De Ford Kuga is een medium grote cross-over voor mensen die liever op de weg willen blijven.
De meeste Europese maken waren relatief laat met een middenklasse cross-over. Zeker met een eerste échte Europese cross-over. Natuurlijk, de Opel Antara, Peugeot 4007 en Citroën C-Crosser klonken Europees, maar waren Aziatische softroaders. Europese auto’s zijn vaak net even wat anders ontworpen met andere prioriteiten. Denk aan afmetingen (relatief compact), interieur-afwerking en materiaalgebruik (relatief hoog niveau) en rijeigenschappen (relatief verfijnd).
Inhoudsopgave
Eerste generatie Ford Kuga
Dus tot 2008 moesten we het voornamelijk doen met de prima aanbieding uit Japan, Zuid-Korea en de Verenigde Staten. In dat jaar werd de Ford Kuga op de markt gebracht. De auto werd gebouwd op het C1-platform van Ford, waar ook auto’s als de Mazda 3, Ford Focus en de Volvo’s C30, S40, V50 en C70 op staan. De Ford Kuga was relatief compact, nog geen vier en een halve meter lang.
Premium
Het was de bedoeling dat de Kuga als een hoogstaand premium product in de markt gezet werd. Mede daardoor was deelname op de Amerikaanse markt vrij lastig. Daar eist men in deze klasse veel meer ruimte en geeft men minder om de premium afwerking of hoogstaande rijeigenschappen. In Europa, dus ook in Nederland stond de Kuga vanaf 2008 in de showrooms. Het was opvallend dat Ford ervoor koos slechts een paar motoren aan te bieden.
Volvo vijfcilinder
Zo was er maar één benzinemotor, een 2.5 Duratec Turbo. Duratec is een verzamelnaam van verschillende motoren, want dit was namelijk de ‘B524T4’ vijfcilinder turbomotor van Volvo. Het was in principe dezelfde motor die ook in de Focus ST en S40 T5 te vinden is. In de Ford Kuga leverde de motor echter iets minder vermogen met 200 pk. Standaard kreeg je een Powershift automaat. Als je geen 2.5T motor wilde hebben (wat niet vreemd is gezien het hoge verbruik), kon je opteren voor een 2.0 diesel met 136 pk.
Alle Kuga’s in 2008 hadden vierwielaandrijving. Later kwam er een 2.5T met handbak en waren de diesels ook leverbaar met enkel voorwielaandrijving. In 2010 vervielen de 136 pk diesels ten faveure van zelfontbranders met 140 pk en 160 pk. Deze generatie Kuga kreeg een subtiele facelift in 2010, maar werd in 2013 al uit productie genomen.
Tweede generatie Ford Kuga
Met de tweede generatie Ford Kuga, pakte Ford het iets anders aan. De Kuga werd nu ontwikkeld voor alle markten. Ford was op dat moment bezig met het implementeren van de ‘One Ford’ regel. Dat betekent dat er per segment wereldwijd één Ford-model is. Voordeel: het scheelt enorm veel ontwikkelingskosten. Nadeel: het is bijzonder lastig om de auto interessant te maken voor alle markten omdat de verschillende markten een andere smaak hebben.
In technisch opzicht stond de Kuga nog altijd op het C1-platform, zij het aangepast. De Kuga was nu ook een stukje langer. Voor Europa waren de EcoBoost-benzinemotoren interessant. De 1.6 liter motoren kon je krijgen met 150 en 182 pk en waren relatief zuinig met prima prestaties. De dorstige doch fraaie klinkende Volvo-vijfcilinder kwam te vervallen. In plaats daarvan was er een 2.0 EcoBoost, die met 243 pk aanzienlijk krachtiger was. Deze generatie Ford Kuga werd in de VS (en diverse andere markten) verkocht als Ford Escape.
Populariteit Nederland
In Nederland sloeg de Ford Kuga nog niet echt goed aan. Van de eerste generatie werden er iets meer dan 1.300 verkocht. In dit populaire segment moest dat beter kunnen. De tweede generatie Kuga was al iets populairder, maar de verkoopcijfers stegen pas echt met de facelift. De Ford Kuga zag er stoerder uit en was leverbaar met een keur aan uitvoeringen, waaronder een semi-sportieve ST-Line.
Je kon deze ook combineren met een eenvoudige 1.5 EcoBoost met vierwielaandrijving. De Ford Kuga is een van de weinige auto’s die na de facelift aanzienlijk beter verkocht dan ervoor. In Nederland althans. Aanvankelijk was het ‘topjaar’ meer dan 550 exemplaren in 2009, maar in 2015 (bijna 580 stuks), 2016 (meer dan 1.050 exemplaren) begonnen de aantallen te stijgen. In 2017 verkocht Ford er meer dan 2.500, in 2018 alsnog bijna 2.400.
Derde generatie Ford Kuga
In 2020 verscheen de nieuwe Ford Kuga, die wederom als Ford Escape in de VS wordt aangeboden. De Ford Kuga is er opnieuw met benzinemotoren, maar ook als hybride én plug-in hybride, waarmee de auto anno 2020 keurig in de pas loopt met de concurrentie. In Nederland worden de 1.5 EcoBoost (120 of 150 pk) verkocht of de 2.5 PHEV. Het uiterlijk van de Kuga is iets minder stoer dan voorheen en iets meer bescheiden en strak.
De uitvoeringen kun je zien als een soort ‘palet’ waarbij je zelf je ideale Kuga kunt maken, want naast de Trend en Titanium modellen is er ook keuze uit een sportief ogende ST-Line of juist een zeer luxe en chique Vignale. Ondanks dat in 2020 het coronavirus ook de verkopen ‘drukt’, worden er halverwege dat jaar al meer dan 1.000 exemplaren verkocht.
Ford Kuga artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Ford Kuga.