De Honda Jazz is de kleinste auto van het Japanse merk. Althans, in veel gevallen.
De Honda Jazz is een doordachte, compacte en betrouwbare auto van Honda.
Er zijn auto’s die je zelf wil hebben en er zijn auto’s die je zelf adviseert. De Honda Jazz is typisch zo’n auto van de laatste categorie. De auto is veel te nuchter en verstandig om je bloed sneller te laten stromen. Nu denken wij bij Honda Jazz aan een compacte Honda en dat klopt ook, maar Honda heeft de naam voor de Jazz veel vaker gebruikt dan een keer.
Inhoudsopgave
Eerste generatie Jazz
De Honda Jazz stamt uit 1982. De naam Jazz wordt speciaal voor Europa gebruikt. In Japan kiezen voor de naam Honda City. Echter, Omdat City in Europa van Opel is, moet Honda iets anders zoeken. De Honda Jazz komt in 1983 ook naar Nederland toe. Het is echt een kleintje, met een lengte van 3,38 meter en een breedte van slechts 1,57 meter. Echter, door de hoogte van 1,47 meter ervaar je nog zowaar iets van ruimte. De wielbasis is 2,22 en de spoorbreedte 1,37 meter. Dit zijn hele kleine doosjes, tevens te zien aan de kleine 12 inch wieltjes.
Desondanks levert Honda wel een volwassen motor: een 1.2 viercilinder met naar keuze 45 of 55 pk. De Honda Jazz is in Nederland niet enorm populair. Er worden er dik 2.500 van verkocht in 3 jaar. Dat is absoluut niet slecht, maar op dit soort kleine auto’s zit weinig marge en import vanuit Japan drukt al wat meer op de marges. De Honda Jazz krijgt dan ook in Nederland niet direct een opvolger. In Japan ook niet trouwens. De Honda City is net te groot en heeft een te flinke motor voor de Kei-Car klasse. De opvolger wordt dan ook min-of-meer de Honda Today, dat wel een Kei-Auto is. In Nederland komt er in zijn geheel geen vervanger.
Motorfiets
Dat wil niet zeggen dat Honda niets doet met de naam Jazz. In 1986 wordt de naam Honda Jazz namelijk gebruikt voor een motorfiets, technisch gezien een scooter! Het gaat om een kleine 50 cc retro-style cruiser die wat lijkt op de Magan. Deze blijft in productie tot 2001. In de tussentijd gebruikt Honda de naam ook voor een auto, van 1993 tot 1996 prijkt de Jazz-badge op een SUV. Het gaat om de Isuzu MU, een auto die wij kennen als de Opel Frontera Sport. Het gaat in dit specifieke geval om de Sport, dus met het cabriodak en drie deuren. De vijfdeurs versie gaat door het leven als Honda Passport.
Terugkeer Honda Jazz
In 2001 keert de Honda Jazz dan eindelijk terug. De auto heet Honda Fit in Japan en diverse Aziatische landen, waaronder Japan. Bij ons heet de auto gewoon Jazz en komt ‘ie in 2002. Het is weliswaar een B-segment auto, maar niet in de traditionele zin van het woord. De auto is een soort monospace met – net als de originele Jazz – een vrij hoog dak. De Jazz is nu ook serieus langer: 3,83 meter lang, 1,67 meter breed en 1,52 meter hoog. De wielbasis is 2,45 meter.
Aanvankelijk is de Jazz er alleen met een 83 pk sterke 1.4 motor. In 2003 komt daar een 1.2 bij. Die 1.2 heeft altijd een handbak, wil je een automaat, doe moet je een 1.4 hebben. In 2004 krijgt de Jazz een bescheiden facelift. De voorbumper en koplampen wijken ietsje af, maar het is nog overduidelijk een Jazz. Qua motoren is er geen nieuws onder de zon.
Tweede generatie Honda Jazz
Een compleet nieuw model arriveert in 2007 en komt in 2008 naar Nederland. De auto is wederom te verkrijgen met een 1.2 en 1.4 viercilinder motor. In beide gevallen is een handbak aanwezig, voor de automaat moet je automatisch gaan voor de 1.4. Wel krijg je (flink) meer vermogen dan voorheen. De 1.2 is namelijk goed voor 90 hele pk’s, terwijl de 1.4 het tot 100 pk schopt. Dat maakt het zeker nog geen strepen-trekkers, maar voor stadsverkeer en af en toe de snelweg is het meer dan toereikend.
In 2011 wordt deze generatie voorzien van een subtiele facelift. Het belangrijkste nieuws is voornamelijk niet te zien, namelijk een nieuwe aandrijflijn. De Honda Jazz Hybrid is namelijk een bijzondere aanbieding in zijn klasse, waar benzinemotoren verreweg het populairst zijn en dieseltjes in populariteit afnemen. De Hybrid is toevallig ook de sterkste met 102 pk aan systeemvermogen en 200 Nm aan systeemkoppel. Dat komt natuurlijk door de elektromotor die assisteert, de 1.4 benzinemotor is zelfs minder krachtig dan de 1.2 (en staat voornamelijk afgesteld op zuinigheid). Volgens Honda moet je er 1 op 22 kunnen halen, in het echt is dat nog mogelijk als je een beetje je best doet.
Generatie nummer drie
De derde generatie Honda Fit (en onze Honda Jazz) komt in 2015 op de markt. Qua proporties is het nog een soort Mini-MPV-hatchback-achtig geval. Ook hier is de Jazz gezegend met een iets hogere instap. Handig, want de auto is daardoor (en de verkrijgbaarheid van een automaat). Opvallend is dat de 1.2, 1.4 en 1.4 Hybrid het veld moeten ruimen.
De enige optie is nu een 1.3. Ook wordt de Jazz nu nog duurder. Het was al niet de goedkoopste auto in zijn klasse en per nieuw model lijkt Honda er 2 mille bovenop te doen. De 1.3 met 102 pk is leverbaar met automaat en handbak. In 2018 komt het faceliftmodel met een nieuwe neus, Bijzonder is de komst van de 1.5 viercilinder met maar liefst 130 pk. Ook is er een semi-ruige X-Road uitvoering.
Compleet nieuw model (vierde generatie)
In 2020 komt er een compleet nieuwe Honda Jazz. Honda pakt groots uit met de auto. De 1.3 en 1.5 motoren zijn niet meer leverbaar, je hebt nu altijd een 1.5 Hybrid met 109 pk en 253 Nm. Daarmee kun je in 9,4 seconden naar de 100 km/u sprinten. Niet verkeerd. Ook is het vrij eenvoudig mogelijk om ruim 1 op 20 te halen.
Qua verkoopcijfers is de Honda Jazz in Nederland een lastig verhaal. De eerste en tweede generatie deden het niet verkeerd met zo’n 1.000 tot 1.500 stuks op jaarbasis. Echter, na 2012 doet Honda er zo’n 500-600 per jaar. Veel te veel om te zeggen dat de auto ‘niet’ verkoopt, maar in dit segment niet enorm veel. Als je kijkt naar de occasionmarkt, hadden het er meer mogen zijn. De Honda Jazz is namelijk een zeer gewilde tweedehands auto. Dus die hoge prijs krijg je gedeeltelijk terug bij de verkoop van de auto.
Meer lezen?
Bekijk hier onze laatste artikelen over de Honda Jazz.