Kleine cross-overs zijn bijna altijd een garantie voor succes. De Ford EcoSport moet dan wel een enorme hit zijn.
Het principe van de kleine cross-over is eigenlijk nog vrij jong. Het type auto spreekt niet heel erg tot de verbeelding, maar is voor veel fabrikanten een noodzakelijk kwaad. Dat is vrij logisch: ze zijn zeer populair. Ze worden ingezet als tweede auto, waarbij de standaard vijfde deur en hoge achterbank erg prettig zijn om een kinderzitje vast te maken. Voor de boomers onder ons is diezelfde hoge instap bijna noodzakelijk. Ook smoelt zo’n kekke cross-over in de ogen van veel mensen toch wat beter dan een standaard hatchback.
Inhoudsopgave
Midi-MPV’s
Aanvankelijk leek de Midi-MPV deze groep mensen het beste te kunnen bedienen. Helaas bleek dat een misvatting, auto’s als de Renault Modus, Ford B-Max, Opel Meriva en Citroën C3 Picasso stierven een stille dood. Dit terwijl auto’s als de Peugeot 2008, Opel Mokka, Citroën C3 Aircross en Renault Captur enorm populair bleken. Het grootste verschil is het design, want waar een Midi-MPV nog duf en suf oogt, straalt een cross-over succes, avontuur en een sportieve lifestyle uit. Althans, de consument lijkt die connotaties meer te hebben bij een krappere cross-over dan bij een ruimere midi-MPV.
Ford Fusion
Bij Ford lagen de kaarten een beetje anders. Ja, het merk had met de B-Max een uiterst capabele midi-MPV in huis. Het model met schuifdeur zonder B-stijl was enorm handig. Sterker nog, voor het type auto reed de B-Max uit de kunst. Ook de prijsstelling was in orde. Daarvoor echter had Ford nóg een bejaardenmobiel die gek genoeg beter aansloot: de Ford Fusion. In principe had Ford het idee voor een kleine cross-over al heel erg lang. De Fusion was een variant op basis van de vierde generatie Ford Fiesta. Het was standaard een vijfdeurs die wat hoger en rechthoekiger was. Tegenwoordig zouden we het een cross-overtje noemen.
Eerste generatie Ford EcoSport (Brazilië)
Juist die auto doet denken aan de eerste generatie Ford EcoSport. Net als de Fusion en Fiesta van die periode stond de EcoSport op het B3-platform. De auto was 4,22 meter lang en had een wielbasis van 2,49 meter. De auto leek qua uiterlijk aan de voorkant nog het meest op de Fusion. Aan de achterzijde was het een vrij generieke crossover-achtige. In technisch opzicht was het een heel Zuid-Amerikaanse auto. De instapmotor was een 1.0 viercilinder met mechanische kompressor. Daarboven stond een 1.6 Rocam op Ethanol. Het topmodel was de 2.0 Duratec viercilinder, die wij kennen uit de Mondeo. De 1.4 TDCi diesel die wij dan wel in de Fusion kregen, maakte het gamma compleet. Een groot verschil was dat de Fusion bij ons altijd voorwielaandrijving had, de EcoSport kon optioneel uitgerust worden met vierwielaandrijving, als je de 2.0 had gekozen. De eerste generatie EcoSport werd verkocht van 2003 tot 2010, alleen in Zuid-Amerika en Latijns-Amerika.
Tweede generatie Ford EcoSport
Na een hiaat van 2 jaar kwam de badge terug en wederom was dat op een compacte cross-over. Het model werd in eerste instantie aangekondigd voor de Braziliaanse en Indiase markt. Het model zag er aanzienlijk moderner uit. De auto was getekend volgens de laatste designtaal: Kinetic Design.
Mede door het reservewiel op de achterklep, lijkt de EcoSport op de afbeeldingen veel groter te zijn dat deze in werkelijkheid is. Het apparaat is namelijk nog geen vier meter lang en heeft een wielbasis van 2,51 meter. Het interieur van de EcoSport is vrij doelmatig. Sterker nog, de hele auto is doelmatig. De auto is ontworpen voor markten waar de wegen niet al te best zijn en de bodemspeling echt nodig is. Het is geen leuke feature om er stoer uit te zien.
Nederland
In Nederland komt de Ford EcoSport in 2014 op de markt. Bij ons vreemde motoren zoals dikke tweeliters, motoren op ethanol of eenliters met superchargers blijven achterwege. Het motorenaanbod is vrij overzichtelijk. De 1.0 EcoBoost op benzine is de belangrijkste motor. Deze driecilinder is goed voor 125 pk en is altijd gekoppeld aan een handbak. Het is mogelijk om een automaat te bestellen op de Ford EcoSport, maar dan zit je wel vast aan de 112 pk sterke 1.5 viercilinder.
Deze is wat ouderwets en atmosferisch, en zorgt ervoor dat de CO2-uitstoot relatief hoog is, waardoor de auto zich bijna uit de markt prijst: je moet vier mille meer betalen voor mindere prestaties en de genoegens van niet hoeven schakelen. Als laatste optie is er een 1.5 TDCi-dieselmotor. Deze heeft altijd de handbak.
Modelupdate
De Ford EcoSport krijgt een update in 2018. Het model krijgt een facelift waarmee het uiterlijk van de auto beter bij de Fiesta, Focus en Mondeo past. Ook is AppleCar Play en Android Auto nu mogelijk. Er komt ook een nieuwe instapper bij, de 1.0 EcoBoost met 100 pk. Deze kun je alleen in de ‘Trend Essential’- en ‘Connected’-uitvoering krijgen. In 2021 wordt die versie overigens weer geschrapt.
De 1.0 EcoBoost met 125 pk is tijdelijk met automaat verkrijgbaar, maar die mogelijkheid is er sinds de zomer van 2020 niet meer. Logisch, de prijs was aanzienlijk hoger dankzij het heersende belastingklimaat in Nederland. Over Nederland gesproken: de EcoSport is typisch zo’n autootje dat met de jaren populairder werd in ons land. In 2014 werden er amper 200 van verkocht, in 2019 waren het meer dan 2.500!
Ford EcoSport artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Ford EcoSport.