De Fiat 500e is een elektrische Fiat supermini. Er bestaan verschillende varianten, ook als het gaat om accupakketten.
Inhoudsopgave
Kleine elektrische hatchbacks
De eerst kleine elektrische auto’s waren nu niet bepaald spannend of leuk. Auto als de Panda Elletra, 106 Elektrique, Th!ink City of G-Wiz waren voornamelijk functioneel. Dankzij de bijzondere techniek waren die auto’s ook nog eens superduur. Vanwege die hoge prijzen, werden er ook niet heel veel van verkocht. Omdat de verkopen zo laag waren, werd de techniek ook relatief weinig doorontwikkeld. Ergo: kleine elektrische hatchbacks waren een enorm zeldzame verschijning.
Een leuke kleine elektrische hatchback al helemaal. Gek genoeg zijn de Amerikanen er voor verantwoordelijk dat er een Fiat 500e kwam. De reden daarvoor is simpel, om auto’s te kunnen verkopen in de Californië, was het noodzakelijk om een elektrische auto in het gamma te hebben. Omdat Californië een enorm grote markt is, gingen de rest van de merken overstag met het ontwikkelen van een elektrische auto.
Eerste generatie Fiat 500e
In het geval van Fiat was het de 500e. De auto werd onthuld aan het einde van 2012 daar waar ‘ie veel verkocht moest gaan worden: Los Angeles. Bijna een jaar later konden wij in Europa de Fiat 500e ook aanschouwen. Ondanks dat rond deze periode ook auto’s als de Nissan Leaf en Renault Zoe het levenslicht zagen, zag Fiat geen mogelijkheid om de auto ook in Europa te gaan verkopen. De auto kwam enkel en alleen op de markt om verkoop in Californië mogelijk te maken. Op een enigszins discutabele wijze diende de Fiat 500e dus een ander doel.
De Fiat 500e heeft een elektromotor die goed is voor 112 pk en 199 Nm. De auto krijgt zijn stroom van een 24 kWh-accupakket. Daardoor waren de specificaties verre van indrukwekkend. Op een volle accu kon je namelijk zo’n 120 tot 130 km ver komen. Althans, dat was de opgave. Voor veel eigenaren bleek het al een uitdaging te zijn om überhaupt de 100 km te halen. Laden duurde ook lang, snelladers waren destijds geen gemeengoed.
Uiterlijk
Aan het uiterlijk kon je wel zien dat de 500e iets afweek van de reguliere versie. De elektrische versie was met eenvoudige ingrepen net even wat aërodynamischer gemaakt. De bumpers, wielen en spoiler waren duidelijk afwijkend. De Fiat 500e bleef in productie van 2013 tot 2019. Er zijn zo’n 28.000 stuks van verkocht in de VS. De auto is nooit ergens anders geleverd dan in Californië en Oregon. De Fiat 500e kom je echter geregeld tegen in Nederland. Hier in Nederland was er namelijk behoorlijk veel vraag naar kleine en leuke elektrische auto’s. Omdat Nederland wat kleiner is en er een behoorlijk uitgebreid laadnetwerk is, is de range van minder belang.
In relatief korte tijd waren er diverse bedrijven die bijna ‘en masse’ de Fiats 500e importeerden uit Californië en Oregon. In Nederland zijn er fiscale prikkels, zo hoeft er geen wegenbelasting betaald te worden over een Fiat 500e. Gelukkig ziet Fiat snel genoeg in dat een versie voor Europa zeker gewenst is. De eerste generatie (waar de eerste Fiat 500e op gebaseerd is) blijft nog eventjes in productie.
Tweede generatie Fiat 500e
De tweede generatie Fiat 500 is altijd een elektrische versie. De auto, die wederom de naam 500e krijgt, wordt in 2020 voorgesteld. De dimensie van de auto wijzigen ietsjes, maar net niet voldoende om te denken dat het een compleet nieuw model is. In de lengte en breedte is de nieuwe generatie groter, maar de ‘greenhouse’ (ramen, dak en stijlen) plus de wielbasis zijn ongewijzigd. Wel ziet de nieuwe generatie 500e er veel moderner uit, zonder dat het niet typisch een Fiat 500 is.
Er zijn diverse varianten van de 500e. Ten eerste is daar de ‘3+1’. Dat is een model met een extra deurtje aan de rechterzijde dat kan openen, dit om het in- en uitstappen te bevorderen. In standaarduitvoering heeft de Fiat 500 deze functie niet en is het, net als voorheen, gewoon een driedeurs. De derde uitvoering is de Fiat 500eC. Volgens de folder een cabriolet, maar net als voorheen met een stoffen dakje. In tegenstelling tot een ‘echte’ cabriolet blijven de stijlen gewoon.
Twee aandrijflijnen
Qua aandrijflijnen is er keuze uit twee versies. De meest eenvoudige is de Fiat 500e ‘Action’. Deze heeft een minder krachtige motor (slechts 95 pk) en een behoorlijk beperkte actieradius (180 km volgens de WLTP). Ook is de Action niet heel erg luxe uitgevoerd. De eerstvolgende stap is de ‘500e Passion’. Deze heeft niet alleen een rijkere standaarduitrusting (zoals cruise control), maar ook een groter accupakket (goed voor 320 km range) en een sterkere elektromotor (118 pk). Naast de ‘Passion; is er ook een ‘Icon’ en ‘La Prima’. De 500e ‘3+1’ is alleen te combineren met de grotere accu. Hetzelfde geldt voor de Fiat 500eC. De oude Fiat 500 blijft als hybride nog even in de aanbieding. Gezien het prijsverschil (de elektrische versie is al snel 10 mille duurder) geen verkeerde beslissing.