De Honda S2000 is een Japans icoon, een bloedmooie roadster en de auto met de ultieme viercilinder.
Honda is niet vaak aan het feesten, maar als ze het doen dan doen ze het goed. Wat te denken van de NSX? De economie in de jaren ’80 ging als een speer in en Honda was een van de meest succesvolle motoren-bouwers in de sport. Deze auto wist de handen op elkaar te krijgen bij de pers, maar niet bij het kopende publiek. De NSX was geen enorme bestseller.
Inhoudsopgave
Voor de 50e verjaardag van Honda ging men iets minder uitbundig te werk qua prijs. De NSX was een concurrent voor een dikke Porsche 911 of instap-Ferrari. Net even te ambitieus. Gelukkig waren de roadsters in de jaren ’90 helemaal hip & happening. Elk merk had er eentje. Sterker nog, in sommige gevallen werd er zelfs een merk opnieuw voor opgericht, zoals met de MG F het geval is. Nu had Honda zelf ook een rijke historie met Roadsters.
Voorgangers
Denk aan de S500, S600 en S800. Dat waren in feite motorfiets-blokken in een personenauto. Hele lichte auto’s met kettingaandrijving. Op basis daarvan ging Honda verder denken. In 1995 konden we een eerste glimp ervan ontvangen middels de Honda SSM-concept. In die jaren was elk merk heel actief met concepts en dus nam men niet elke concept car even serieus als de andere.
Het productiemodel, de Honda S2000, week uiteindelijk er redelijk wat vanaf. Met name de voorzijde en de koplampen kregen een compleet andere indeling. Aan de achterzijde groeiden de achterlichten ietsje, maar bleef het ontwerp grotendeels gelijk. Bij de vorige Honda roadsters stonden de cijfers na de S voor het aantal CC’s (afgerond naar boven). In het geval van Honda dus een tweeliter.
Motor Honda S2000
De F20C is een kunststukje eerste klas. De motor is slechts 1.997 groot, maar weet er toch 241 pk uit te persen. Japanse blokken hebben iets andere afstelling en zelfs 250 pk uit 2.0 liter inhoud. Meer dan 120 pk per liter was in die periode ongehoord. BMW haalde met sommige modellen 100 pk per liter, maar 120 was ongehoord.
De S2000 kwam er in één uitvoering. Zo heb je altijd een tweezits roadster met de F20C-motor, handgeschakelde zesbak en achterwielaandrijving. Mede dankzij het gebruik van aluminium blijft het gewicht beperkt tot 1.250 kilogram. De prestaties zijn niet verkeerd. Van 0-100 km/u in 6,1 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. In Japan komt er in 2000 een Type V, met andere (variabele) besturing waarmee je makkelijk kon sturen op lage snelheden. Ook werden de dempers en het sperdifferentieel aangepast.
Eerste update en facelift
De eerste wijziging die wij Nederlanders krijgen is in 2001. De cabrio-kap krijgt nu een glazen achterruit (in plaats van plastic). Ook is er een nieuwe kleur leverbaar: Nürburgring Blue Metallic. In 2003 komt er een echt grote facelift aan. De S2000 krijgt een nieuw front en andere achterlichten. Ook zijn de velgen nu standaard 17 inch in plaats van 16 inch groot.
Een groter verschil is onder de kap voor de US-modellen. Omdat de F20C erg weinig koppel heeft, is de F22C ontwikkeld. Een 2.2 viercilinder met ietsje minder vermogen en iets minder toeren, maar wel met iets meer koppel onderin. Deze versie krijgen de fabriekscode AP2, terwijl de Europese S2000’s altijd AP1 heten.
Honda S2000 in Japan en VS
In 2006 krijgt de Japanse versie de F22C1-motor (en ook de AP2-benaming). Het vermogen daalt van 250 pk naar 240 pk. In 2008 komen er speciale modellen van de AP2. De Type S (Japan) en CR (Verenigde Staten). Deze hebben een spoiler, dikke voorbumper, directere besturing, straffer onderstel, bredere achterbanden en wat upgrades in het interieur. Er zijn 699 van gebouwd.
De Type S is de Japanse versie en bijna gelijk. De achterbanden zijn bij de S2000 Type S níet breder. Ook is het onderstel minder straf. De CR is meer de trackday-versie, de Type S voor de betere bergwegen. Er zijn 1.755 exemplaren van gebouwd.
Ultimate Edition
In Europa komt de Ultimate Edition. Deze is op zich erg fraai, maar stelt een beetje teleur qua hardware. Je kunt de Ultimate Edition van de S2000 herkennen aan de witte lak, rode bekleding en antraciete velgen. Er zijn er 100 van gebouwd.
In 2009 is het over en uit voor de S2000 en neemt Honda het model na 10 jaar uit productie. Er zijn er in totaal 66.547 van gebouwd. Daarvan zijn er 19.793 in Europa terecht gekomen. De meeste exemplaren zijn van vóór de facelift. In Nederland werden er in het eerste jaar nog meer dan 120 van verkocht. In 2011 was dat de helft en daarna ging het hard achteruit naar enkele tientallen per jaar. Destijds moest de Honda S2000 concurreren met premium auto’s als de BMW Z4 en Porsche Boxster. Tegenwoordig is de S2000 aanzienlijk populairder. Iets dat je ook kan zien aan de prijzen, net als bij de NSX beginnen ze onbetaalbaar te worden.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Honda S2000.