De Fiat 124 Spider is een compacte roadster van de Italianen, gebouwd door Japanners.
Het maken van compacte sportwagens zit Italianen (en Britten) in het bloed. Ze doen het al jaren. In de jaren ’60 maakt Fiat bijvoorbeeld furore met de 124 Sport Spider, een kleine tweezits Roadster met achterwielaandrijving. Het idee was vrij simpel, de aandrijflijn en het platform van de Fiat 124 werden gebruikt om daarvan een kleinere cabrio te maken. Tom Tjaarda, in dienst van Pininfarina, mag de auto tekenenen. Ondanks dat de basis van de 124 Sedan komt, heeft de Spider een kortere wielbasis.
Het origineel
In tegenstelling tot de Coupé en sedan zal de Sport Spider er alleen komen met viercilinder motoren. Dit zijn vrij hoogstaande blokjes met dubbele bovenliggende nokkenassen en aluminium cilinderkoppen. In het begin hebben ze nog een carburator, latere modellen worden voorzien van injectie. Aan het einde van de looptijd lanceert Fiat nog de Volumex, met een mechanische compressor. De auto is niet alleen een commercieel succes, ook in sportief opzicht behaalt Fiat – in samenwerking met Abarth – grote successen met de 124 Sport Spider. De compacte spider blijft tot 1981 in productie bij Fiat, de ‘Pininfarina Spider’ (een identiek model) blijft namelijk voor sommige markten tot 1985 in productie. De auto is dan al bijna 20 jaar oud.
Barchetta
Daarmee is de auto ook nét te laat voor de ‘Roadster-revival’ die Mazda inzet. Het Japanse merk bevindt zich in een marktsegment dat een beetje op zijn gat licht. De Mazda MX-5 is een compacte, achterwielaangedreven, eenvoudige en betaalbare open sportwagen. Veel merken zien het potentieel van de MX-5 en komen met een concurrent. Denk aan de MG F, BMW Z3 en Mercedes-Benz SLK. Fiat kan niet achterblijven en lanceert de Barchetta (Italiaans voor ‘bootje’).
De Fiat Barchetta is gebaseerd op de Fiat Punto en dus voorwielaangedreven. Dit houdt de prijs lekker laag. Desondanks stuurt de auto opvallend leuk en biedt ‘ie absoluut de Roadster-sensatie. De Barchetta is in productie van 1995 tot 2005. In 2003 krijgt de Barchetta een facelift van niemand minder dan Tom Tjaarda, die inderdaad ook aan de wieg stond bij de originele 124. In 2005 gaat de Barchetta uit productie. Een opvolger komt er niet. De markt is minder gericht op cabrio’s en Fiat werkt vooral serieus samen met General Motors. Fun-auto’s zijn dus uitgesloten.
Fiat 124 Spider
Gelukkig blijven er hardnekkige verhalen de ronde doen over een eventuele opvolger. Niet alleen voor de Fiat Barchetta, maar ook voor de Alfa Romeo Spider. FCA (Fiat Chrysler Automobiles) zoekt toenadering met Mazda en start in 2012 een joint venture. Het idee is simpel, de merken delen een platform en bouwen daar hun eigen auto op. Uiteraard is Fiat eigenwijs en pakt het anders uit. Het is namelijk de bedoeling dat de Alfa Romeo de Spider kan maken op het platform, maar dat gebeurt niet. In een vergevorderd stadium staakt FCA-baas Sergio Marchionne het plan. Volgens hem moet een Alfa Romeo in Italië geproduceerd worden en niet in Hiroshima. In plaats daarvan mag Fiat meedoen met het project.
Motoren Fiat 124 Spider
De Fiat 124 Spider is identiek aan de Mazda MX-5 qua platform. Wel heeft de Fiat een eigen motor en carrosserie. Het interieur, transmissie en het dak zijn wel identiek aan dat van de Mazda MX-5. Het exterieurdesign is overduidelijk geïnspireerd op de 124 van Tom Tjaarda. Een lange neus, compact compartiment voor de inzittenden en een lange achterzijde. In vergelijking met de Mazda MX-5 is de Fiat ook langer (4,06 meter tegen 3,92 meter voor de MX-5) en is de bagageruimte 10 liter groter met 140 liter voor de 124.
Nog een groot verschil is de aandrijflijn. De Mazda heeft eigen SkyActiv-motoren, beide atmosferisch. De 1.5 levert 131 pk, de 2.0 is goed voor 160 pk. De Fiat moet het doen met een 1.4 T-jet met 140 pk. Een groot verschil is de hoeveelheid koppel: de Fiat heeft 240 Nm en ook nog eens vanaf lagere toeren. Tel daarbij op dat de ophanging aangepast is en dat je de 124 met een automaat kunt krijgen en je kunt concluderen dat de 124 is bedoeld voor een iets andere doelgroep dan de puristische MX-5. De Fiat 124 Spider sprint in 7,5 seconden naar de 100 km/u (een tiende langzamer met de automaat).
Snelle Abarth
Dat wil niet zeggen dat er geen sportievere versie is. Net als bij de 500 mag Abarth zijn plasje doen over de roadster. Het resultaat is de Abarth 124 Roadster, een veel heftigere uitvoering. Met 170 pk, 250 Nm en een topsnelheid van 232 km/u. Deze knalt in 6,8 tellen naar de 100 km/u. Van de Abarth 124 Spider verschijnen diverse uitvoeringen, waaronder enkele Rally-competitieversies met 300 pk.
Aan het einde 2019 stopt Fiat alweer met het project en haalt het model uit productie. De voorraadmodellen worden nog in 2020 verkocht. De Mazda MX-5 zal nog jaren in productie blijven. Uiteindelijk zijn er een kleine 40.000 124 Spiders verkocht. In Nederland zijn er iets meer dan 200 van verkocht.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Fiat 124 Spider.