De Honda Civic Type-R is de snelste en tofste uit de range van de C-segmenter.
Een hatchback met een sportieve badge is niet nieuw. Dat was de consensus al toen de Volkswagen Golf GTI op de markt kwam. Ook toen waren er al auto’s als de BMW 2002 Tii Touring, Renault 5 Alpine en Autobianchi A112 Abarth waren eerder. Ook is de ene hot hatch net iets specialer dan de andere. De Golf GTI had een motor uit de Audi 80, maar een Ford Escort RS Cosworth en Lancia Delta HF Integrale waren rally-homologatieauto’s die toevallig een hatchback waren. De Honda Civic Type-R zit er een beetje tussenin.
Inhoudsopgave
Honda heeft meerdere sportieve badges gehad voor de Civic. In de Japan heette deze SiR, in de Verenigde Staten was dat de Civic Si en in Europa kennen we de VTEC’s en VTI’s. De Cvic leende zich uitstekend voor een conversie naar Hot Hatch: een uitstekende wegligging, zitpositie en een hoogtoerige motor zijn goede uitgangspunten. Daarbij hadden Civics vrij grote wielbases en was het gewicht vrij laag. Terwijl de Opel Astra GSi en Volkswagen Golf GTI alsnog ‘de naam’ hadden, maakte Honda de meest bijzondere hatches. De VTI-modellen met 160 pk sterke VTEC-motoren waren speciale hoogstaande machientjes. Het kon dus nog veel spectaculairder met de Honda Civic Type-R.
Eerste generatie Honda Civic Type-R (EK9)
Deze kwam in 1997 op de markt. Het was de derde Type-R, de eerste was de NSX in 1992, de tweede de Integra Type-R in 1995. Maximale circuit-prestaties stonden boven Autobahn-kwaliteiten. De Type-R had een 1.6 die maar liefst 185 pk leverde, ongekend voor een atmosferische motor. De motor was gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak met extra korte overbrengingen en een sperdifferentieel. Voor een lager gewicht was er minder geluidsisolatie. In 1998 werd het model gefacelift. Met name de bumper is compleet anders. Het model bleef tot 2000 in productie. Je kon de snelle Civic alleen in Japan krijgen, de Integra Type-R was mondjesmaat leverbaar in Europa.
Tweede generatie Honda Civic Type-R (EP3)
De tweede generatie van de Type-R kwam in 2001 op de markt. De auto brak met het verleden vanwege de styling. Deze generatie noemt men ook wel de ‘breadvan’. Deze opvallende styling had als voordeel dat de Civic een stuk ruimer was qua interieur. Bijzonder is de bediening voor de versnellingsbak, die zit hoog op het dashboard, zoals bij sommige MPV’s ook het geval is. Er kwam weer een Civic Type-R-versie. Sterker nog, er zijn er twee. Eentje voor Japan en eentje voor Europa. Het is na de Integra Type-R de tweede Type-R die we konden krijgen in Nederland. De K20A2-motor is een 2.0 VTEC-unit, goed voor 200 pk.
Afwijkende Japanse versie
De Japanse versie heeft zelfs 215 pk dankzij andere nokkenassen, zuigers, uitlaatspruitstuk, inlaatspruitstuk en nog wat dingen. Ook kon je de Japanse versie in Championship White krijgen en de Europese niet. Wel een groot verschil: in Europa was de Civic een betaalbare auto en mede daardoor een groot succes. In 2003 kreeg de range een facelift en de Type-R dus. In mechanisch opzicht zijn er nauwelijks verschillen. De heldere achterlichten met chrome-look (een rage in die rijd) is een eenvoudige weggever).
Derde generatie Civic Type-R (FD)
Daarna gebeurde er iets bijzonders, er kwamen namelijk niet één, maar twee nieuwe Civic Type-R’s. Nu was dat niet direct nieuw, maar wel dat ze compleet anders waren. De ‘EP’-generatie kreeg in Europa een opvolger in de vorm van de FK (vijfdeurs) en FN (driedeurs), terwijl men in de VS en Japan de sedan (FD) kreeg. In Japan was de Civic Type-R een racemonster van het zuiverste water. De sedan had een gekietelde 2.0 VTEC-motor met 225 pk, handgeschakelde zesbak en sperdifferentieel. Het gewicht is lager gemaakt door veel aluminium te gebruiken en middels puntlassen is de Japanse versie veel stijver. De Civic Type-R diende tegelijkertijd ook als opvolger van de Integra Type-R (DC5).
