De Honda e is de guitigste elektrische wereldauto van de Japanse autofabrikant.
Inhoudsopgave
Kei-cars
Honda en kleine auto’s is altijd een ongelukkige combinatie geweest. In Japan zijn de meest geweldige Kei-cars gebouwd. In de jaren ’80 is de Honda Jazz *(Honda City op de thuismarkt) een markant kleintje. Daarna heeft het Japanse merk het wat lastiger. Mede dankzij importaksen heeft Honda de grootst mogelijk moeite om de kleine Honda’s voor een gunstige prijs aan te bieden.
Van Logo naar Jazz
Sommige Japanse fabrikanten lukt het wel, in sommige gevallen door de productie naar Europa te verplaatsen. Het hoogtepunt c.q dieptepunt moet wel de Honda Logo zijn. Een kleine hatchback die nergens in uitblonk, maar toch erg prijzig was. Tegenwoordig zie je ze heel af en toe voorbij komen, daar ze over het algemeen niet kapot gaan. Na de Honda Logo kwam er een nieuwe Jazz, alhoewel dat model een maatje groter is en in een ander marktsegment opereert. Voor lange tijd is de Honda Jazz de kleinste auto die ze verkopen in Europa, ondanks dat er in Japan veel kleinere Honda’s zijn, zoals de N-modellen (N-One, N-WGN en N-Box).
Honda EV-N Concept
Een nieuwe teken van leven voor een uniek en karaktervol kleintje komt in 2009. Honda laat de EV-N Concept zien op de Tokyo Motor Show. De retro-hatchback is een hoedtik naar de N360 (en N600) uit de jaren ’60. Een gedeelte van het idee wordt uitgewerkt naar de bovengenoemde Honda N-Modellen. Echter, de stylingstudie heeft duidelijk zijn invloed op de Honda Urban EV, die wordt onthuld op de IAA in Frankfurt in de herfst van 2017. De auto slaat in als een bom. Ineens staat er een kleine Honda die men ineens heel erg graag wil hebben.
Elementen van de Civic
Honda Urban EV had ook wat elementen van de Civic van de eerste generatie. Met name de wat bredere stance van de auto. Grote wielen op de hoeken van de carrosserie, een kenmerkende C-stijl en een kleine rijhoogte. De gebroken witte lak deed denken aan de Honda’s van weleer en het Championship White van de Type-R-modellen van Honda. Kortom, de Honda Urban EV Concept kon de handen goed op elkaar krijgen.
Leuke elementen
Gek genoeg wist Honda alle leuke elementen er met talent uit te halen. Nu gebeurt het vaker dat de transitie van concept naar productiemodel niet al te best verloopt. In het geval van de Honda Urban EV naar de Honda e ging er teveel mis. De auto werd optisch een stuk smaller en hoger. De wielen waren veel kleiner. Ook was de Honda e een praktischer ingestelde vijfdeurs hatchback, geen sportieve driedeurs.
Dat neemt niet weg dat Honda e an sich nog steeds een leuke auto is. Het is nog altijd een enorme nekken-draaier van jewelste. De Honda is 3,90 meter lang, 1,76 meter breed en 1,51 meter hoog. De wielbasis bedraagt ongeveer 2,5 meter. Daarmee is de auto ongeveer een groot als een VW Golf V.
Twee uitvoeringen Honda e
Er is keuze tussen een basismodel en een (nog duurdere) ‘Advance’. Deze heeft onder andere LED-koplampen, parkeerassistent, panoramadak, stoelverwarming en een verwarmd lederen stuurwiel. Je kan de Advance eenvoudig herkennen aan de grotere wielen. De camera’s in plaats van buitenspiegels zijn standaard op alle Honda e’s. In het interieur heb je schermen over de volle breedte.
Andere elektromotor
Nog een verschil tussen de ‘instapper’ en de Advance is de elektromotor. Deze levert in de luxere versie namelijk 154 pk, terwijl de standaardversie het met 136 pk moet doen. Qua prestaties schijnt het niets uit te maken. Beide uitvoeringen doen de 0-100 km/u sprint in 9,5 tellen en beide hebben een topsnelheid van 145 km/u.
Prijs Honda e
De grootste makke van de auto is de actieradius, in combinatie met het gewicht. Ondanks dat Honda e een kleine auto moest worden, is dat niet helemaal gelukt. Mede daardoor is de auto vrij zwaar: zo’n 1.500 kg. Ergens is de motor ook enorm inefficiënt, want de range is volgens de WLTP namelijk 220 kilometer. Nog een nadeel van deze Honda is de prijs. De auto is nieuw verkrijgbaar vanaf 37 mille en de luxere Advance kost minimaal 40 mille.
Lastig verhaal
Aanvankelijk was er veel belangstelling voor de auto in Nederland. In 2020 waren er nog niet heel erg veel kleine hatchbacks. Laat staan originele en geinige auto’s die ook nog eens gunstig in de bijtelling zijn. In het eerste jaar werd de verkoop een beetje geplaagd door Covid-19-perikelen. In 2021 stortten de verkoopcijfers helemaal in. Daarmee blijft Honda stoeien om een kleine auto succesvol op de markt te zetten. Waarschijnlijk is het zoals altijd een puike occasion, maar daarvoor moeten er voldoende nieuwe exemplaren verkocht worden.