De Fiat Tipo is een C-segment auto die schromelijk wordt onderschat.
Een van de belangrijkste auto’s voor Fiat is de 500, uiteraard. Ook de Panda verdient een eervolle vermelding. Maar de Tipo wordt vaak over het hoofd gezien. Dat is niet helemaal terecht. Niet alleen was de Fiat Tipo heel belangrijk voor het merk Fiat, maar ook voor het concern waartoe ook ook Alfa Romeo en Lancia behoren.
De Fiat komt in 1988 op de markt. De auto is ontworpen door I.DE.A. De styling is bijzonder vooruitstrevend, strak en modern voor zijn tijd. Daarnaast is de auto voorzien van een verzinkte koets, waarmee roest tot het verleden behoort. Ook bijzonder is dat de Fiat Tipo standaard een vijfdeurs is. Eind jaren ’80 waren de meeste C-segment-auto’s standaard voorzien van drie deuren. De Fiat Tipo staat op het Tipo Due-platform. Het is een van de eerste modulaire platforms waar diverse modellen op gebouwd kunnen worden.
Inhoudsopgave
Fiat Tipo (160)
Zo hoefde Fiat, Alfa Romeo en Lancia het platform te pakken en daar hun automodel op te boetseren en klaar is Piero. Tegenwoordig is deze gang van zaken heel vanzelfsprekend, maar in de late jaren ’80 nog niet. Qua motoren is er een grote keuze uit viercilinders. Op sommige markten is er een 1.1 liter motor, maar die slaat de Nederlandse importeur (wijselijk) over. Naast de gebruikelijke 1.4- en 1.6-motoren komt er ook een 2.0 GT die een sportievere inborst heeft. In 1991 verschijnt een nog sportievere variant, de Sedici Vovalve, Italiaans voor zestienklepper. Bijzonder is de Tipo Turbo D, een van de snellere diesel hatchbacks. In 1992 is er zelfs een Fiat Tipo 1.9 Turbo D GT met maar liefst 90 pk. Tegenwoordig niet bijzonder, maar vergeet niet dat de standaarddiesel amper 55 pk had.
Facelift en driedeurs
Een driedeurs Tipo verschijnt met de facelift in 1993. De Tipo krijgt een aanzienlijk moderne snoet met kleinere koplampen en een gesloten grille. De driedeurs Tipo is voornamelijk bedoeld voor de sportievere automobilist, niet zozeer als instapper. Alleen de iets dynamische getinte modellen zijn er als driedeurs, zoals de S, GT en 16v. Uiteraard blijft de vijfdeurs gewoon leverbaar. In Nederland is de Fiat Tipo een zeer populaire auto. Fijne rijeigenschappen, een modern uiterlijk, gunstig prijskaartje en prima prijs-kwaliteit-verhouding zijn voldoende om de Hollandse consument over de streep te trekken. Er worden er in Nederland meer dan 27.500 exemplaren van verkocht.
Zoals gezegd is het Tipo Due-platform van de Tipo zo mogelijk nog belangrijker. Daar worden diverse modellen van Alfa Romeo (145, 146, Spider, GTV), Fiat (Tipo, Tempra, Coupé) en Lancia (Delta, Dedra) op gebouwd. Dat niet alleen, het Giat C-Platform was stiekem een zeer licht aangepast Tipo Due-platform. Daar zijn vervolgens nog de Fiat Bravo, Brava, Multipla, Marea en Marea Weekend op gebaseerd.
Opvolgers
Daarmee hebben we ook de opvolger van de Fiat Tipo benoemd, de Fiat Bravo (driedeurs) en Brava (vijfdeurs). Deze waren aanzienlijk ronder qua styling. De Bravo en Brava waren licht afwijkend. Niet alleen qua deuren, maar ook qua inborst en met name de styling aan de achterzijde. De Bravo was de sportievere telg, de Brava iets praktischer.
De Brava en Bravo werden op hun beurt opgevolgd door de Fiat Stilo. Wederom was er een onderscheid tussen de drie- en vijfdeurs. In 2007 wordt de Stilo opgevolgd door de Fiat Bravo, dat nu alleen een vijfdeurs is.
Terugkeer Fiat Tipo
De cirkel is pas rond in 2015 als de Fiat Tipo terugkeert. In Nederland komt de Tipo ook op de markt in 2016. In eerste instantie alleen als vierdeurs sedan,. Je kunt kiezen uit een 1.4 16v benzinemotor of 1.3 MultiJet-diesel. In 2017 komen er gelukkig (veel) meer versies bij. Ten eerste de vijfdeurs hatchback en een vijfdeurs stationwagon. Daarnaast komt er een 1.4 T-Jet met 140 pk en 1.6 MultiJet diesel met 120 pk. Apart, bijna alle Tipo’s hebben een handbak. Er is een 1.6 16v automaat die je alleen als Business Lusso kunt krijgen. Het is de enige benzine met automaat. De 1.6 diesel is er ook als automaat.
In Nederland slaat het model niet helemaal aan. De Tipo is bewust iets meer rudimentair dan de concurrentie. Het idee is dat de prijs lager is, zodat je tegen een scherpe prijs een complete en functionele auto hebt. Helaas gaat dat gepaard met een relatief hoge uitstoot, waardoor er een flinke CO2-taks overheen gaat. Daardoor stijgt de prijs en is de Fiat Tipo minder interessant dan op andere markten waar de auto minder zwaar belast wordt.
Facelift met groenere labels
Gelukkig kan Fiat het één en ander rechtzetten in 2021. Dan krijgt de auto namelijk een facelift. Het model wordt strakgetrokken met een nieuw front. Belangrijker is de techniek, want er is nu een 1.0 turbomotor beschikbaar. Deze heeft een gunstiger label en dus minder CO2-taks. In 2022 wordt de levering van de 1.0 gestopt ten faveure van een nog zuinigere 1.5 Hybrid. Op deze manier heb je in elk geval de automatische versnellingsbak. Ondanks de lagere uitstoot is de Tipo wel fors duurder geworden en bijkans onverkoopbaar. De tweede generatie Fiat Tipo doet in het in 2017 (het eerste volle jaar dat ‘ie op de markt is) niet eens onaardig met meer dan 800 exemplaren. Daarna zakt het behoorlijk af naar amper 450 stuks in 2018 en nog geen 200 in 2019. De facelift in 2021 hielp een beetje (bijna 250 stuks), maar in 2022 stagneerde de verkoop behoorlijk.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Fiat Tipo.