De Ford C-Max is een compacte MPV van Ford.
Het zal niet de eerste keer zijn dat een autofabrikant een nieuw type auto uitvindt en de rest heel erg snel moet volgen. Dat gebeurde in de jaren vroege jaren ’90. Renault had met de Espace de MPV uitgevonden. Die auto werd pas later een succes, maar in de jaren ’90 moesten andere fabrikanten wel pareren. Ford deed dat met de Aerostar in de VS (als concurrent van de Voyager) en in Europa met de Galaxy (als concurrent van de Espace). Het is bijna niet te geloven, maar Renault kon met de Mégane Scénic het idee nogmaals toepassen, zij het een klasse of twee lager. De Midi-MPV was geboren.
Concurrenten als Volkswagen en Opel wisten niet hoe snel ze een concurrent moesten maken. Ford was relatief laat in 2003 met de Ford Focus C-Max. Destijds waren de Midi-MPV’s vaak een ‘speciale’ variant van een reguliere hatchback. Denk maar aan de Nissan Almera Tino en de Renault Mégane Scénic.
Ford Focus C-Max
De Focus C-Max was in tegenstelling tot een grote concurrent, de Opel Zafira, voorzien van slechts 5 zitplaatsen. Opels USP was de zevenzits configuratie. De Focus C-Max was leverbaar met dezelfde motoren als de reguliere Focus. De 1.6 met 100 pk is de instapper, daarboven heb je een 1.8 en de topmotor is een 2.0. Vervolgens zijn er ook enkele diesels: een 1.6 TDCI met 109 pk of een dikke 2.0 TDCI. Bijzonder was wel dat de C-Max met de 1.8 TDCI leverbaar was enkele jaren later. Dat zijn namelijk de Ford Endura-diesels, die aanzienlijk betrouwbaarder waren dan de 1.6 diesels die in samenwerking met PSA werden ontwikkeld.
Facelift
Aan het einde van 2006 krijgt de Focus C-Max een facelift. Daarbij komt de naam Focus C-Max te vervallen. Vanaf nu is het gewoon Ford C-Max. In de tussentijd is er ook een S-Max en de B-Max zou later nog volgen. De nieuwe C-Max is met name aan de voorzijde anders. Daarbij is de Kinetic Designtaal toegepast zoals we dat ook kennen van de Mondeo, S-Max en Galaxy. Aan de achterzijde vallen de nieuwe koplampen op. De achterbumper is nu in zijn geheel meegespoten. Al met al is het een een frissere verschijning dan voorheen. Qua techniek en uitvoeringen verandert er niet bijster veel.
Tweede generatie Ford C-Max
Een compleet nieuwe generatie staat in 2010 te wachten. De Ford C-Max is nu echt een compleet eigen model geworden, alhoewel deze uiteraard gebruik maakt van dezelfde bodemplaat als de Ford Focus. Ford lost het probleem qua zitplaatsen op dezelfde wijze op als Renault en Citroen. Er komt namelijk een ‘korte’ C-Max en een lange ‘Grand C-Max’. Deze is niet alleen langer, maar heeft ok een grotere wielbasis. De auto heeft dus aanzienlijk meer binnenruimte. De C-Max is een vijfzitter, de Grand C-Max biedt plaats aan zeven personen. Nu is het wel zo – net als met andere midi-MPV’s uit deze periode – dat het eigenlijk een 5+2 is, de twee zitplaatsen achterin zijn voornamelijk geschikt voor kinderen. Bijzonder in deze klasse zijn de achterdeuren: dat zijn heuse schuifdeuren!
Motoren
In 2010 is er een keur aan motoren beschikbaar. De 1.6 Ti-CVT is er met 105 of 125 pk. Ondanks de spannende naam is het een vrij modale 1.6 viercilinder zonder turbo. De 1.6 EcoBoost heeft zoals de naam al suggereert wel een turbo en meteen 150 pk. Als je wil is er zelfs een versie met 180 pk! Een tikkeltje te veel van het goede, maar gezien het puike onderstel (een typische Ford-eigenschap uit die tijd) is het een fijne combinatie. Veelrijders kunnen kiezen uit een 1.6 TDCI (95 of 115 pk) of een 2.0 TDCI (140 of 163 pk).
Bijzonder is het aanbod qua transmissie bij de Ford C-Max. Alle benzinemotoren zijn er enkel en alleen met een handbak. Een automaat is zelfs niet mogelijk op een versie met verouderde motor (zoals je dat rond die tijd nog wel zag bij sommige auto’s). Wel kun je de elke TDCI naar keuze ermee uitrusten. In 2012 worden de 1.6 benzine viercilinder vervangen door een 1.0 EcoBoost driecilinder. Deze zijn op papier een stuk krachtiger en zuiniger, maar op asfalt komt dat niet altijd uit de verf. Ook zijn er wat meer issues op het gebied van betrouwbaarheid.
Facelift
In 2015 krijgt de gehele line-up een flinke facelift. Net als de Focus en Mondeo krijgt de auto een flinke facelift. Het is een minder uitgesproken design, maar wel aanzienlijk tijdlozer. De grille is kleiner, de koplampen zijn platter en het geheel ziet er iets meer uitgewogen uit. De 1.5 EcoBoost benzine is nu eindelijk met automaat te krijgen, alhoewel de Powershift niet heel erg betrouwbaar blijkt te zijn. De 1.5 Ecoboost met 182 pk heeft ‘m standaard.
Tevens zijn er een hoop nieuwe diesels. De kleinste is een 1.5 TDCI met 95 pk of 120 pk. De topversie heeft een 2.0 TDCI met 120 pk. Die laatste kun je krijgen met automaat. De Grand C-Max komt eveneens terug. De meest bijzondere variant komt in 2015 op de markt in de vorm van de Ford C-Max Energi, een plug-in hybride. Deze auto is een heel modaal succes in Nederland. Als deze twee jaar eerder was gekomen, had ‘ie kunnen genieten van enorm veel bijtellingsvoordeel en meer populariteit in ons land.
In 2019 haalt Ford de C-Max en Grand C-Max van de markt. Het merk maakt best rigoureuze beslissingen. Veel modellen komen uiteindelijk te vervallen, zoals de S-Max, Mondeo, Galaxy, B-Max en dus ook de C-Max. Ford ziet dat de markt beweegt naar crossovers en past daar het gamma op aan met de Puma, Kuga en Explorer.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Ford C-Max.