De Honda HR-V is een uitbreiding van het CR-V succesverhaal.
De compacte crossover is wereldwijd een populaire auto. Elk merk heeft er een (of meer) in de aanbieding. Dat is niet altijd het geval geweest. Zeker omdat ze niet waren. Maar ook toen de eerste compacte crossovers op de markt kwamen, wist de consument nog niet heel erg goed wat ze ermee aan moesten. Dat bleek wel toen Honda de HR-V op de markt bracht. Honda had eigelijk al snel door wat de markt wilde van een crossover met de CR-V. De CR-V was in 1996 een absolute sensatie.
Inhoudsopgave
De meeste compacte SUV’s waren ook écht SUV’s c.q. terreinwagens. Dus met een ladderchassis, vierwielaandrijving, vrijloopnaven en lage gearing. De Honda CR-V was in technische zin meer gelieerd aan de Civic en had een zelfdragende carrosserie. Dit betekende een lager gewicht, lager brandstofverbruik en meer comfort aan boord. Je hebt wel de praktische voordelen van een SUV plus de hoge zit en het stoere uiterlijk, maar niet de nadelen. Het model bleek zeer succesvol.
Eerste generatie Honda HR-V
Logisch dus dat Honda het recept ging toepassen op een ander formaat auto. In dit geval een kleinere auto. In 1997 laten de Japanners de J-WJ-concept zien op de Tokyo Motor Show. Het idee was om een dergelijke crossover te slijten aan de jongere automobilist. Jong, hip, urban, dynamisch en sportief. Dat betekent over het algemeen dat er alleen 65-plussers op af komen, maar dat terzijde.
De productie van de HR-V werd gestart in 1998 en kwam in 1999 ook in Nederland op de markt. De Honda HR-V was een zeer strak gelijnde auto, die nauwelijks aan een SUV deed denken. Het is een soort stationwagon die ietsje hoger op de poten stond. De achterkant doet denken aan de Volvo V70. Er zijn twee uitvoeringen: een driedeurs en een vijfdeurs. Het idee voor een driedeurs is niet gek, in die tijd waren er ook driedeurs uitvoeringen van de Suzuki Grand Vitara en Toyota RAV4. Het zijn niet alleen de deuren die anders zijn, de vijfdeurs versie heeft een 10 centimeter langere wielbasis én is 10 centimeter langer.
Facelift
Qua motoren is de keuze een beetje vreemd. Er is een 1.6 met 105 pk en dat is het. Deze heeft een handbak en drijft de voorwielen aan. Vierwielaandrijving is optioneel mogelijk. Op de versie met vierwielaandrijving kun je dan optioneel een automaat krijgen. In 2001 krijgt de auto een facelift. Deze kun je het makkelijkste herkennen aan de koplampen, die geen oranje clignoteurs meer heeft. Ook die wielen en bumpers zijn anders. De driedeurs is er als 1.6 met handbak en voorwielaandrijving, of een 1.6 met VTEC en AWD. Deze heeft 125 pk. Bij de vijfdeurs is er meer keuze. Er is ook een 1.6 met AWD (zonder VTEC dus), al dan niet met een automaat.
Het model slaat niet echt aan. In het eerste volle jaar worden er meer dan 600 van verkocht, maar daarna zakken de verkoopcijfers in. De Honda HR-V wordt niet echt begrepen, waar dat met de CR-V wel het geval is. In 2005 worden er nog geen 100 van verkocht. De auto wordt stilletjes van de markt gehaald. Op sommige markten is de Honda Crossroad min of meer de opvolger, in ons land krijgt de auto geen opvolger. Althans, niet direct.
Tweede generatie Honda HR-V
Enkele jaren later worden B-segment crossovers alsmaar populairder. Denk aan auto’s als de Renault Captur en Peugeot 2008. Het zorgt ervoor dat Honda het kunstje gewoon weer opnieuw gaat doen. Ze stoffen de CR-V badge af en creëren op de technische basis van de Honda Jazz een B-segment crossover, de Honda CR-V van de RU-generatie. Op sommige markten wordt deze generatie ook als Honda Vezel aangeduid.
In Nederland is het modelletje verkrijgbaar met een 1.5 benzinemotor of een 1.6 diesel. Een automaat kan alleen op de benzineversie. Alle HR-V’s zijn in Nederland voorwielaangedreven. Op sommige markten is vierwielaandrijving optioneel mogelijk. In Nederland zijn er drie uitvoeringen mogelijk: Comfort, Elegance en Executive. De Honda HR-V krijgt in 2018 een facelift. De dieselmotoren zijn geschrapt. De 1.5 benzine krijgt in 2019 gezelschap van een 1.5 Turbo met 155 pk die in de specifieke ‘Sport’-uitvoering geleverd wordt.
Derde generatie altijd hybride
In 2021 komt er een compleet nieuwe Honda HR-V, generatie ‘RV5’. Ook dit model wordt op sommige markten aangeduid als Vezel. De Amerikaanse HR-V is een iets groter model en wordt op andere markten (maar niet in Europa) verkocht als Honda HR-V. Bijzonder is dt de auto alleen verkrijgbaar is met een Hybride-aandrijflijn in Europa. Een 1.5 benzinemotor krijgt assistentie van een elektromotor. In Nederland is de auto er als ‘Elegance’, ‘Advance’ en ‘Advance Style’. Voor een dergelijke kleine crossover zijn ze flink aan de prijs, wellicht dat Honda in 2022 de goedkopere ‘Business Edition’ aanbiedt.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Honda HR-V.