De Ford F-150 is een van de populairste voertuigen op deze aardbol.
Een van de populairste auto’s wereldwijd is eigenlijk geen ‘auto’ zoals wij zouden omschrijven. De Ford F-150 pick-up is namelijk al jaren een van de meest populaire voertuigen. De grote pick-up wordt ingezet als auto, bedrijfsauto, vrachtwagen of welke andere toepassing dan ook. Ben jij een Ford of een Chevrolet of een RAM pick-up rijder? In de Verenigde Staten is dat ongeveer net als kiezen voor PSV, Ajax of Feijenoord.
Inhoudsopgave
- 1e generatie Ford F-150
- 1953: 2e generatie F-150
- Generatie 3 F-150: 1957
- 4e Generatie, 1960
- 1966: Ford F-150, versie 5
- 1980, compleet nieuwe F-150
- 1997, Zwaardere F modellen alleen bij Ford Super Duty
- 2003, Ford maakt de F-150 weer vierkant!
- 2021, Huidige generatie F-150
- F-150 Lightning
- Meer artikelen over de Ford F-150
1e generatie Ford F-150
De eerste generatie van de F-Series verschijnt in 1948. Hiermee heeft Ford eindelijk een auto om mee ‘te werken’. Daarvoor zijn de meeste pick-up acht voertuigen ge van het merk personenauto’s met een bak erachter. De auto heet overigens nog niet F-150, maar F-1, F-2, F-3 en ga zo maar door. De cijfer achter de F moet een indicatie geven wat het laadvermogen is.
1953: 2e generatie F-150
De tweede generatie F-Serie verschijnt in 1953 en heeft de iconische bolle motorkap en de laag en wijd elkaar geplaatste koplampen. Ook wordt de naamgeving ietsje aangepast, van F-1 naar F-100. De zwaardere versies heten F-200, F-300, F-400 et cetera.
Generatie 3 F-150: 1957
De derde generatie F-Series verscheen in 1957. In dit geval was het design compleet anders. De neus was een stuk hoger, al dan niet voorzien van enorm veel chroom. Ook liep de motorkap nu over de volle breedte van de auto. Het begon bij de F-100, een stapje hoger stond de F-250 en F-350.
4e Generatie, 1960
De vierde generatie kwam al drie jaar later in 1960. Opmerkelijk, in 1965 krijgt de F-100 een nieuw type chassis, terwijl het koetswerk dat erop staat minder afwijkt. Ondanks dat deze cabine al in 1966 wordt vervangen, zal het chassis tot 1979 (!) gebruikt worden. Het feest begint bij de F-100, maar voor wie meer laadvermogen nodig had was er een F-250 en F-350.
1966: Ford F-150, versie 5
De vijfde generatie F-100 verschijnt in 1966 (als een 1967 model). Het chassis bleef gelijk, maar de cabine was nu groter en ruimer. Ook waren er meer motoren leverbaar. Voor sommigen markten in Zuid-Amerika was er zelfs een viercilinder diesel. Het 1971 model kennen de petrolheads van het TV-programma The Dukes of Hazard, dat is namelijk de auto van Uncle Jesse in die serie. De zesde generatie komt in 1973. Deze is ietsje veiliger dan zijn voorganger, de brandstoftank is nu niet meer in de cabine, maar onder de laadbak. Ook moet deze generatie minder roesten. Grootste wapenfeit is de naamsverandering van F-100 naar F-150.
1980, compleet nieuwe F-150
In 1980 komt er in lange tijd eindelijk een compleet nieuwe F-150 met nieuwe chassis én cabine. De F-150 is nu ook de instapper, de F-100 bestaat niet meer vanaf 1980. Ook kan men nu in de VS kiezen uit een dieselmotor, niet een kleine Perkins viercilinder zoals in Argentinië, maar zes-in-lijn en V8-diesels, uiteraard. Ook qua benzinemotoren zijn de zes-in-lijn en met name de V8 ruim vertegenwoordigd. Deze generatie is tevens de eerste met Ford-logo’s (Blue Oval) én de eerste met een optioneel instrumentarium! De F-Series is natuurlijk een werktuig, dus luxe is nog niet iets dat je veel ziet.
De achtste generatie komt in 1986 op de markt. Het model is nu strakker dan voorheen. Voor het eerst is er een vijfbak beschikbaar. Ook belangrijk is dat brandstofinjectie zijn intrede doet. De meeste modellen hebben dat bij introductie, de enkele exemplaren met een carburateur worden snel vervangen. De negende generatie is duidelijk een evolutie en kun je herkennen aan Heth extra chroomwerk op de neus. Ook nu was er keuze te over qua cabines, wielbases, motoren en transmissies. De gaafste is de F-150 SVT Lightning. Dit was een van de eerste sportieve (en dure_ pick-ups. De 5.8 liter motor was goed voor 240 pk. De Lightning heeft de korte wielbasis met enkele cabine, de meest lichte variant dus.
