De Fiat 500C is een open versie van de 500 zonder dat het een echte cabriolet is.
Fiat had al snel door dat ze goud in handen hadden met de 500. Normaliter zijn kleine auto’s goed voor grote aantallen, maar niet voor hoge marges. Logisch, de concurrentie is namelijk erg groot en de vraagprijzen zijn erg laag. Het idee van de Fiat 500 was identiek aan dat van de Mini.
Inhoudsopgave
Een kleine auto die eventueel goedkoop kon zijn, maar ook heel erg luxe, chic, sportief en dus duur. Precies wat de eigenaar wilde, is mogelijk. Niemand gaat 10.000 euro extra uitgeven voor een iets luxere of snellere Hyundai Atos, maar voor een Mini doet men dat wel. En dat is precies het stukje van de markt dat Fiat wilde bedienen.
Geen echt cabrio-dak
Ondanks de vergelijking met de Mini, zijn er wel degelijk een paar verschillen. De Fiat 500 is eigenlijk een segmentje lager, dus iets goedkoper en kleiner. Ook in het geval van de cabrio-versies is er een verschil. De Mini Cabrio is namelijk een échte cabriolet met een stoffen kap die in zijn geheel opent. Dat is bij de Fiat 500C niet het geval.
De dakconstructie van de Fiat 500C lijkt meer op een tussenoplossing tussen een echte cabrio en een schuifdak. De stijlen zijn er namelijk nog. Waar de Mini Cabrio alleen de A-stijlen heeft, zijn de dakstijlen en de A-, B- en C-stijlen nog aanwezig bij de Fiat. Dit heeft een paar voor- en nadelen. Qua nadelen is het natuurlijk geen volwaardige cabriolet in de traditionele zin van het woord. Je kan het dakje naar beneden schuiven en de zijruiten laten zakken, maar dat enorme open gevoel van een echte volwaardige cabrio heb je niet.
Voordelen dakconstructie Fiat 500C
Voordelen met deze constructie zijn er ook. Omdat de stijlen er nog zijn, is er veel minder verval van stijfheid. Hierdoor zijn er veel minder verstevigingen nodig om dat verlies op te vangen. Ook kost het aanzienlijk minder geld. Nog een voordeeltje: de kap is minder groot dus er is minder verlies qua bagageruimte. En ook niet onbelangrijk, het prijsverschil is niet minder groot dan bij een volwaardige cabriolet.
De Fiat 500C komt in 2010 op de markt. De technische verschillen zijn relatief klein. De 500C weegt namelijk slechts 40 kg meer dan de dichte versie. Het laadvermogen is daardoor fractioneel lager bij de 500C. Een voordeel is dat de bagageruimte niet kleiner is: met 185 liter (610 met de banken plat) is de bagageruimte identiek. Wel een voordeeltje is dat je iets flexibeler bent. Grotere voorwerpen kun je via het dak in de auto doen.
Prijsverschil met gewone 500
Naast het gewicht is ook de prijs ietsje hoger. De 500C is een klein beetje duurder dan de dichte variant. Normaliter is een cabrio-uitvoering een stuk duurder. Aan de andere kant, een beetje schuifdak op een willekeurige auto is 1.000 euro en een panoramadak al gauw 2.000. Dus zo vreemd is de prijsstelling niet. De 500C arriveert in 2010, dus deze heeft altijd het start stop systeem tot zijn beschikking.
De instapper is net als bij de reguliere 500 de 1.2 viercilinder met 69 pk. Deze kan geleverd worden met een handbak of een automaat (technisch gezien een gerobotiseerde handbak). Een stapje hoger staat de TwinAir. Dit is een tweecilinder, maar levert dankzij een turbo 85 pk. Ook hier is een automaat en handbak mogelijk. Heel even wordt in Nederland ook een 1.4 16v geleverd (met de motor uit de Fiat 100HP), maar deze wordt in het introductiejaar al uit het gamma gehaald. Voor modeljaar 2012 komt er een TwinAir met 60 pk. In 2013 voegt Fiat een diesel aan het gamma toe, de 1.3 MultiJet. In 2014 wordt de 85 pk sterke TwinAir vervangen door een unit met 80 pk.
Facelift Fiat 500C
In 2015 krijgt de Fiat 500C – net als de reguliere 500 – een flinke opfrisbeurt. Je kunt ze eenvoudig herkennen aan de nieuwe bumpers, grille en koplampen. Aan de achterzijde kun je ze snel herkennen aan de achterlichten. In plaats van massieve units is het nu een soort ‘0’ met het tussenstuk in carrosseriekleur. Deze designfeature komen we later ook tegen op de Fiat 124 Spider.
Qua motoren is er de bekende 1.2 viercilinder en de Twin-Air tweecilinder. Die is er zonder turbo (60 pk) en met turbo (80 pk). In 2019 stijgt het vermogen weer naar 85 pk van die versie. Een belangrijke toevoeging is de Fiat 500C Hybrid in 2020. Het is geen volwaardige hybride, maar een soort ‘mild hybrid’. Aan de transmissie is een kleine elektromotor (meer een generator) toegevoegd die de auto ondersteunt bij het wegrijden.
Dat is het moment dat een auto het meeste verbruikt, terwijl een elektromotor dan heel efficiënt is. De elektromotor is vrij klein, evenals de accu. Dus het is meer een ondersteuning dan een configuratie waarbij de auto constant kan kiezen uit twee motoren. Een voordeel is dat het het toegenomen gewicht meevalt en de kosten niet te hoog zijn. Bijzonder: in de meeste gevallen wordt deze techniek toegepast bij een automaat, maar de 500C Hybrid heeft altijd een handbak.
Nieuwe elektrische 500eC
In 2021 komt er een compleet nieuwe Fiat 500C. Deze is op basis van de nieuwe geheel elektrische Fiat 500. Ondanks dat de auto op veel vlakken nieuw is, is de greenhouse (dak, ruiten en raamstijlen) exact hetzelfde.
Dit betekent dat de dakconstructie ook nauwelijks afwijkend. De Fiat 500eC, zoals de auto nu heet, is leverbaar met een 24 kWh accu of 42 kWh.
Meer lezen?
Bekijk hier onze laatste artikelen over de Fiat 500C.