 400 pk sterke V8 meekreeg. Qua uiterlijke wijzigingen viel het mee, maar het extreem goedkope interieur kreeg een flinke opfrisbeurt.
Kredietcrisis
De financiële crisis die woedde in 2008 liet zijn sporen na. Naast het feit dat mensen niets meer te besteden hadden voor dit soort ongein, was ook de olie erg duur geworden. Daarnaast stond de Hummer symbool voor alles wat er mis was. Alle Hummers, ook de H3, zopen als een tempelier en waren strikt genomen geen goede auto’s. Vanwege de crisis most General Motors zijn gamma herzien. Naast Pontiac werd het gehele merk Hummer opgeheven.
Hummer als elektrisch GMC-label
In 2021 keert het merk terug. In dit geval is Hummer geen eigen merk meer, maar onderdeel van GMC. GMC (General Motors truck Company) is de divisie voor busjes, terreinwagens, pick-ups en SUV’s. Ondanks het feit dat veel modellen van GMC gelijk zijn aan bekende Chevrolets, staat GMC wat hoger gepositioneerd. Vaak zijn de instapmotoren en basisuitrustingniveau’s niet leverbaar op GMC’s en op Chevrolets.
Met de Hummer-badge zet GMC een nieuwe richting in, namelijk die van elektrische mobiliteit. Het is een soort submerk van GMC geworden (wat dus zelf ook een submerk is). Qua proporties is het gek genoeg weer een Hummer. Ditmaal geen dikke V8, maar twee of drie elektromotoren. De instapversie met twee motoren heeft meer dan 800 pk, de versie met 3 motoren zelfs meer dan 1.000 pk. Om te zorgen dat de actieradius nog een beetje acceptabel is, is de Hummer EV voorzien van een extreem groot accupakket: 200 kWh.
Serieuze concurrenten
De Hummer EV kan het gaan opnemen tegen een hele hoop nieuwe elektrische pick-ups die eraan zitten te komen. De Ford F-150 Lightning, Rivian R1T en Tesla Cybertruck zijn de meest directe concurrenten die elkaar proberen af te troeven om de eerste elektrische pick-ups te leveren. De race lijkt gewonnen door Ford met de (iets kleinere) F-150 Lightning EV. Nieuwkomers Rivian en Tesla hebben behoorlijk wat moeite om hun elektrische pick-ups in productie te nemen.