De Honda Civic is één van Japans meest succesvolle exportproducten.
De Honda Civic is een ware evergreen. Het is een van de langstlopende modellen, net zoals concurrenten Toyota (Corolla) en Volkswagen (Golf) hebben ze de naam en het segment van de auto nauwelijks veranderd. De eerste Honda Civic zag het levenslicht in 1972 en bleef in productie tot 1979. De tweede generatie Honda Civic was er van 1979 tot 1983 en leverbaar als hatchback (drie of vijf deuren), sedan en stationwagon.
Inhoudsopgave
Derde generatie Honda Civic
In 1983 kwam de derde generatie. Deze was aanmerkelijk hoekiger qua styling, precies zoals de jaren ’80 dicteerde destijds. De Honda Civic was er wederom als hatchback en sedan, de stationwagon werd vervangen door de Civic Shuttle, een wat hogere versie die je zou kunnen zien als de de eerste midi-MPV. Dertien jaar voordat Renault dit marktsegment zou creëren met de Mégane Scénic. Een ware pionier dus! Ook nieuw was de Civic CR-X, een compacte coupé.
Vierde generatie Honda Civic
Honda had de vaart er goed in zitten met de ontwikkelingen. Dat is sowieso iets dat vele Japanse merken kenmerkt. Niet alleen is het model nieuw met de vierde generatie (EF), de techniek is dat ook. Waar Amerikaanse merken veel wijzigingen doorvoeren qua uiterlijk (voor een nieuwe ‘model year’) en Europese merken vrij lang de modellen onaangetast laten, ontwikkelt Honda in rap tempo nieuwe modellen en nieuwe technieken. In dit geval gaat het om de snelle versie met VTEC-techniek.
Vijfde generatie Honda Civic
De vijfde generatie Honda Civic (EG) staat al in 1991 bij de showrooms. Wederom met diverse hoogstaande motorische pareltjes. Niet zijn er alleen snelle VTEC-modellen (de VTI’s), maar ook VTEC-E modellen, waarbij de techniek juist gebruikt wordt om zuiniger te rijden. Er zijn meerdere varianten, zoals altijd het geval is bij de Civic. Er is een driedeurs hatchback, een afwijkende vijfdeurs hatchback (bijna een liftback), een sedan (de Ferio), een vierzits coupé en een CRX Del Sol, een klein tweezits coupeetje met targadak.
Zesde generatie Honda Civic
Generatie nummer zes van de Civic (de EK) staat al in de showrooms in 1995. Wederom is het een hele familie van verschillende modellen. De vierzits coupé (EJ) lijkt nog enigszins op zijn voorganger, maar de driedeurs hatchback (EK) is echt compleet anders. Wat opvalt is de zeer lange wielbasis. Dit zorgt niet alleen voor veel binnenruimte, maar in het geval van Honda ook een puike wegligging. De vijfdeurs hatchback heeft ook echt een afwijkende carrosserie, het is geen driedeurs met twee extra deuren, zoals vaak het geval is.
Eerste Civic Type-R
Voor de petrolhead is deze generatie het belangrijkst vanwege twee zeer rappe versies. De VTI heeft een 1.6 VTEC motor met 160 pk, destijds een enorm hoog specifiek vermogen. Maar het kan extremer, zo bewijst de Civic Type-R. Er was al een NSX Type-R en een Integra Type-R, de Civic Type-R voert het zelfde recept door, maar dan op de meest verkochte hatchback van het Japanse merk. De 1.6 motor levert nu 182 pk en het gewicht is iets meer dan 1.000 kg. Met recht een racer voor de straat. In Nederland komt er ook een stationwagonversie van de Civic, de Aerodeck. Deze is leverbaar als VTI, met 160 pk motor en sperdifferentieel. In 1998 worden de modellen middels een facelift strakgetrokken.
Zevende generatie Honda Civic
De Civic die in 2000 staat te wachten is echt compleet anders. De auto krijgt de naam ‘breadvan’. De auto heeft wat MPV-invloeden. Zo is de zitpositie iets hoger, zit de pookknop ter hoogte van het dashboard en is de auto bijna als een monospace vormgegeven. Van deze zevende generatie Civic (EP) zijn er wederom verschillende uitvoeringen, maar deze kunnen sterk afwijken. In Europa is het overzichtelijk, wij krijgen een driedeurs en vijfdeurs hatchback, die wederom een afwijkend koetswerk hebben. Later krijgen wij ook de coupé en heel mondjesmaat een Civic sedan. De leukste is uiteraard de Civic Type-R, ditmaal met een 2.0 VTEC motor, goed voor 200 pk.
Achtste generatie Honda Civic
De achtste generatie Civic is compleet anders. Althans, voor ons in Nederland en Europa. De Europese Civic is namelijk niet gebaseerd op de Civic, maar op de kleinere Jazz. Dit betekent dat de ophanging minder hoogwaardig is. Aan de andere kant is de Civic praktischer en ruimer. Oh ja, het allergrootste nadeel van de Civic was de wel erg anonieme styling. Daar is sinds 2006 dus geen sprake meer van, want de Civic is een ruimteschip geworden. Ook ditmaal is de Civic Type-R de leukste, ditmaal met 201 pk. De Civic Hybrid die in Nederland redelijk populair is, is technisch gezien wél een echte Civic.
Negende generatie Honda Civic
De negende generatie Honda Civic arriveert in 2011. Wederom is er een behoorlijk verschil tussen de Amerikaanse Civic en de Europese. In de VS zijn de sedan en coupé populair, wij krijgen alleen een vijfdeurs hatchback en een stationwagon, de Civic Tourer. Na enorm veel concepts en teasers arriveert dan eindelijk de Civic Type-R, ditmaal voor het eerst met een turbo, goed voor 310 pk.
Tiende generatie Honda Civic
De tiende generatie Civic borduurt voort op de bijzondere styling. In Nederland kunnen we kiezen uit een vijfdeurs hatchback of vierdeurs sedan. De Coupé komt niet naar Nederland. Wel krijgen we een Civic Type-R, ditmaal met 320 pk.
Elfde generatie Honda Civic
Met de elfde generatie Honda Civic kiest het merk wederom voor een nieuw design. In tegenstelling tot de voorgaande recente generaties, is de elfde wat meer een allemansvriend geworden. Honda speelt wat meer op safe, terwijl de typische designelementen gewoon zijn gebleven.
Deze Honda komt enkel als e:HEV op de markt. Dat wil zeggen, Hybrid Electric Vehicle. Het systeemvermogen van deze aandrijflijn bedraagt 184 pk. Een 2.0 liter viercilinder combineert zijn kracht met twee elektromotoren.
In Nederland komt de elfde generatie Honda Civic in diverse uitvoeringen op de markt. Instapper is de Elegance. Op deze auto zit onder meer 17 inch lichtmetalen velgen, een 7 inch infotainment systeem met Apple CarPlay en Android Auto in combinatie met acht speakers. In ons land concurreert de Civic bijvoorbeeld met een auto als de Toyota Corolla.
Artikelen Honda Civic
Wil je meer lezen over de Honda Civic, lees dan een van de artikelen die over dit model eerder op Autoblog verschenen.