De Mustang, maar dan hip, hoog en elektrisch: de Ford Mustang Mach-E.
De Ford Mustang is in de complete historie van de auto een hoop geweest. Coupé, cabriolet, fastback. De motoren liepen uiteen van eenvoudige viercilinders tot de meest heftige achtcilinders. Waar niemand aan moet denken bij het horen van de naam Mustang, is een elektrische cross-over. Toch is dat precies wat de Mustang Mach-E is.
Inhoudsopgave
Pragmatisch
De reden daarvoor is niet heel erg vreemd. Ford is een van de weinige grote echt pragmatische concerns. Dat was al duidelijk tijdens de kredietcrisis, waar Ford Motor Company in tegenstelling tot Chrysler en General Motors níet zijn hand hoefde op te houden. Ook zien we dat Ford de reguliere personenauto aan het uitfaseren is. In de VS zijn de Fiesta, Focus, Mondeo (Fusion) en Taurus van de markt gehaald zonder dat er een opvolger kwam.
Ford Mustang Mach-E
In plaats daarvan zet Ford vol in op de Mustang Mach-E. De reden voor dit type auto is erg simpel. Ford mag de personenauto’s aan de kant zetten, de SUV’s, pick-ups en cross-overs zijn populairder dan ooit. Ook is elektrisch rijden telkens belangrijker. Ondanks eerdere initiatieven (Th!nk, Focus Electric) kan Ford met de Mustang Mach E een behoorlijk aantal auto’s wegzetten met een beetje marge. Win-win. De keuze voor de naam Mustang is ook heel erg eenvoudig: Mustang is een van de sterkste autonamen ooit.
GE1-platform
De naam ‘Mach-E’ is afgeleid van ‘Mach 1’, een snelle variant uit de jaren ’70. De auto staat op het GE1-platform van Ford, waarbij GE een afkorting is voor Global Electrified. Dat platform is op zichzelf weer een zwaar aangepaste bodemgroep waar de Kuga bijvoorbeeld ook op staat. Qua afmetingen is de Mustang Mach E een forse maat groter. De lengte is 4,72 meter, met een wielbasis van maar liefst 4,92 meter. Ook de breedte is behoorlijk: 1,88 meter. Naast de populariteit en de marges, heeft het cross-overconcept nog een voordeel: er is voldoende ruimte voor de accu’s.
Twee accupakketten
Over accu’s gesproken, er is bij de Ford Mustang Mach-E keuze uit twee batterijpakketten. Ook is er de mogelijkheid om te kiezen tussen een versie met achterwielaandrijving en een versie met vierwielaandrijving. De goedkoopste is de Mustang Mach E ‘Standard Range’ met 75 kW accupakket. Deze versie haalt zo’n 450 km op een accu. In combinatie met de prijs van zo’n 50 mille erg aantrekkelijk voor de zakelijke rijder. Je kan deze achterwielaangedreven variant ook kiezen als Mustang Mach-E ‘Extended Range’ met 98 kW accupakket. Dit is tevens de Mustang Mach-E met de grootste actieradius: 600 km.
Twee soorten aandrijving
Dan zijn er twee Mustang Mach-E’s met vierwielaandrijving. De actieradius van deze versie is 420 km en 540 km voor respectievelijk de Standard Range en Extended Range. De versies met vierwielaandrijving hebben nog een voordeel: de acceleratie duurt bij beide varianten minder dan 7 seconden, de achterwielaangedreven Mustang Mach-E’s hebben minder dan 8 tellen nodig om de nationale maximumsnelheid te halen. De topsnelheid is voor alle modellen gelijk: 180 km/u. Dat is op zich ook begrijpelijk: een SUV vangt erg veel wind en de hoeveelheid power die nodig is zorgt voor een excessief verbruik.
Snelladen
Met een hoog verbruik zul je de auto weer vlug aan de lader moeten zetten. Dan is het goed te weten dat snelladen met alle modellen mogelijk is. Een punt van aandacht: de Ford Mustang Mach-E met Standard Range accu kan tot 115 kW DC snelladen, de Extended Range zelfs tot 150 kW! Met een wallbox kun je de Mustang Mach-E thuis laden. Dit duurt wel iets langer: 7,5 uur voor de kleine accu en bijna 10 uur voor de grote. Als die thuis gebruikt wordt kun je in principe door het hele land crossen met af en toe een korte stroomstoot om te zorgen dat je het einde van de dag haalt.
Uitrusting
Nog een verschil tussen de modellen is de uitrusting. De Mustang Mach-E met vierwielaandrijving zijn aanzienlijk completer uitgerust. Zo heeft de AWD standaard 19” velgen (i.p.v. 18), adaptieve LED-koplampen en elektrische bedienbare stoelen. Je kan de AWD modellen herkennen aan de rode remklauwen, die bij de versie met achterwielaandrijving grijs zijn. Speciaal om de vroege consumenten over de streep te trekken, is er een Mustang Mach E First Edition, die is uitgerust met onder andere een panoramadak, Park Pilot, B&O stereo en verkeersbordenherkenning. Alle Mustang Mach-E’s hebben standaard Perforated Sensico kunstleren interieur met een enorm scherm in het midden en een kleiner paneel als instrumentencluster.
Mustang Mach-E GT
De dikste Ford Mustang Mach-E is echter de Mach E GT. Deze wordt later aan het gamma toegevoegd. Deze versie heeft met een 88 kW-accupakket een kleinere batterij dan de Long Range. Bij deze Mustang Mach-E gaat het namelijk om prestaties. In totaal heeft de GT 465 pk onder de kap, waarmee je in zo’n 3 seconden naar de 100 km/u kunt sprinten.
Ford Mustang Mach-E artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Ford Mustang Mach E.