Europese variant (FN2)
In Europa was de Civic in technisch opzicht geen Civic meer, maar een Jazz. De bijzonder gestileerde hatchback is er ook als Type-R, alleen als driedeurs (FN dus). De motor is de K20A-motor met 201 pk. Het gewicht is iets hoger als dat van zijn voorganger en omdat het in technisch opzicht een grote Jazz is, is de ophanging ook minder hoogwaardig. De versnellingen worden dichter op elkaar gezet om te zorgen dat de acceleratie niet slechter is dan bij zijn voorganger. In dynamisch opzicht is het echter de mindere auto. In Japan wordt deze versie opmerkelijk ook genoemd, zij het onder de naam ‘Type-R Euro’.
Honda moet iets gaan doen met de opvolger. De FN2-generatie krijgt behoorlijk wat kritiek over zich. Dat komt ook een beetje omdat de concurrentie in rap tempo heel erg veel beter is geworden. Denk aan auto’s als de Ford Focus ST, Volkswagen Golf GTI en Opel Astra OPC. Ook uit eigen land is er concurrentie in de vorm van de Mazda 3 MPS. Die auto’s hebben allemaal veel meer vermogen en koppel dankzij een turbo, terwijl de Civic tot dan toe atmosferisch blijft.
Vierde generatie Honda Civic Type-R (FK2)
We moeten het een paar jaar zonder Honda Civic Type-R doen. Enkele jaren toont Honda diverse bijzondere concepts en in 2015 is ‘ie er dan eindelijk. De K20C1-motor is een 2.0 liter viercilinder met directe injectie én een knoepert van een turbo. Qua vermogen en koppel mikt Honda meer op de Golf R en Focus RS, want de snelle Civic is goed voor 310 pk en 400 Nm, de bak is handgeschakeld en uiteraard is er een sperdifferentieel. Het apparaat sprint in 5,7 seconden naar de 100 km/u en haalt een top van 250 km/u. Omdat de ontwikkeling zo lang duurde, kon Honda niet heel erg lang profiteren van de auto. Al in 2017 stopt Honda met de FK2-generatie en dus ook de Type-R.
Zesde generatie (FK)
Gelukkig kan Honda prima de aandrijflijn over nemen naar de nieuwe Civic Type-R die in 2017 op de markt komt. Qua styling gooit Honda er nog een schepje bovenop. Het apparaat is namelijk bijzonder opvallend gestileerd met enorme bumpers, grote spoilers en nog grotere wielen (20 inch!). De FK-generatie ziet er niet alleen heftig uit, hij is dat ook. De motor is nu goed voor 320 pk en 420 Nm. Daarmee kun je 272 km/u halen. In tegenstelling tot de heftige looks, is de generatie iets minder hardcore dan zijn voorganger, die bij vlagen oncomfortabel was. Honda gebruikt de auto om diverse records mee te pakken op diverse circuits wereldwijd, dat ook lukt. De auto pakt zelfs het ronderecord op de Nürburgring (voor een tijdje).
Zevende generatie (FL5)
In 2022 verschijnt de nieuwe FL5-generatie van de Honda Civic Type-R. Het is duidelijk dat Honda geleerd heeft van de kritiek, want zijn voorganger was veel opvallender vormgegeven. Het is nu bijna een knappe auto om te zijn. De motor is wederom de K20C1, maar nu met 330 pk. Nog altijd heeft de auto een sper, voorwielaandrijving en handgeschakelde zesbak. Diverse concurrenten hebben vierwielaandrijving en een automaat voor maximale prestaties. Ook met deze Civic pakt Honda diverse records voor auto’s met voorwielaandrijving. Bijzonder is dat deze versie kleinere wielen heeft dan zijn voorganger: Geen 20 maar 19 inch. Wel zijn de banden aanzienlijk breder. Ook deze generatie komt naar Europa toe.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Honda Civic Type R.