De Ford Mustang is een van de gaafste marketingsuccessen allertijden.
Sommige auto’s hebben een legendarische naam opgebouwd in de loop der jaren. Met de Ford Mustang zit dat net eventjes iets anders. De Mustang was eigenlijk al vanaf zijn introductie in 1964 een enorm succes. Het idee was eigenlijk vrij simpel. Ontwerp een bijzonder fraaie en betaalbare coupé op een bestaand platform. Het platform in kwestie was dat van de Ford Falcon.
Het idee begon in de vroege jaren ’60. Aanvankelijk heette het project ‘Ford Cougar’. Enkele stijlelementen zoals de luchthapper aan de zijkant en de verticale achterlichten stonden al in een vroeg stadium vast. Ook de naam ‘Special Falcon’ werd gebruikt. Rond 1963 werd de naam Mustang gekozen. Aanvankelijk was er zelfs een plan om een vierdeurs Mustang te gaan ontwikkelen.
Inhoudsopgave
Ford Mustang
Uiteindelijk kwam de Mustang er in drie gedaantes: een tweedeurs Coupé, een driedeurs Fastback en een tweedeurs Cabriolet. Nu waren er wel meer sportieve tweedeurs auto’s, maar de Mustang was anders. Ten eerste stond het model op zichzelf. Ondanks dat het een afgeleide was van de Falcon, was de Mustang een apart model. Ook was het niet zoals bij bijvoorbeeld een Corvette dat je enkel en alleen hele dikke motoren kon kiezen. Er waren eenvoudige zescilinders met amper 100 pk tot hele dikke achtcilinders en op een gegeven moment zelfs zeer sportieve Shelby-varianten. Daarnaast kon je de auto helemaal aankleden naar je eigen smaak.
Qua opties en accessoires waren de mogelijkheden oneindig. De Mustang was een enorm succes. Naarmate de tijd verstreek, werd de Mustang groter en groter. In basis was het chassis gelijk, de auto kreeg veel meer koetswerk erop geplempd. Dat had miste zijn uitwerking niet qua verkopen, die zakten namelijk in. Helemaal toen in 1973 de oliecrisis zijn sporen naliet. Grote auto’s met enorme motoren waren uit de gratie geraakt.
Mustang II
Ford moest dus de Mustang opnieuw gaan uitvinden. Dat deden ze met de Mustang II, de tweede generatie. Je kon kiezen uit een tweedeurs Coupé of driedeurs Fastback. De cabriolet keerde niet terug. De Mustang was bijna al zijn magie kwijt. De auto was bijna saai vormgegeven en de motoren stelden niet zoveel voor. De instapper was zelfs een amechtige viercilinder. In een Mustang! Als een Mustang was het een hok, maar de auto heeft Ford wel veel goed gedaan. Het model was namelijk betaalbaar en relatief zuinig. Dat paste perfect bij het tijdsbeeld. Naast de viercilinder en zelfs een V6 was er ook een 4.9 liter grote Windsor V8. Deze kwam iets later (in 1975) op de markt. Om aan de strenge emissie-eisen te voldoen, werd deze iets geknepen tot 140 pk. Zoals gezegd: matige Mustang, prima auto voor zijn tijd voor Ford.
Fox Body
De derde generatie Mustang arriveerde in 1978. Deze wordt vaak de ‘Fox Body’ genoemd. Deze Mustang staat namelijk op het Fox-platform. Naast de Mustang stonden er ook andere Fords, Mercury’s en Lincolns op. Aanvankelijk was de Fox-body Mustang er alleen als tweedeurs coupé en driedeurs Fastback. Pas in 1983 keerde een cabriolet-versie terug op de markt. De derde generatie Mustang was leverbaar met viercilinders, zescilinders en gelukkig ook diverse V8’s. In 1983 werd deze generatie flink gefacelift en in 1987 nogmaals. Het model liep mee tot 1993.
Mustang SN-95
In dat jaar arriveerde de vierde generatie Mustang, de zogenaamde SN-95. Er waren nu slechts twee carrosserievarianten: een fastback en een cabriolet. De tweedeurs sedan was nooit moeders mooiste en niet echt praktisch bovendien. Aanvankelijk werd er nog gebruik gemaakt van oude Windsor V8’s, na enkele jaren deed de Modular V8 zijn intrede. Dit zorgde voornamelijk in een enorme sprong in prestaties. In 1999 werd de Mustang flink gefacelift. Het model kreeg een veel strakkere snuit en achterzijde. Naast de GT, zijn de Mach 1, Bullitt en diverse Cobra-modellen de versies die de harten sneller laten kloppen. De productie van de SN-95 duurde tot 2004.
Terug naar de basis
Met de vijfde generatie Mustang ging Ford terug naar de basis. Het model was qua opzet heel erg simpel en betaalbaar. Wederom was een een fastback of cabrio. Het design was duidelijk geïnspireerd op de eerste generatie Mustang. Het retro-design was het werk van J Mays, dat ook al het retrodesign deed voor de VW New Beetle en Ford Thunderbird. Die niet bijster succesvolle roadster kun je het beste zien als de voorloper van deze Mustang. Het model was leverbaar met een 4.0 V6 of een 4.6 V8. Een Shelby GT500 met 5.4 supercharged V8 arriveerde niet veel later. In 2010 had Ford niet meer het rijk alleen. GM lanceerde de Chevrolet Camaro en Chrysler pareerde met de Dodge Challenger. Reden voor Ford om de Mustang flink te faceliften. Sowieso werd het model geregeld van updates voorzien. Gave topmodellen zijn de Shelby GT500 met 660 pk en de Boss 302 Laguna Seca.
Zesde generatie Ford Mustang
In 2014 was het tijd voor de zesde generatie Mustang (de S550 voor intimi). Het was duidelijk dat Ford erg in zijn nopjes was met het uitgaande model, want de verschillen zijn relatief klein. Meer evolutie dan revolutie. Voor het eerst maakte deze Ford ook zijn opwachting op andere markt dan de VS, de auto werd namelijk wereldwijd verkocht. Ook keerde een viercilinder terug na een lange afwezigheid, alhoewel je je met de 305 pk sterke 2.3 EcoBoost zeker niet hoeft te schamen. In Nederland was de V8 ook leverbaar, maar deze was onverkoopbaar. De CO2-taks was namelijk bizar hoog. In 2018 wordt het model iets gefacelift. Helaas worden er niet voldoende maatregelen genomen om CO2-uitstoot tegen te gaan, waardoor de auto onredelijk duur is.
Zevende generatie Ford Mustang
Ford durft het zelfs aan om van de iconische Mustang anno 2022 nog een zevende generatie uit te brengen. Met een achtcilinder, dat is helemaal bijzonder. Het betekent dat de reguliere Mustang er niet onder hoeft te lijden dat er ook zoiets als een Mustang Mach-E bestaat.
De zevende generatie Ford Mustang verschijnt in 2022. De styling is vooral evolutie in plaats van revolutie in vergelijking met de voorgaande generatie. Het interieur is ook lekker gemoderniseerd. Met een 12,4 inch instrumentencluster voor de bestuurder en een 13,2-inch infotainmentscherm. Laatstgenoemde draait op Ford Sync 4.
Er zijn twee motoren. Een 2.3 liter EcoBoost viercilinder turbomotor en de 5.0 liter Coyote V8. Beide komen met een 10-traps automaat. In het geval van de V8 is het ook mogelijk om te opteren voor een handgeschakeld zesversnellingsbak.
Ford Mustang artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Ford Mustang.