De Ford Bronco is een legendarische offroader, oorspronkelijk afkomstig uit de VS. Je kan ze ook in ons land tegenkomen.
De Ford Bronco is een van de meest tot de verbeelding sprekende offroaders. Je kan de auto zien als het offroad-equivalent van een Ford Mustang. En betaalbare, functionele en stoer uitziend apparaat die de laatste 10% aan raffinement mist. De auto is sinds 1966 op de markt. En kent vijf generaties. De eerste bleef van 1966 tot 1977 in productie. De tweede generatie was er heel kort: van 1978 tot en met 1979. De derde generatie hield het vol van 1979 tot 1986. De laatst was er ook slechts kort, van 1987 tot en met 1991. Sinds 2021 is de Bronco weer terug en vanaf 2023 ook in Nederland.
Inhoudsopgave
Eerste generatie Ford Bronco
Er wordt vaak gesproken over crossovers en SUV’s. In principe is de naam SUV alleen van toepassing op een auto met ladderchassis en het koetswerk daarop. Al het andere zijn eigenlijk crossovers. De Bronco die in 1966 op de markt kwam was ‘een echte’ SUV. De man achter de Mustang – Donald N Frey – was ook de drijvende kracht achter de Bronco. Lia Iacocca (ook beroemd vanwege de Mustang) gaf zijn goedkeuring in 1964. Vanaf de zomer in 1965 kon je de auto kopen bij de Ford dealer. De auto stond op zijn eigen chassis, niet op de bodemplaat van een andere Ford. Vierwielaandrijving was altijd standaard op de Ford Bronco.
Er was keuze uit een zes-in-lijn of een V8 en keuze uit een automaat of handbak, beide met slechts drie versnellingen. Omdat de auto op een ladderchassis staat, kan Ford een serie carrosserievarianten toepassen, zoals een Wagon (hardtop), pickup of zelfs een roadster. Bijzonder detail: de deuren kunnen er daarbij zelfs uit. De Bronco was een beetje tafellaken en servet verhaal. De auto verkocht te goed om te zeggen dat het slecht ging. Zeker niet omdat de eigenaren er gek op waren. Anderzijds bleven de verkopen steken rond de 15.000 tot 25.000 exemplaren op jaarbasis.
Tweede generatie
Ondanks het ietwat beperkte commerciële succes, komt Ford toch met een opvolger voor de Ford Bronco. De auto groeit een maatje. Niet alleen omdat de concurrentie eigenlijk ook een beetje groter is, maar ook omdat Ford geen zin heeft een nieuwe bodemsectie te ontwikkelen. De Bronco staat op een ingekort F-100 (de pick-up) onderstel. De auto is er nu alleen als driedeurs. Het is in feite een korte pick-up, want de achterzijde is van glasvezel dat er later op is gezet.
Je kunt ook alleen een V8 krijgen, maar er is wel keuze uit een 5,8 of 6,6 liter. Ondanks dat de wielbasis flink korter is dan die van de F-100, is deze wel veel groter dan bij de vorige generatie. Bijzonder: de tweede generatie is slechts twee modeljaren in productie. De reden daarvoor is vrij logisch, de F-100 stapte over naar een nieuwe generatie en dus ging de Bronco mee.
Derde generatie Ford Bronco
In 1979 stond er een compleet nieuwe Ford Bronco klaar, die als een modeljaar ’80 werd aangekondigd. Bijzonder was dat het nieuwe model aanzienlijk lichter was dan voorheen. De basis was in dit geval de Ford F-150. Enkele jaren werd er een sterker frame gebruikt, daar de auto wat kwaliteitsissues kende en zo weer zwaarder werd. Voor het eerst in lange tijd was er weer en zescilinder lijnmotor als basisblok. Een V8, de befaamde 351 Windsor, was ook mogelijk. Dat was een 5.8 liter V8, een 4.9 kwam er later ook. Deze verving de minder krachtige 351. Qua carrosserie was er alleen een driedeurs variant.
Generatie nummer vier
In 1986 kwam Ford met de vierde generatie Bronco, op basis van de achtste generatie F-150. Deze was wederom alleen als driedeurs leverbaar. Qua motoren was er en 4.9 zes-in-lijn en de bekende Windsor achtcilinders van 4.9 of 5.8 liter. Naast de gangbare uitvoeringen was er nu ook luxe en toffe Eddie Bauer met two-tone lak. ABS was bij deze generatie standaard. In 1991 vierde de Bronco zijn vijfentwintigste verjaardag. Dat model liet Ford niet voorbij gaan met de ‘Silver Anniversary Edition’ die je kan herkennen aan de rode lak en het grijze leer.
Vijfde generatie Ford Bronco
In 1991 is het tijd voor de Bronco van de vijfde generatie, die logischerwijs meeging met de Ford F-150 (generatie nummer 9). Deze kennen we allemaal van de achtervolging met O.J. Simpson. Ondanks dat de hele wereld nu bekend was met de Bronco, zat Ford ermee in zijn maag. In principe had je het verbruik en de rijeigenschappen van een grote pick-up, maar dan met weinig binnenruimte. Vanwege de drie deuren was het model ook niet al te prijs. Bijzonder: de verkoopcijfers stegen elk jaar. Toch haalt Ford het de Bronco van de markt in 1996. De auto wordt opgevolgd door de Expedition, die een stuk praktischer en ruimer is. Het model is nog wel gebaseerd op de F-150, net zoals de Explorer SUV zijn basis deelt met de Ranger pick-up.
Compleet nieuw model
Daarna blijft het een hele lange tijd stil rond de Bronco. Er gaan geregeld geruchten, maar tot een productiemodel leidt dit niet. Totdat in 2021 Ford met de nieuwe zesde generatie op de proppen komt. De auto is een rechtstreekse aanval op de Jeep Wrangler, waarmee Ford dus terugkeert naar de originele roots van de Bronco. Er is een driedeurs versie met korte wielbasis, speciaal voor de purist. Een vijfdeurs met lange wielbasis moet voor de verkoopcijfers zorgen.
Dit model komt ook voor het eerst in 2023 naar Europa en ook naar Nederland. Vanwege de enorm hoge BPM zal het een zeldzaamheid blijven. In motorisch opzicht krijgen wij de EcoBoost V6, maar in de VS kun je ook een 2.3 EcoBoost viercilinder krijgen of een nog sterkere V6 biturbo in de Bronco Raptor.
Er zijn strikt genomen twee nieuwe Bronco’s, want de Bronco Sport is nu ook een feit. Deze staat op het platform van de Ford Escape en is een kleinere crossover, met zelfdragend koetswerk.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Ford Bronco.