De Fiat Punto was een van de meest populaire auto’s van Europa.
Fiat is altijd een sterk merk geweest in Europa, zeker als het gaat om compacte auto’s. Het merk heeft er dan ook een hoop gebouwd die inmiddels de klassieker-status hebben bemachtigd. Denk aan de Fiat 500, 600, 127 en Panda. De Fiat Uno wordt wat vaker vergeten, maar ook dat was een zeer groot succes. In Nederland alleen al werden er meer dan 93.500 exemplaren verkocht. Met recht een bestseller dus.
Inhoudsopgave
Eerste generatie Fiat Punto
De Fiat Uno bleef in productie tot 1994, althans voor Noord-Europa. De Uno werd opgevolgd door de Fiat Punto. Waar de Uno nog vrij eenvoudig en onopvallend was vormgegeven, was de Fiat Punto zeer uitgesproken. De voorzijde was een stuk ronder en opvallender. Maar aan de achterkant was de auto pas echt duidelijk afwijkend van alle andere auto’s: de hoge achterlichten maakten de auto zeer herkenbaar. Op de Volvo 850 Estate na was dit een nieuw fenomeen, namelijk.
Giorgetto Giugiaro
De auto werd ontwerpen door niemand minder dan Giorgetto Giugiaro. De Punto was leverbaar als drie- en vijfdeurs hatchback. Opmerkelijk aan de vijfdeurs was dat er minder varianten waren in vergelijking met de driedeurs. De vijfdeurs was er niet in basisuitvoeringen en ook niet als sportievere modellen, zoals de Punto Sporting en de Punto GT.
Facelift
In 1997 werd de auto gefacelift. Omdat de auto inmiddels een van de best verkochte auto’s was van Europa, pakte Fiat het subtiel aan, daar het uiterlijk zeer in de smaak viel.
Cabrio
Naast de twee hatchbacks kwam er nu ook een Punto Cabrio bij. Deze auto werd ontwikkeld en gebouwd bij Bertone. De cabrio was er alleen met 60 of 85 pk. Bijzonder aan deze generatie Punto is dat sommige uitvoeringen verkrijgbaar waren met een zesbak met vrij korte overbrengingen, waardoor je aangename prestaties had, zonder dat je meteen een grote motor moest bestellen. De Punto GT Turbo is tegenwoordig een zeldzame en bijzondere sportieve youngtimer.
Tweede generatie Fiat Punto
De tweede generatie Fiat Punto kwam in 1999 op de markt. Het chassis werd grondig onder handen genomen, het interieur en het koetswerk waren compleet nieuw. Leuk weetje: het is de eerste Fiat met het ronde Fiat logo, in plaats van de diagonale streepjes. Dit om het 100-jarig jubileum van Fiat te vieren.
Ook was er nu visueel meer verschil tussen de drie- en vijfdeurs hatchback. De driedeurs was sportiever, niet alleen door een andere zijkant, maar ook dankzij een andere bumper en achterzijde.
Wish
Ditmaal kwam er geen cabriolet. Pininfarina toonde de ‘Wish’, een voorbode op een Punto met opklapbaar metalen vouwdak. Het zou bij een wens blijven, aanvankelijk. Een paar jaar later zagen we de achterzijde van de Pininfarina Wish op de Mitsubishi Colt CZC coupe cabrio, die ook door Pininfarina gebouwd werd.
Fiat Punto HGT
Het leukste model uit de Punto range was de Fiat Punto HGT, de opvolger van de GT Turbo. In plaats van een kleine turbomotor had de Punto HGT een 1.8 met variabele kleptiming en 130 pk. Bijzonder in deze klasse waren de 1.9 JTD motoren, die we voorheen kenden van de Alfa 156.
Facelift
De Fiat Punto werd in 2003 gefacelift. Rond die periode zat Fiat in een brave fase. De neus had wat VW-trekjes. De auto was niet ineens lelijk, maar het originele front werd nu wel erg conventioneel. De HGT werd opgevolgd door de Abarth, alhoewel het technisch gezien dezelfde auto bleef.
Het Nederlandse publiek was het er niet mee eens. In 2000 werden er nog meer dan 10.000 Punto’s verkocht, in 2003 was dat de helft en het werd daarna alleen maar minder. De Punto had op dat moment erg veel last van de uitermate populaire Peugeot 206.
Fiat Grande Punto
In 2006 stond er een compleet nieuwe Fiat Punto klaar. De auto werd ontwikkeld in de periode dat Fiat samenwerkte met General Motors en Suzuki. De Punto staat op het SCCS-platform, het GM Fiat Small-platform. Hierop werden een hele hoop verschillende Opels (Corsa D, Corsa E, Adam, Combo) gebouwd, evenals Fiat’s (Punto, Qubo, Fiorino, Doblo, Linea, Egea, Tipo, Toro, 500L en 500X).
De Fiat Grande Punto werd wederom getekend door Giugiaro. In Nederland kwam de auto ook in 2006 op de markt. Wederom was de driedeurs iets sportiever dan de vijfdeurs.
Punto Classic
Omdat de nieuwe Grande Punto een stukje gegroeid was, zag Fiat ruimte om het oude type nog even als ‘Fiat Punto Classic’ op de markt te houden. In 2007 kwamen er belangrijke motoren voor de Fiat Grande Punto. De 1.3 JTD viercilinder was voor die tijd een welgemanierde unit waarmee je daadwerkelijk zuinig kon rijden. Ook de 1.4 T-Jet met 120 pk was zeer de moeite waard. Het was een van de eerste downsizing motoren en de meest prettige benzinemotor voor de Grande Punto. De 1.9 JTD was zelfs leverbaar met 130 pk. Een sportieve topuitvoering kwam er wel, maar werd als Abarth verkocht. Deze had een 1.4 T-Jet met maar liefst 155 pk onder de kap.
Fiat Punto Evo
In 2009 werd de Fiat Punto Evo geïntroduceerd. Ondanks dat deze auto als de gewone Grande Punto opvolgde, bleef de laatstgenoemde gewoon nog even in productie. Mocht je de nieuwe neus niet zo mooi vinden, kon je voor minder geld nog het oude model oppikken. Wel was er aanzienlijk minder keuze uit motoren en uitvoeringen. In 2012 werd de auto andermaal gefacelift.
Terug naar Fiat Punto
In dit geval vervielen de namen Punto Evo en Grande Punto en was het weer gewoon Fiat Punto. De driedeurs bleef in productie tot 2015. De vijfdeurs versie mocht het tot 2019 uitzingen. Daarna was het over en uit voor de Punto. In Nederland is de Punto de op-een-na best verkochte Fiat aller tijden. De importeur heeft bijna 133.000 exemplaren op gele platen mogen zetten.
Artikelen Fiat Punto
Wil je meer lezen over de Fiat Punto? Hieronder vind je een overzicht van alle artikelen over de Fiat Punto.