De Honda NSX is de eerste echte Japanse supercar.
De Japanse autoindustrie is nu een enorme grootmacht die wereldwijd haar stempel heeft gedrukt op de automotive sector. Dat is echter niet het altijd het geval geweest. Net zoals de Chinese automerken anno 2020 en de Zuid-Koreaanse merken anno 20000 waren Japanse automerken zich nog aan het ontwikkelen in de jaren ’70. In de jaren ’80 hadden de meeste merken hun modellijnen goed voor elkaar en was het tijd voor sportieve ‘halo’-modellen. Dit soort auto’s zijn niet zozeer om in enorme aantallen verkocht te worden, maar wel om het merk meer cachet te geven. Imagebuilders zouden de Amerikanen zeggen.
Auto’s als de Mazda RX-7, Mitsubishi Starion, Nissan Fairlady en Toyota Supra konden dat uitstekend doen. Bij Honda waren er de sportieve CR-X en Prelude, maar dat waren verstandige auto’s. In technisch opzicht niet compleet anders dan de modellen waar ze op gebaseerd zijn en qua prijs interessant genoeg om commercieel succesvol te zijn. Deze gouden periode in de jaren ’80 voor de Japanse automerken zorgt ervoor dat ze helemaal los gaan eind jaren ’80/begin jaren ’90.
Inhoudsopgave
Honda NSX (NA1)
Honda’s duit in het zakje was misschien wel het meest bijzonder. De Honda NSX (New Sportscar eXperimental) had namelijk een middenmotor-layout en een volledig aluminium carrosserie. De 3.0 V6 is geheel atmosferisch, maar maakt gebruik van VTEC, met variabele kleppen en nokkenassen. Het blok levert aanvankelijk 273 pk en is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. De auto heet in Japan Honda NSX, maar in de VS Acura NSX. Acura is een nieuw luxe-merk dat de Integra en Legend verkoopt met een premium-badge. Ondanks dat Ayrton Senna onlosmakelijk verbonden is met de auto, heeft hij slechts een klein aandeel in de ontwikkeling. Hij is de sterrijder van Honda in de F1 en Senna helpt mee met de eindafstemming van de auto. In 1991 komt de auto ook naar Nederland.
Type-R
In 1992 verschijnt de Honda NSX Type-R. Het is de eerste keer dat een Honda de Type-R-behandeling krijgt. Deze is een stuk lichter uitgevoerd met circuitgebruik in het achterhoofd. Het is een rechtstreekse concurrent voor de Porsche 964 RS. Airco, radio, geluidsisolatie, tractiecontrole, het reservewiel: alles wordt eruit gehaald om zo de nodige kilogrammen te besparen. Uiteindelijk weet Honda zo’n 120 kilogram te besparen, wat erg veel is voor een auto die al niet zwaar is van zichzelf. Standaard weegt een NSX zo’n 1.350, de Type-R legt slechts 1.230 kg in de schaal.
NSX-T
Honda schaaft het model telkens bij. In 1995 komt de NSX-T, met een Targa-top. Een open dakje is onontbeerlijk in de VS, vandaar dat de Coupé eruit gaat en de Acura-versie sinds 1995 bijna altijd een ’T’ is. In 1997 krijgt de NSX een lichte cosmetische update die gepaard gaat met een grotere technische update. De motor is nu een 3.2 liter (de C32B) en heeft meer vermogen: 290 pk (280 pk in Japan). Een Type-R keert niet terug, maar de Type-S (1.320 kg) en Type-S Zero (1.270 kg) komen in de buurt. In de VS krijgt men de Acura Alex Zanardi Edition, een coupe met handbak en sportieve afstemming. Dat zijn daar enorm gewilde verzamelobjecten.
Honda NSX (NA2)
In 2002 krijgt de NSX een facelift. Belangrijkste omissie zijn de klapkoplampen en nieuwe bumpers. Het front is daarmee compleet anders. In de VS krijgt de Acura NSX ook een update. Naast een Honda NSX keert de Type-S ook terug. Iets later dat jaar lanceert Honda de nieuwe NSX Type-R. Dat is misschien wel de meest gewilde en exotische Japanse supercar ooit. De NSX-R GT is een homologatiespecial waar er 5 van gebouwd worden, je kunt ze herkennen aan de splitter en enorme snorkel op het dak. In 2005 ging het model uit productie.
Diverse concepts
Sindsdien is Honda bezig geweest met de opvolger. De HSC Concept Lin 2003 leek een voorbode, net als de HSV. Die eerste is een concept, die tweede een raceauto. De ontwikkeling duurde heel erg lang. Honda wilde eerste een exotische V10 supercar maken, om zo ook de link te leggen tussen de F1- en straatauto’s. De recessie in 2008 gooide echter roet in het eten. De NSX Concept in 2012 was een mooi teken van leven (achteraf gezien) een duidelijke voorbode. Dat model maakt in 2012 zijn opwachting op de Salon van Genève. Anderhalf jaar later stond er een tweede concept klaar op de Tokyo Motor Show.
Tweede generatie Honda NSX (NC1)
Uiteindelijk duurt het tot 2016 voordat de nieuwe generatie NSX verschijnt. Bijzonder verschil is de locatie waar men de auto bouwt: in de Acura-fabriek in Ohio. De NSX is dus een Amerikaanse auto. In de VS wordt de auto als Acura verkocht, de Japanse versies krijgen een Honda-badge. Dat geldt ook voor de Europese versies, die uiteindelijk heel erg zeldzaam blijken te zijn.
In technisch opzicht is de NSX een bijzonder hybride. Er zijn drie elektromotoren en een 3.0 V6 VTEC biturbomotor. Middels SH-AWD (Super Handling) is de lay-out erg bijzonder. Zie het niet als een dure Porsche 911-concurrent, maar een 918 Spyder ‘light’, zo bijzonder is de combinatie van de elektromotoren en V6. Er is een V6 die de achterwielen aandrijft. Deze wordt bijgestaan door een elektromotor. Dan zijn er voor nog eens twee elektromotoren. Het idee is dat ze onafhankelijk van elkaar kunnen functioneren, om zo nog beter te sturen.
Update
In 2018 krijgt de NSX een update. Er zijn nieuwe Pirelli-banden (Trofeo R), dikkere anti-rollbars, wat onderstel-wijzigingen, een aangepast SH-AWD-systeem en wijzigingen voor de besturing en het ESP (dat VSA heet bij Honda). Je kan ze herkennen aan de in kleur gespoten lip boven de grille, die voorheen aluminium was. Over kleur gespoten, je kan de NSX in oranje krijgen.
Honda NSX Type-S
Het topmodel verschijnt in 2021 en is de NSX Type-S. Deze heeft meer vermogen (600 pk in totaal), meer koppel (667 Nm) en een lager gewicht (26 kg als je het Lightweight Option Package bestelde). Acura bouwt er 350 stuks van. Daarvan hebben er 30 een Honda-badge en het stuur rechts. Dan zijn er 20 Honda’s NSX Type-S voor Europa en de overige 300 blijven voorbehouden aan de Amerikaanse markt. In 2022 gaat de NSX uit productie.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Honda NSX.