De Fiat 500X is qua naam een Fiat 500, maar technisch compleet wat anders.
Eigenlijk is het wel bijzonder dat ze bij Fiat pas in 2007 met de 500 op de proppen kwamen zetten. De guitige Fiat volgde exact hetzelfde recept als de Volkswagen Beetle en Mini. Sterker nog, het is eigenlijk een Italiaanse Mini. Het New Mini-ontwerp kwam namelijk tot stand dankzij Peter Stephenson. Dezelfde man deed ook de Fiat Nuova 500. Dus ook hier zorgvuldig gekozen proporties, herkenbare details en een krachtig silhouet. De 500 werd bijna direct een enorm succes, dus wat doe je dan? Precies, je gaat dat uitbreiden.
Dat deden ze bij Fiat ook. De Fiat 500 kwam er als cabrio (500C), hete versie (Abarth 500) hete cabrio (Abarth 500C) en voor de US markt kwam er zelfs een Amerikaanse 500. In al die gevallen gaat het nog om een echte 500. Maar fiat ging het recept ook toepassen op auto’s die niet een Fiat 500 waren. In 2012 verscheen de Fiat 500L. Dat is een mini-MPV met ergens in de verte een Fiat 500 neus en een Fiat 500 achterzijde. Maar een hele hoop auto ertussenin dat op niets lijkt.
Introductie Fiat 500X
Zoals de Fiat 500L een MPV-achtige versie is, is de Fiat 500X een crossover-achtig geval. In principe lenen de lijnen zich er beter voor. Dat kunnen we zijn op de salon van Parijs in 2014. Dan wordt namelijk de Fiat 500X onthuld. Ondanks dat ‘ie heel erg een Fiat 500 probeert te zijn, is het in technisch opzicht eigenlijk een Jeep Renegade of Compass. Net als die twee modellen staat de Fiat 500X namelijk op het SCSS Small-Wide-4×4-platform.
Om een idee te krijgen, de Fiat 500L is 4,24 meter lang, 1,78 meter breed en 1,60 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,57 meter. Aanzienlijk groter dus dan een reguliere Fiat 500, die ook slechts drie deuren heeft. De Fiat 500X heeft er altijd vijf. In Nederland komt de auto in 2015 op de markt. De Fiat 500X is verkrijgbaar met een hele hoop motoren. Instappen doe je met de 1.6 16v benzinemotor met 110 pk. Een stapje hoger staat de MultiAir, met 140 pk. Deze motor is slechts 1.4 liter groot, maar is voorzien van een kleine turbo voor meer koppel, vermogen en een lager verbruik. De 1.6 is altijd voorzien van voorwielaandrijving.
Fiat 500X Cross
Bij de 1.4 Turbo is er keuze! Bijna alle versies hebben aandrijving op de voorwielen en een handbak. Een automaat is leverbaar op de 1.4 Multijet. Alleen bij de Cross is 4×4-vierwielaandrijving optioneel verkrijgbaar. Een automaat is dan altijd standaard. Dieselen kan ook met de 1.6 MultiJet met 120 pk (handbak of automaat) of de 2.0 MultiJet met 140 pk. Dan zit je altijd aan de 500X Cross vast. In 2016 komt er een 1.3 MultiJet diesel bij met 95 pk. Dit was nog (net) de tijd dat je met een kleine zuinig dieseltje redelijk voordelig uit was. Op exportmarkten is er meer mogelijk, waaronder een 2.4 Tigershark motor voor de Amerikaanse markt.
Facelift
De Fiat 500X werd in 2019 voorzien van een facelift. De verschillen zijn niet enorm. Iets andere bumpers, gewijzigde koplampen: dat werk. Belangrijker is dat de motoren werden vervangen. Zo komt er voor het eerste een 1.0 MultiAir benzinemotor. Dat is een piepkleine benzinemotor, die dankzij een turbo alsnog goed is voor 120 pk en 190 Nm. Mocht je dat ‘te min’ vinden, dan is er ook een compleet nieuwe 1.3 MultiAir. De 1.0 is moet je zien als de opvolger van de 1.6 16v, de 1.3 is de opvolger van de 1.4. Het vermogen van de 1.3 is hoger dan dat van de 1.4: 150 pk. Ook het koppel van 230 Nm is niet verkeerd voor het type auto.
Geen diesels en 4×4
Dan de diesels: die zijn er wel, maar die haalt Fiat Nederland niet meer naar ons landje toe. Rond deze periode (2019) is de diesel hard bezig gedecimeerd te worden. Ook opvallend: er zijn geen versies meer met vierwielaandrijving. Dat is voor ons land vrij logisch. In principe heb je het met ons klimaat en de wegen niet nodig. Dit terwijl het wel zorgt voor meer wrijving en dus een hoger verbruik. Dat resulteert in een soort driedubbele boete. Eerst betaal je meer voor 4×4, dan betaal je een hogere CO2 BPM-boete en vervolgens moet je meer accijnzen betalen vanwege het hogere verbruik.
Wel blijft de Cross-versie gewoon behouden. Nog altijd ziet deze er stoerder uit en lijkt het alsof je er mee het terrein kan, maar in technisch opzicht zijn de verschillen tussen de Cross en gewone versie nihil. In Nederland was het model niet enorm populair. In het eerste volle jaar werden er bijna 1.000 van verkocht. Daarna werd dat nooit meer geëvenaard.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Fiat 500X.