De Ford GT is de ultieme supersportwagen van Ford. En de Ford GT draait stiekem al heel wat jaartjes mee bij Ford.
Inhoudsopgave
Een supercar van een massamerk
Het blijft altijd vreemd als een massamerk zich gaat mengen met exotische sportwagenmerken. Dat is echter precies hetgeen dat Ford heeft gedaan met de GT40. In de jaren ’60 was Ford voornemens om Ferrari over te nemen. Sterker nog, Ferrari zat in vrij zwaar weer en Ford wilde graag een prestigieus merk in het portfolio. Op het laatst ketste dit af (dankzij een zeer eigenwijze Enzo Ferrari) waardoor men bij Ford niets was opgeschoten, ondanks alle moeite en goede bedoelingen.
Ford GT40
Om sportieve revanche te nemen (op de racebaan), ontwikkelde Ford samen met Lola en Shelby de GT40 raceauto. Een Le Mans racer met enorme V8 om Ferrari mee te verslaan. Dat lukte niet direct, maar na enkele ontwikkelingen en opgedane ervaring kon Ford zegevieren. In 1966, 1967, 1968 en 1969 won Ford de 24 uur van Le Mans. Daarnaast werden er vele titels in diverse andere raceklasses behaald met de sportwagens. Ondanks dat er straatversies waren, was de Ford GT40 voornamelijk bekend als een raceauto. Wellicht had Ford dat commercieel gezien beter uit kunnen buiten.
Ford GT90 Concept
In 1995 kwam dat idee weer bovendrijven met de Ford GT90 Concept. Die auto was een introductie voor de nieuwe New Edge-designtaal van Ford. Deze kenmerkt zich met veel rare vouwen, scherpe hoeken en strakke lijnen. De GT90 had een V12 met vier turbo’s, goed voor 720 pk. De auto stond op het chassis van de Jaguar XJ220. Dat klinkt vreemder dan dat het is, destijds was Jaguar eigendom van Ford en aangezien ze zelf geen bruikbaar platform hadden, was de XJ220 een logische keuze.
Het zou nooit tot een productieversie leiden. Daarom was het ook maar de vraag wat er ging gebeuren met de Ford GT40 Concept uit 2002. Die auto was daar om de 100ste verjaardag van Ford te vieren. De auto was een soort moderne interpretatie van de Ford GT, zoals er destijds wel meer retro-modellen waren zoals de Mini, Ford Thunderbird en Volkswagen New Beetle. Wel was de Ford GT een stukje groter dan het origineler. De Ford GT40 dankte zijn naam ’40’ aan de hoogte van de auto, gemeten in inches.
Ford GT uit 2004
De Ford GT die in 2004 op de markt kwam was 44 inches hoog. Aanvankelijk wilde Ford de naam GT40 gebruiken. Die naam was echter in handen van Safir Engineering. Zij bouwden kit cars en hadden in de jaren ’70 de rechten op de naam ‘GT40’ verkregen. Voor de concept car ‘mocht’ Ford de naam gebruiken, maar het prijskaartje dat de partij stelde voor het gebruik van de typenaam voor het productiemodel was veel te gortig voor Ford.
Daarbij zag Ford eigenlijk meer heil in om het iets generiekere ‘GT’ te gebruiken. Op deze manier moet de merknaam erbij worden uitgesproken. Je wilt uiteraard wel dat een imago-booster zoveel mogelijk geassocieerd wordt met je merk. Het resultaat mocht er uiteindelijk zijn. De Ford GT werd ontwikkeld door Ford, Saleen, Ford Special Vehicle Team) en Shelby. De besturing kwam van een Aston Martin Vanquish, terwijl Lotus mee hielp aan het onderstel. De wielen waren afkomstig van het Duitse BBS, de transmissie van het Britse Ricardo en de remmen van het Italiaanse Brembo. Dus helemaal Amerikaans was de auto niet.
De Ford GT was een sensatie. Van de 4.500 exemplaren kwamen er ook 100 naar Europa. Op het moment is de Ford GT een gewilde auto voor de betere verzamelaar.
Tweede generatie Ford GT
Omdat de eerste generatie GT zo’n succes was, wilde Ford het dunnetjes overdoen. Dat deden ze in 2016 met de tweede generatie Ford GT. Wederom was de auto bedoeld om het imago op te krikken. Vandaar dat ook nu de naam Ford GT werd gekozen. Een groot verschil met de vorige GT is de motor. De Ford GT kreeg namelijk een 3,5-liter twinturbo V6 EcoBoost.
Ford was rond die periode bezig om ook de Amerikaanse markt over te laten gaan op downsizing. Met de EcoBoost motoren moest dat gaan gebeuren. Die waren kleiner en konden zuiniger zijn, terwijl het vermogen min of meer gelijk bleef. Over vermogen had je in de Ford GT weinig te klagen. De Ford GT met V8 in 2005 had 550 pk, de Ford GT met V6 uit 2016 was goed voor 660 pk. De motor was nu niet gekoppeld aan een handbak, maar een zeventraps automaat met dubbele koppeling van Getrag.
Echt een circuitracer
Een groot verschil met de vorige generatie is dat er ook daadwerkelijk werd deelgenomen aan races met de Ford GT. De straatversie van deze racer is behoorlijk spartaans. Het is niet direct een raceauto voor de openbare weg, maar het komt dichter in de buurt dan bij zijn voorganger. Wat dat betreft staat de auto dichter bij de straatversies van de originele Ford GT40.
Toekomst Ford GT
De Ford GT is inmiddels niet meer weg te denken in het modellengamma van Ford. Naar verwachting houdt Ford deze beroemde typenaam ook in de toekomst in leven. Er komen nog genoeg jubilea aan, dus genoeg momenten om jezelf als autofabrikant maar ook om klanten een cadeautje te doen. Wellicht is de Ford GT van de toekomst wel elektrisch.