De Ferrari SF90 is een uitstekende optie als het een beetje meer mag zijn.
Inhoudsopgave
Ferrari
Het Ferrari modellengamma is er tegenwoordig niet duidelijker op. Dat is iets dat we ook zien bij andere sportwagenmerken. Op basis van één model, zijn er een enorm aantal verschillende soorten. Denk bijvoorbeeld aan de Porsche 911 of de Aston Martin V8 Vantage. Bij McLaren hebben ze het tot een kunst verheven om een iets afwijkende auto als een compleet ander model in de markt te zetten. Daardoor is het modelenlgamma van McLaren absoluut niet overzichtelijk.
Bij Ferrari was het modellengamma juist wel heel erg eenvoudig. Er was een sportwagen met V8 middenmotor (360, F430, 458, 488), een V12 sportwagen (550, 599, F12, 812) en een V12 GT (456, 612, FF, GTC4Lusso). Af en toe werden deze vergezeld door een V12 supersportwagen als de F50, Enzo en LaFerrari.
Winstmarge per auto
Luca di Montezemolo werd in 1991 door Gianni Agnelli aangewezen om van Ferrari weer een begeerlijk merk te maken. Het merk had het zwaar op het gebied van straatauto’s én in de Formule 1. Montezemolo wist het als een soort tweede Enzo Ferrari weer nieuw leven in te blazen. Met Michael Schumacher werd record na record gebroken. Qua straatauto’s ging het ook uitstekend. Di Montezemolo wilde niet al te veel modellen in het aanbod hebben en al helemaal niet te veel verkopen. Ferrari moest een bijzonder exclusief merk blijven. In plaats daarvan wilde hij de winstmarge per auto vergroten. Iets dat uitstekend lukte.
In 2014 verliet Di Montezemolo Ferrari. Sergio Marchionne verving hem. In tegenstelling tot Di Montezemolo wilde Marchionne zo veel mogelijk winst maken en zo veel mogelijk verkopen. Dit betekende dat het aantal modellen hard steeg. Marchionne overleed in 2018, maar ook na zijn dood was zijn strategie duidelijk zichtbaar. Denk bijvoorbeeld aan de Purosangue SUV. Ook zijn er meer speciale edities dan ooit. De Ferrari SF90 Stradale is een van de auto’s.
Ferrari SF90 Stradale
De naam SF90 Stradale komt van ‘Scuderia Ferrari’ en het feit dat het raceteam 90 jaar bestaat. De Ferrari SF90 Stradale is namelijk een compleet nieuwe categorie sportauto. Net als de LaFerrari is de SF90 Stradale een hybride supersportwagen met 1.000 pk. Maar er is een enorm verschil tussen die auto’s. De LaFerrari is in feite een hypercar met hoogtoerige V12 en een kleine elektromotor ter ondersteuning.
De Ferrari SF90 daarentegen heeft een 3,9-liter biturbo V8 met 780 pk. Deze wordt bijgestaan door drie elektromotoren. Het systeemvermogen bedraagt 1.000 pk. Nog een verschil is dat de SF90 Stradale een heuse plug-in hybride is (de LaFerrari is een reguliere hybride). Met de SF90 kun je ook puur elektrisch rijden, alhoewel je daar niet te veel bij moet voorstellen, het accupakket is slechts 13,9 kWh groot. Het geheel staat voornamelijk in het teken van maximale prestaties. Iets dat uitstekend lukt met een 0-100 km/u sprinttijd van slechts 2,5 seconden. De 0-200 km/u is misschien nog extremer, relatief gezien: 6,7 seconden is bizar snel. De topsnelheid is 340 km/u.
Verschil Ferarri F8 Tributo
Voor het getrainde oog is het verschil tussen een Ferrari F8 Tributo en de SF90 niet bijster groot. Beide auto’s hebben min of meer dezelfde proporties. Natuurlijk zijn de koplampen en bumpers anders, maar de basis is overduidelijk hetzelfde. Daarmee past Ferrari eenzelfde tactiek toe als McLaren. Tussen de modellen zijn de verschillen minder groot. Om de SF90 een F8 Tributo met elektro-ondersteuning te noemen, gaat uiteraard iets te ver, maar het dekt de lading wel.
Ook als SF90 Spider
Net als bij de F8 Tributo is er ook een open versie, de SF90 Spider. Deze arriveert een paar maanden later. Het aluminium klapdak is exact gelijk aan dat van de F8 Tributo. Dat is op zijn buurt weer identiek aan dat van de 488 Spider, die weer het dak overnam van de 458 Italia. Het mooie is dat je niet direct aan de auto afziet dat het een cabrio is, tenzij je het dak open doet, uiteraard. Qua prestaties scheelt het heel weinig tussen de Spider en de Berlinetta.
Assetto Fiorano
In beide gevallen kun je de SF90 een stukje lichter maken. Daarvoor dien je het ‘Assetto Fiorano’-pakket te bestellen. Dat is een pakket voor hen die graag met de SF90 Stradale of Spider het circuit opgaan. Deze is voorzien van extra veel koolstofvezel onderdelen voor diverse panelen. Dankzij nieuwe schokdempers is de wegligging nog wat beter Als laatste is er ook een titanium uitlaat.
In totaal is de de SF90 Stradale zo’n 30 kilogram lichter. Mocht je willen besparen op wegenbelasting, is het aan te raden om de Stradale-versie te verkiezen met Assetto Fiorano-pakket. Deze weegt namelijk 1.540 kg, tegen 1.570 kg voor de ‘normale’ SF90 Stradale.