De Ford Focus RS is een extra snelle versie van de snelle versie van de Focus.
Extra snelle en heftige varianten van huis-, tuin- en keukenmodellen zijn van alle dagen. Volkswagen maakte het erg populair met de Golf GTI. Een auto die je elke dag kon gebruiken, maar dan ietsje praktischer. Echter, Volkswagen was zeker niet de eerste. Er waren veel andere fabrikanten met rappe hatchbacks.
Er waren echter ook zat fabrikanten met snelle modellen in het C-segment. Bij Ford waren er modellen als de Escort Mexico en Escort GT. De Escort RS (Rallye Sport) waren het leukst. Qua uiterlijk een dikke Escort, maar dan met dikke motor en straffer onderstel. Deze auto’s waren enorm populair in de autosport, met name in de rallysport.
Inhoudsopgave
Zijn voorganger: de Escort RS
Die lijn van snelle Escort RS-modellen loopt van de RS1600 uit 1970 tot en met de Escort RS Cosworth die in 1996 uit productie ging. Die laatste Escort RS was stiekem al geen Escort meer, maar nog en Sierra. Daarna moesten we het doen met de Escort RS2000, een prima vlotte Escort met een 150 pk sterke tweeliter. In principe niets mis mee, maar het was meer een Escort XR3i qua beleving dan een echte RS.
Eerste generatie Ford Focus RS (DBW)
Gelukkig zette Ford dat allemaal recht met de Focus RS. Dat kwam in eerste instantie door de eerste generatie Focus, dat was namelijk een regelrechte sensatie. In basis was het een veel betere rijdersauto meteen strakke wegligging en ragfijne besturing. De topmotor was een 2.0 Zetec motor die niet echt enorm overtuigde. Prima voor de caravan, maar niet voor de sportieve rijder. Er gingen de ronde over een Cosworth RS Cosworth met 300 pk en vierwielaandrijving. Die kwam er helaas niet. Er verscheen wel een Focus ST170 en een Focus RS. Het opmerkelijke, de Focus ST170 kwam begin 2002 en was voorzien van de facelift-neus. De Focus RS kwam pas eind 2002 en had nog de oude Focus neus.
Zware bevalling
Dat komt door het moment dat de ontwikkeling begon, de Focus RS was een vrij zware bevalling. Ook heeft de auto niet zoveel met de ST170 te maken, buiten het feit dat het beide snelle Focussen zijn. De Focus RS heeft een uniek koetswerk met grote 18 inch OZ Racing-velgen. De Focus RS heeft een enorm straf onderstel en een unieke 2.0 turbomotor met 215 pk en 300 Nm. Althans, dat zijn de opgaven. De Focus RS is niet de eerste voorwielaandrijver met een dergelijk vermogen, maar kon het met moeite kwijt. De kans dat het vermogen iets hoger is dan opgegeven, lijkt dan ook voor de hand liggend.
De transmissie van de Ford Focus RS was niet de zesbak uit de ST170, maar een ouderwetse vijfbak. Deze bracht de krachten over via een ATB Quaiffe (wokkel) sperdifferentieel. Van 0-100 km/u sprinten duurde 6,7 seconden, je moest even dat vermogen op het asfalt krijgen via de voorwielen. De topsnelheid bedraagt 232 km/u. Alle Focus RS-modellen zijn Performance Blue, er was geen andere keuze. In totaal zijn er 4.501 exemplaren van gebouwd. Daarvan zijn er 2.354 gebouwd met het stuur links voor de Europese markt, 2.147 stuks hebben het stuur rechts en zijn gebouwd voor de Britse markt. Na een jaar was de eerste generatie Focus RS al uit productie. Op zich ook logisch, want de tweede generatie Focus was er al.
Tweede generatie Ford Focus RS (DA3)
Ook daarvan kwam een RS. De tweede generatie was er in eerste instantie als Focus ST, deze kwam al vrij vroeg: in 2006. Voor de RS-versie moesten we uiteraard wachten tot na de facelift. In de eerste maand van 2009 komt de langverwachte Focus RS uit. In dit geval heeft Ford het zich weer niet eenvoudig gemaakt. De auto heeft een veel bredere body, enorme 19 inch wielen en een heftige spoiler. Er zijn nu drie kleuren leverbaar: blauw, wit en gifgroen. De motor is in basis de 2.5 vijfcilinder turbo uit de Focus ST, maar dan flink aangepakt. In combinatie met de bijzondere RevoKnuckle voorwielophanging, zesbak en sperdifferentieel kan de Focus RS zijn vermogen behoorlijk goed kwijt. De auto wordt nu ook buiten Europa geleverd, zoals Zuid-Afrika en Australië, waar ze ook gek zijn op dit soort speciale modellen.
RS500
In 2010 verschijnt er een bijzondere Ford Focus RS, de RS500. Dit is een flink aangepakte Focus RS door Mountune. Die verzorgen meerdere tuningkits voor Fords en hebben een keurige Stage 1 klaar liggen voor de Focus, waarmee het vermogen naar 350 pk en 460 Nm. Je kunt de RS500 herkennen aan de matzwarte wrap van 3M, daaronder ligt een zwart metallic lak. Opmerkelijk, want die basis-kleur is nooit geleverd door Ford. Er zijn er 500 van gebouwd, wat de naam verklaart.
Derde generatie Ford Focus RS (DYB)
Net als met de voorgaande generaties is het nog maar de vraag of Ford met een derde generatie Focus RS komt. Het issue is telkens hetzelfde: er is al een Focus ST die 95% van de klanten tevreden kan stellen. Echter, de exposure van een RS-model is ongekend. Uiteraard krijgt de Focus RS groen licht. Ford Performance (een fusie van Ford Special Vehicle Team, FPT en TeamRS) mag de auto gaan ontwikkelen. Dit betekende ook dat de auto in meerdere werelddelen leverbaar zou worden. Voor het eerst kon de auto ook in de Verenigde Staten geleverd worden.
Driftmodus
De motor is een 2.3 liter EcoBoost viercilinder. Een cilinder minder dan zijn voorganger, maar wel behoorlijk krachtiger: standaard heeft ‘ie namelijk al 350 pk aan vermogen en 475 Nm aan koppel. Dat is niet alleen meer dan de uitgaande RS, maar ook meer dan dat deze motor levert in de Mustang. Ook bijzonder is dat dit eerste generatie Ford Focus RS is met vierwielaandrijving.
Middels een bijzonder vierwielaandrijvingssysteem is er zelfs een driftmodus. Om de kosten enigszins te drukken, is de Focus RS Mk3 niet voorzien van een afwijkende brede bodykit. Wel zijn er uniek bumpers, een flinke spoiler en twee enorme uitlaten. Je kunt via Ford Performance en Mountune de Focus RS overigens nog heftiger maken. In 2018 gaat de Focus RS uit productie. Van de vierde generatie Focus moeten we het echt alleen met een Focus ST doen.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Ford Focus RS.