De verkooptopper van Ford.
In veel gevallen is een naam enorm belangrijk voor een autofabrikant. Als een auto met een bepaalde naam zich lange tijd heeft bewezen, ga je niet aan dat succes tornen. Wat dat betreft is het opmerkelijk dat Ford het wel goed geweest vond met de naam Escort. Al sinds de jaren ’60 was de naam een begrip.
Inhoudsopgave
Escort
Het nadeel was dat de Escort een inmiddels belegen naam was. De Escort was absoluut geen hele slechte auto maar het was lastig om aan te geven waarom je juist de Ford Escort wilde. Op het gebied van prijs, rijeigenschappen, uitrusting, ruimte, motoren: nergens blinkt de Ford in uit. De styling was dermate vormloos dat waarschijnlijk mensen ‘per ongeluk’ een Escort kochten, net zoals sommige gezinnen ook twee Tefal tosti-ijzers hebben.
New Edge
Maar Ford was in de jaren ’90 bezig met een heuse renaissance. De Mondeo was een van de scherpst sturende auto’s in zijn segment. Dat gold ook voor de Ka, een guitig kleintje met zeer bijzondere vormgeving: het New Edge-design. Veel ronde vormen, afgewisseld met zeer scherpe hoeken en vouwen. Het was de bedoeling dat de nieuwe Escort de rijeigenschappen van de Mondeo moest combineren met het design van de Ka.
Eerste generatie Ford Focus
Het resultaat was de Ford Focus. Onder leiding van Richard Parry Jones mochten de Ford-ontwerpers helemaal uit hun dak gaan met het ontwerp. De auto was veel gewaagder dan de wel erg degelijke Golf IV of ietwat bedaagde Opel Astra. Dit geldt overigens voornamelijk voor de drie- en vijfdeurs hatchback, de stationwagon en sedan waren iets behoudender vorm gegeven in verband met de behoudender doelgroep. Maar alle Focussen waren voorzien van een strak onderstel met onafhankelijke achterwielophanging, gunstige prijsstelling en prima ruimteaanbod.
Focus ST170 en RS
De eerste generatie Focus was een schot in de roos. In het eerste volle jaar (1999) werden er meer dan 22.000 stuks van aan de man gebracht. Het hoogwaardige onderstel schreeuwde om een sportieve versie, die gek genoeg pas heel erg laat kwam: de ST170 en RS kwamen pas in 2002 op de markt, pas na de facelift die in 2001 kwam. Opmerkelijk: de Focus RS werd alleen geleverd met het pre-facelift front, terwijl de gewone modellen (de ST170 incluis) wél de nieuwe neus hadden.
Tweede generatie Ford Focus
De tweede generatie Focus stond in 2004 bij de Nederlandse Ford-dealers, alhoewel het oude model tot 2007 in productie bleef. De nieuwe Focus was een tikkeltje volwassener en pakte wat ‘problemen’ aan van de eerste generatie. Met name het interieur was een stuk hoogwaardiger. Ook werden de sportieve randjes iets minder. De nieuwe Focus kon zijn basis delen met een hoop andere auto’s, zoals de Mazda 3 en Volvo S40. Wederom was er keuze uit een drie- of vijfdeurs hatchback, een sedan en een stationwagon. Voor het eerst kwam er een coupé-cabriolet.
Focus ST en RS
De leukste was echter de Focus ST, die in 2006 verscheen. De ST kreeg de vijfcilinder van Volvo onder de kap. Met een vermogen van 226 pk en een roffelden timbre was de auto een karaktervol alternatief op de onlangs vernieuwde Golf V GTI. In 2007 werd de Focus-range voorzien van een ingrijpende facelift met het Kinetic-design front. Er kwam een nog hete versie: de Focus RS met 305 pk en heftige bodykit. Aan het einde deed Ford er een schepje bovenop met de Focus RS500 met 350 pk.
Derde generatie Ford Focus
In 2011 mochten we de derde generatie verwelkomen. De auto werd wereldwijd verkocht en onthuld op de North American International Auto Show in Detroit in 2010. De Focus maakte heel even nog gebruik van ‘oude’ motoren zoals de 1.6 en 2.0 zonder turbo, maar de EcoBoost-motoren volgde snel. Dit waren relatief kleine doch krachtige motoren die in de juiste omstandigheden redelijk zuinig konden zijn. Ook het voorlopige topmodel, de Focus ST had een Ecoboost-motor onder de kap, in dit geval met 250 pk. Voor het eerst was de ST er nu ook als diesel. Gelukkig noemde Ford deze niet de Focus STD, maar de Focus ST TDCI. Beide uitvoeringen kon je nu ook als stationwagon bestellen.
Facelift
De Focus werd strakgetrokken in 2014. De Focus kreeg nu de grille in de nieuwe Ford-huisstijl mee, die wel een beetje op de grille van een Aston Martin leek. Naar goed gebruik kwam na de facelift pas het RS-model. In dit geval een hele ‘hete’. De Focus RS had een 2.3 EcoBoost onder de kap, opgefokt tot 350 pk. Om de voorwielen een beetje te ontzien, werd de auto voorzien van een inventief vierwielaandrijvingssysteem met een heuse driftmodus. De derde generatie Focus werd tot 2018 geproduceerd.
Vierde generatie Ford Focus
De vierde generatie kwam in 2018. Ford legde ditmaal meer de nadruk op de uitvoeringen. Er is een superluxe versie (Vignale), offroad-achtige versie (Active) en een sportieve variant (ST-Line). De uitrusting en aankleding is anders en de auto’s zien er ook afwijkend uit, maar technisch zijn ze gewoon gelijk. Wil je echt sportief, kun je kiezen voor de Focus ST met een 2.3 viercilinder. Dit zal ook de meest heftige Focus blijven. Ford heeft bevestigd dat een nieuwe Focus RS niet in de pijplijn zit.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Ford Focus.