Sinds 1976 is de Ford Fiesta een ware evergreen voor Ford.
Kleintjes worden groot. Daardoor is er ruimte voor nieuwe kleintjes. De Ford Escort is nog nooit een echt kleine auto geweest, maar het was een tijdje wel het meest compacte model uit de Ford-range. In de jaren ’70 zijn er diverse Europese merken die met compacte auto’s op de markt komen. Een kleine auto produceren is vaak nauwelijks goedkoper dan iets groter model, terwijl de marges wel kleiner zijn. Vandaar dat Ford (en vele andere fabrikanten) het B-segment lieten voor wat het was.
Inhoudsopgave
Eerste generatie Ford Fiesta
Maar in de jaren ’70 was er ook zoiets als een oliecrisis. Met name in Europa zorgde dat voor een enorme run op kleinere en compactere auto’s. Ford ging hard aan de slag om een kleine auto aan te kunnen bieden tegen een zodanige prijs dat ze er ook wat aan konden verdienen. Tom Tjaarda van Ghia tekende voor het ontwerp. De eerste generatie was leverbaar van 1976 tot 1983. De auto was meteen een enorm succes. Voor de petrolhead zijn de RS 1.3, RS 1.6 en XR2 1.6 de leukste modellen.
Tweede generatie Ford Fiesta
De tweede generatie borduurde qua uiterlijk duidelijk voort op het initiële ontwerp van Tom Tjaarda. Een eenvoudige Europese hatchback. Je zou kunnen zeggen dat het een rigoreuze facelift was. Al na drie jaar werd de Fiesta andermaal voorzien van een update. Voor het eerst was er een (bijzonder trage) dieselmotor leverbaar. De leukste was wederom de Fiesta XR2, met een 95 pk sterke 1.6 waarmee je in minder dan 10 seconden op de 100 km/u zat en 180 km/u op de snelweg kon halen.
Derde generatie Ford Fiesta
De derde generatie was absoluut een compleet nieuw model. De Fiesta werd aanzienlijk langer en breder. Ook zag het model er minimaal twee generaties moderner uit. Op zich niet vreemd, het jaren ’70-ontwerp van Tjaarda hield het tot 1989 vol. Onder de kap lagen veelal simpele motoren, zoals de Kent-viercilinder en de 1.8 dieselmotor, die nogal agrarisch aandeed. Gelukkig kwamen er XR2-modellen én een RS Turbo, compleet met bodykit, dikke wieltjes en Recaro-meubilair.
De RS Turbo kwam in 1990 op de markt en werd in 1992 vervangen door de RS1800, die ook 130 pk leverde. Dankzij het groeien van de Fiesta, zag Ford ruimte voor een nog kleiner model, de Ford Ka. Tevens was er een bedrijfswagen-versie. In Engeland was er een ‘Van’ met dichte achterste zijruiten, in Nederland hadden we de Ford Courier, met een enorme laadbak.
Vierde generatie Ford Fiesta
De vierde generatie Ford Fiesta was stiekem weer een zeer grondige facelift. Als je kijkt naar de afmetingen zie je dat er weinig veranderd is. De auto kwam ook op de markt als Mazda 121. Voor de petrolheads was er minder te genieten, want de RS en XR modellen kwamen te vervallen. Ford was aanvankelijk in de jaren ’90 nog het saaiste merk van Europa.
Gelukkig kwam daar de New-Edge designtaal en werd deze toegepast op de facelift van de Ford Fiesta. De 1.6 Sport is een aanrader, in principe een hatchback versie van de Ford Puma. Desalniettemin was de basis afkomstig uit 1989 en begonnen de jaartjes te tellen.
Vijfde generatie Ford Fiesta
In 2002 stond dan eindelijk een compleet nieuwe Ford Fiesta in de showrooms. Dit model was totaal anders. Wederom groter en volwassener. Aan de achterzijde kon de je de auto herkennen aan de hooggeplaatste achterlicht-units, zoals de Focus hatchback en Mondeo Wagon dit ook hadden. Wederom stonden de rijeigenschappen op een hoog peil: sturen, schakelen en wegligging waren erg goed. De motoren hielpen daar nog niet aan mee. De 1.6 was wel aardig, maar het chassis kon een leukere motor ‘aan’.
Gelukkig kwam deze na de facelift in de vorm van de Fiesta ST. Deze sportieve Fiesta kreeg de 2.0 viercilinder motor van de Mondeo onder de kap. Ergens vonden ze vijf pk om zo uit te komen op 150 pk. De Fiesta ST was er alleen als sportievere driedeurs. Voor de wat ouderen onder ons was er een Ford Fusion, wat in feite een hogere Fiesta was. Ondanks vele concepts, kwam er helaas geen Fiesta RS en bleef de ST het topmodel.
Zesde generatie Ford Fiesta
In 2008 stond de zesde generatie Fiesta klaar. Ditmaal werd het New Edge-design overboord gegooid ten faveure van Kinetic Design. Dus met strakke lijnen, enorme grille, grote koplampen, gestrekte achterlichten en meer vouwen en lijnen in het koetswerk. Net als voorheen kon je kiezen uit een drie- of vijfdeurs carrosserie. In sommige landen kon je zelfs kiezen voor een sedan. Het interieur van de Fiesta was nu veel origineler vormgegeven. Volgens Ford kwam de inspiratie van mobiele telefoons.
De 1.6 Sport met 120 pk was de leukste uitvoering die er was. Voor de veelrijders was er een extra zuinige EcoNETIC diesel die aanzienlijk prettiger reed dan de Polo BlueMotion. Wederom duurde het pas tot na de facelift voordat de rangetopper kwam, de Fiesta ST. Ditmaal voorzien van een 1.6 EcoBoost turbo met 182 pk. Voor lange tijd was dit de leukste auto in zijn klasse.
Zevende generatie Ford Fiesta
In 2017 kwam de zevende generatie Ford Fiesta op de markt. Ook bij ons in Nederland. Er was keuze uit drie- en vijfdeurs modellen, maar bij de driedeurs was de keuze beperkt. Sterker nog: op de goedkoopste uitvoering en de EcoBoost ST-Line na werden ze allemaal in hetzelfde jaar alweer uitgefaseerd. In 2019 werden alle driedeurs modellen uit productie genomen. De zevende generatie motoren hebben bijna allemaal een EcoBoost motor onder de kap, op de basis-uitvoeringen na.
Bijzonder zijn de verschillende uitvoeringen. De Trend, Connected, Titanium en Titanium X zijn vrij logisch. Daarbij is de uitrusting het grootste verschil. Maar er is ook een Fiesta Active, die wat hoger op de poten staat en voorzien is van stoere bumpers á la Audi Allroad en Subaru Outback. Dan is er de Ford Fiesta Vignale, die bijzonder luxe is aangekleed. Als laatste is er een Fiesta ST-Line, die juist sportiever is uitgedost. Voor de echte sportieve ervaring is er een Fiesta ST met 200 pk.
Ford Fiesta artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Ford Fiesta.