1997, Zwaardere F modellen alleen bij Ford Super Duty
Vanaf 1997 gaat het er iets anders aan toe met de F-Series van Ford. De F-150 kun je nog bij de ‘gewone’ Ford-dealer kopen. Voor alle modellen daarboven moet je bij Ford Super Duty terecht. Een beetje zoals bij Renault. De Master kun je kopen bij de dealer, de Mascotte bij de vrachtwagen-divisie. De tiende generatie F-Series is ronder dan ooit qua styling. Niet alleen de styling is nieuw, de techniek is dat ook voor het eerst sinds de zevende generatie (1980). Wederom is er een Lightning, dit maal met een dikke 5.8 liter V8 met compressor, goed voor meer dan 340 pk. Deze auto is te zien in het eerste deel van The Fast & Furious als bedrijfsauto van Brian ‘o Conner.
2003, Ford maakt de F-150 weer vierkant!
Vanaf de elfde generatie (in 2003) wordt de F-150 weer ietsje vierkanter. Het is meer een facelift dan echt een compleet nieuwe generatie. Ditmaal zijn er geen sportieve versies zoals de SVT Lightning. Wel is er de mogelijkheid om luxere uitvoeringen te bestellen, iets dat telkens meer gebeurd, zoals de Lariat, STX en Harley Davidson Edition.
Deze beweging hogerop zien we ook bij de twaalfde generatie van de F-150, die in 2009 komt. Het interieur is nu fraaier afgewerkt en voorzien van mooiere materialen (op de basis versie na, dan).
Ook nu zijn er een hoop luxe uitvoeringen zoals de Platinum, King Ranch en Harley Davidson. Bijzonder is de SVT Raptor. Deze kun je zien als opvolger van de Lightning. Deze heeft een 411 pk sterke 6.2 liter V8 en moet een soort Baja-rallyracer voor de straat zijn. De auto wordt een absolute hit en is og altijd zeer gewild.
De dertiende generatie van de F-150 komt in 2014 en is een stuk groter dan voorheen. Om deze groei iets te pareren, wordt er meer gebruik gemaakt van aluminium. Ford denkt nu sowieso veel meer aan het milieu, want de trend van downsizing bereikt nu ook de bestverkochte auto ter wereld. Er zijn nu veel Ecoboost turbo motoren (2.7 en 3.5 liter) én een 3.0 V6 turbodiesel. Qua vermogen en koppel kom je overigens niets te kort. De Raptor keer in 2017 pas terug, zij het zonder de ‘SVT’-letters ervoor.
2021, Huidige generatie F-150
In 2021 komt de nieuwste F-150 op de markt, de viertiende generatie alweer. Ondanks dat ‘ie sprekend lijkt op zijn voorganger, is volgens Ford 92% nieuw. Bijzonder is dat er nu voor het eerst een hybride versie is, de zogenaamde PowerBoost. Voor de liefhebbers is een Coyote V8 nog steeds leverbaar, ondanks de komst van de Lightning. Ook bijzonder is dat alle motoren standaard een efficiënte tientraps automaat hebben.
F-150 Lightning
De eerste volledig elektrische pickup van Ford is de F-150 Lightning. Deze EV is duidelijk gericht op de Amerikaanse markt. Het uiterlijk is nog steeds typisch een traditionele pickup, maar dan met een volledig elektrische aandrijflijn.
De Ford F-150 Lightning is 5,91 meter lang en 2,02 meter breed. Ook is het logge apparaat 2 meter hoog, met een wielbasis van 3,69 meter. De Ford is uitgerust met twee elektromotoren. Standaard beschikt de Lightning over een 98 kWh accupakket. Optioneel is er een groter pakket met 131 kWh verkrijgbaar.
Het systeemvermogen bedraagt 426 pk en 1.051 Nm koppel. Dankzij de twee elektromotoren is vierwielaandrijving standaard. De variant met de grotere batterij heeft nog meer vermogen, namelijk 563 pk. De pickup in minder dan vijf seconden naar honderd kilometer per uur te sprinten.
Het trekvermogen bedraagt 4.535 kilogram en je mag tot 907 kg laden. Een echte elektrische alleskunner dus.
Meer artikelen over de Ford F-150
Hieronder een overzicht van de meest recente artikelen over de Ford F-150 op Autoblog.