De Ford Puma begon zijn carrière als kek coupeetje, maar kwam terug als cross-over.
Elke periode kent zijn eigen autotypes. Er zijn altijd carrosserievarianten die zullen blijven bestaan en sommige zijn onderhevig aan de eisen en wensen van de markt. De vierdeurs sedan, de vijfdeurs hatchback of stationwagon en SUV is langere tijd populair en zal dat ook wel blijven, alhoewel de SUV en cross-overs zelfs de sedan verdrijven uit de VS.
Inhoudsopgave
Compacte coupé
Een auto die typisch voor de late jaren ’80 en jaren ’90 is geweest, is de compacte coupé. De Audi TT is een van de auto’s die het het langste heeft volgehouden. Dat komt mede doordat het nog een premium auto is én een stijlicoon. De compacte non-premium coupe is helemaal uitgestorven.
Opel Tigra
In de jaren ’90 waren ze echter niet aan te slepen. Elk merk had er wel eentje in de aanbieding. Sterker nog, sommige merken hadden er zelfs meerdere in de aanbieding. Het was in eerste instantie vooral een Japanse aangelegenheid met auto’s als de Mazda MX-3, Honda CR-X en Nissan 100NX. De Opel Tigra was de eerste Europese deelnemer in deze klasse. Opel had het heel erg slim gedaan: op basis van heel modale en eenvoudige Corsa-techniek ontwikkelden ze een uitermate kek coupeetje dat onder de Calibra (zelf al een relatief compacte coupé) gepositioneerd werd.
Fiesta
In principe deed Ford exact hetzelfde, alleen klopt het totaalplaatje veel beter. In dit geval werd de B-segment auto van Ford als basis genomen, de Fiesta. Dat was al een uiterst prettig sturende automobiel. Ford was net bezig met het introduceren van hun nieuwe designtaal, New Edge. Deze vormtaal kenmerkte zich met zeer scherpe vouwen en ronde vormen. Deze zeer uitgesproken lijnvoering werd in Europa geïntroduceerd op de Ford Ka.
Ford Puma 1.7
De Ford Puma kwam in 1997 op de markt. Er was aanvankelijk slechts één motor in de aanbieding, een 1.7 liter viercilinder dubbelnokker van Yamaha. Dit motortje produceerde een prettige brom, 125 pk en 157 Nm. De Puma was niet bizar snel, want met een 0-100 km/u tijd van 9,2 tellen en een top van 203 km/u moest je je best doen om de toenmalige leasediesels van je af te rijden. De 1.7 is wel de leukste motor voor de Puma. Niet alleen omdat het de snelste is, maar ook omdat de motor specifiek voor de Puma gebouwd werd. De basis van het blok werd vervaardigd in de Ford motorenfabriek in Spanje (Valencia). Vervolgens werden de blokken verscheept naar Japan om daar afgebouwd te worden. Daarna gingen de motoren terug naar Duitsland (Keulen), alwaar de Puma gebouwd werd.
Ford Racing Puma
Naast de 1.7 kwam er later een 1.4 16v motor bij. Deze leverde 90 pk en was bedoeld om de auto aanzienlijk goedkoper te maken. De prijs zakte van 22 naar 17 mille. Een tussenoplossing kwam in 2000 met de 105 pk sterke 1.6 16v. Deze motor kwam uit de Fiesta Sport en zat qua prestaties dichter bij de 1.7 en qua prijs dichter bij de 1.4. Een extra snelle Puma werd aangekondigd met de Puma ST160. Ford was net bezig het ST-label te introduceren. De Puma ST160 evolueerde tot de Ford Racing Puma. Deze 155 pk sterke versie was sneller, breder, duurder en zeldzamer. De auto werd alleen gebouwd voor de Britse markt. Logisch, want van de 133.000 gebouwde Puma’s gingen er 55.000 naar het Verenigd Koninkrijk. De Puma bleef tot de zomer van 2002 in productie.
Cross-over
De naam Puma keerde in 2020 teug voor een nieuwe auto. Ditmaal was het geen compacte sportieve coupé, maar een compacte sportieve cross-over. Helemaal volgens de huidige trend. Sterker nog, in principe zijn er veel overeenkomsten met deze twee trends. De keuze voor de naam Puma zal wat dat betreft niet helemaal onbewust gekozen zijn. Anderzijds had Ford de rechten van de naam en past het ook enigszins bij het type auto.
Ecoboost
De instapper is een 1.0 EcoBoost met 125 pk. Deze kun je koppelen aan een handgeschakelde zesbak of automaat met dubbele koppeling. Er is keuze uit een enorm aantal uitvoeringen: Titanium, Titanium X, Titanium X First Edition, ST Line, ST Line X, ST Line X First Edition en als dat nog niet voldoende was: ST Line X Vignale. Naast de 125 pk sterke EcoBoost is er ook een 1.0 met 155 pk. Deze is alleen met handbak verkrijgbaar en alleen in de meest luxe uitvoeringen.
Ford Puma ST
Van de eerste Puma kregen we net geen ST, maar van de tweede wél. De Puma ST maakt gebruik van de aandrijflijn van de Ford Fiesta ST. Logisch, want heel kort door de bocht is de Puma een Fiesta op hoge poten. De motor is nog altijd een driecilinder, maar nu met 1.5 liter slagvolume. Dit zorgt voor 200 pk en aansprekende prestaties.
Populair
Over aansprekend gesproken: de nieuwe Puma slaat enorm aan. Van de eerste Puma werden er altijd een paar 100 per jaar verkocht. In totaal zijn er exact 1.600 van verkocht. Van de nieuwe generatie werden er in de eerste helft van 2020 al bijna 1.000 stuks verkocht. Dus ondanks dat de petrolhead meewarig zal kijken naar de nieuwe Puma, heeft Ford wel degelijke de juiste beslissing genomen. Daarbij: het is nog altijd een van de leukst rijdende auto’s in zijn segment en er is dus een sportversie van. Zie het als een fraai doekje voor het (beetje) bloeden.
Ford Puma artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Ford Puma.