De Honda CR-V is een van de grootste trendsetters en bestsellers van de afgelopen 25 jaar.
Het hing al een tijdje in de lucht dat we meer en meer crossovers gingen rijden. Al in de jaren ’80 en ’90 zagen we diverse kleinere en compactere 4×4’s. Terreinauto’s die specifiek bedoeld waren voor het ruigere terreinwerk. Auto’s als de Kia Sportage, Suzuki Vitara, Jeep Wrangler, Daihatsu Feroza en dergelijke werden voornamelijk gebruikt op het asfalt. Het waren echt wel volwaardige terreinauto’s met een tussenbak, lage gearing, vierwielaandrijving en een ladderchassis. Al die componenten zijn heel erg zwaar, behoorlijk complex en zijn op het asfalt bijna allemaal zo goed als zinloos.
Afwijkend
Honda heeft wel terreinauto’s in haar gamma gehad, maar dat waren geen eigen modellen. De Passport en Jazz waren stiekem een Isuzu. De Honda Element was eigenlijk een Land Rover Discovery. Die modellen werden overigens niet in Nederland geleverd. Ook die auto’s waren serieuze terreinauto’s. De Honda CR-V was afwijkend. De auto had namelijk een zelfdragende carrosserie, geen ladderchassis. Ook was er geen tussenbak aanwezig. De motor was overdwars geplaatst en de CR-V is in basis voorwielangedreven. Als de voorwielen grip verliezen, kunnen de achterwielen meedoen middels een Haldex-koppeling. Omdat deze constructie een stuk lichter is, hoeft er geen dikke 3-liter in voor adequate prestaties.
Onder de kap huist een relatief compacte motor, B20B viercilinder. Deze is goed voor een kleine 130 pk. De CR-V die wij in Nederland sinds 1997 kunnen kopen wordt gebouwd in het Britse Swindon. De exemplaren voor de Aziatische markt worden sinds 1995 in Japan gebouwd. Ook wordt er een fabriek in de VS aangewezen om daar CR-V’s te gaan bouwen. De auto slaat bijna direct overal aan. In 1999 ontvangt het model zijn eerste facelift.
Tweede generatie Honda CR-V
In 2001 is het tijd voor de tweede generatie. Het is duidelijk een evolutie van de eerste generatie. Dat is ook niet vreemd, want het is een een enorm succes. Wel wordt de oude B20B-motor vervangen door een moderne K20A-unit. Dankzij i-VTEC is deze sterker en zuiniger dan de oude motor. Op sommige markten is ook een 2.4 (K24) leverbaar, maar in Nederland moesten we het doen met de 2.0i. Wel is er keuze tussen een handbak en automaat. Er zijn vier uitvoeringen: S, LS, ES en Executive. I 2004 wordt de tweede generatie voorzien van een facelift. Die kun je makkelijk herkennen aan de tweede chromen spijl in de grille en de geheel witte koplampen.Belangrijker was de toevoeging van een compleet nieuw motor, de 2.2 i-CTDI viercilinder diesel. Meestal betrok Honda de diesels bij Isuzu, dit is Honda’s eigen ontwerp en meteen een van de fijnere zelfontbranders op het moment.
In 2007 verschijnt de derde generatie Honda CR-V. Het model wordt een stuk gestroomlijnder en strakker. Kenmerkende is de grote grille onder de gewone grille. Ook de aflopende daklijn is herkenbaar voor dit model. Het is overigens visueel truukje, want het is vooral de raampartij die afloopt ten opzichte van het dak. Er zijn nu zelfs drie motoren. De bekende 2.0i benzine en 2.2 diesel. De 2.4 is nu ook beschikbaar, zij het alleen in luxe Executive en alleen met automaat. De facelift-versie verschijnt in 2010.
De 2.4 is dan al weer uit het gamma gehaald. Wel belangrijk is dat de 2.2 diesel nu voor het eerst met automaat leverbaar is.
Nieuwe generatie Honda CR-V
Een compleet nieuwe generatie CR-V staat in 2012 bij de dealers. Het is nu een nog strakkere auto geworden. Een groot verschil met de voorgaande generaties is dat vierwielaandrijving niet meer standaard is. Aangezien de meeste mensen toch nooit de blubber in gaan en zelfs niet iedereen een caravan monteert, is het ook niet direct nodig voor velen. Wel is voorwielaandrijving alleen mogelijk op de goedkopere modellen: S, Comfort en Elegance.
Als je een automaat wil, zit je aan vierwielaandrijving vast. Er is nu ook een nieuwe dieselmotor, de 1.6 i-DTEC met 120 pk. Deze is leverbaar in combinatie met voorwielaandrijving en een handbak. De 2.2 met 150 pk heeft altijd vierwielaandrijving. Een automaat is leverbaar. Deze generatie wordt in 2015 voorzien van een facelift. De 2.0 diesel is uitgefaseerd, alleen de 1.6 is nog leverbaar. Wel is deze nu goed voor 160 pk, dus je komt niets te kort ten opzichte van de 2.0.
Nederland later
Honda is vrij snel met het verversen van de modellen. De nieuwe CR-V wordt al eind 2016 onthuld. In Nederland arriveert deze pas begin 2018. Eindelijk heeft nu ook downsizing zijn intrede gedaan bij de Honda CR-V. In plaats van een atmosferische 2.0 motor is er nu een 1.5 turbo. Deze heeft meer vermogen, meer koppel en is zuiniger bovendien.Gek genoeg kunnen we er in Nederland niet lang van genieten. In 2019 arriveert de CR-V Hybrid met 2.0 benzinemotor (daar is is ie weer) en elektromotor. De Hybrid is altijd voorzien van een automaat en optioneel van AWD.
Omdat de hybrid een schoner label heeft en minder BPM, scheelt het qua prijs niet veel. In 2020 haalt Honda de 1.5 uit het leveringsprogramma en is alleen de 2.0 Hybrid beschikbaar. In Nederland is de Honda CR-V een bescheiden succes, overigens. In 20 jaar tijd zijn er zo’n 13.000 stuks van verkocht. Dat komt voornamelijk doordat er geen bijtellingsvriendelijke versie is. Mitsubishi verkocht van de Outlander PHEV (een even grote Japanse crossover) bijvoorbeeld 8.700 exemplaren alleen al in 2013.
Meer artikelen over de Honda CR-V
Hieronder een overzicht van de artikelen die eerder over de Honda CR-V op Autoblog zijn verschenen.