De Ferrari Roma is de junior V8 Gran Turismo van de Italianen.
Inhoudsopgave
Diverse GT-modellen van Ferrari
Ferrari heeft altijd een vrij logisch modelgamma gehad. Er waren twaalfcilinder sportwagens en twaalfcilinder GT’s. Jarenlang waren dat de enige twee mogelijkheden. Uiteindelijk werd dat aangevuld met een achtcilinder sportwagen, de 308. Met een uitstapje met de Mondial (feitelijk een extra praktische 308) had Ferrari dus twaalfcilinder GT’s, twaalfcilinder sportwagens en achtcilinder sportwagens.
In 2008 kwam daar een nieuwe versie bij: de achtcilinder GT. De auto in kwestie was de Ferrari California. Deze 2+2 cabriolet met stalen klapdak moest fungeren als een soort instap-Ferrari. De Ferrari F430 had al 490 pk en zijn opvolger (de 458 Italia) 560 pk. Dus er was ruimte voor een eenvoudiger model eronder. De 460 pk sterke California kon zo mooi aan de onderkant het gamma completeren.
California
Dat de California er kwam is best apart. In de tijd dat Luca di Montezemolo nog de baas was van Ferrari, was zijn doel om vooral niet te veel auto’s te verkopen, maar tegen een zo hoog mogelijke marge. Als je schaarste creëert, kun je een hogere prijs vragen. In principe was het een Maserati-project dat later als Ferrari doorgang kon vinden.
De Ferrari California bleek overigens een grote hit. Niet zozeer onder de Ferrari rijders zelf, maar wel onder de nieuwe rijken en mensen die voorheen nog géén Ferrari hadden. Ook scoorde de auto goed onder mensen die niet zozeer de meest sportieve auto wilden hebben. Nadat Luca Di Montezemolo werd afgelost door Sergio Marchionne, veranderden er een paar dingen. Marchionne vond het niet erg om geld te verdienen met Ferrari. Dus mochten er meer modellen bij komen.
Introductie Ferrari Roma
Helaas overleed de beste man veel te vroeg, maar enkele jaren na zijn dood werd toch duidelijk welke beslissingen er waren gemaakt. Eentje daarvan was de Ferrari Roma. De Roma is oneerbiedig gezegd de coupé-versie van de Ferrari Portofino, dat weer de opvolger is van de eerder genoemde Ferrari California.
Ondanks dat de auto een simpele coupé-versie is van de Portofino, is het wezenlijk een andere auto. Dit is simpelweg een Portofino met een hard dak. Het koetswerk is compleet afwijkend. Waar Ferrari’s rond deze periode telkens uitdagender vormgegeven zijn, is de Roma juist bijzonder klassiek en elegant. Het is bijna een Aston Martin-esque schoonheid met klassieke proporties. Een zeer lange motorkap met een compacte cabine en een hoge achterzijde. De achterlichten zijn niet klassiek-rond, maar plat vormgegeven. Ook is de grille compleet afwijkend ten opzichte van Ferrari’s die van voorheen. In plaats van een gaasgrille, is het een grille met kleine ‘putjes’. Het laatste typische Ferrari kenmerk dat mist, is de mogelijkheid om een schildje op de zijkant te plaatsen.
Afmetingen Ferrari Roma
De Ferrari Roma is niet bijzonder groot. Met een lengte van 4,65 meter is de Roma korter dan menig D-segment middenklasse sedan. Wel is de Roma met 1,97 meter aanzienlijk breder dan de meeste middenklassers en is de instap-sportwagen van Ferrari met 1,30 meter erg laag. De wielbasis is 2,67 meter. Het is daarmee een auto in de geest van bijvoorbeeld de Aston Martin V8 Vantage, Mercedes-AMG GT en natuurlijk de Porsche 911.
De motor van de Ferrari Roma is de bekende 3.9 liter V8 (de F-154) die we ook kennen van de Portofino, GTC4Lusso T en de California T. De motor in de Roma is de zogenaamde ‘F154BH-configuratie, het zelfde als de Portofino T en goed voor 612 pk en 761 Nm. Bijzonder indrukwekkend, helemaal als je in het achterhoofd dat die cijfers inclusief een OPF (benzinepartikelfilter) zijn. Meer was mogelijk geweest zonder dat filter. De motor is gekoppeld aan een achttraps automaat met dubbele koppeling van Magna.
Prestaties
Het gewicht is relatief laag met 1.570 kg. Deze cijfers zorgen er samen voor dat de prestaties van topniveau zijn. Van 0-100 km/u accelereren duurt slechts 3,4 seconden, ondanks het feit dat de Ferrari Roma alleen achterwielaandrijving heeft. Van stilstand naar 200 km/u sprinten duurt slechts 9,3 seconden. De topsnelheid is volgens Ferrari 320 km/u, maar dat lijkt ons een zeer conservatieve opgave.
In Nederland is de Roma een bescheiden succesje. In 2020 werden er 4 afgeleverd. De auto kwam pas aan het einde van dat jaar op de markt. In 2020 was het aantal aanzienlijk hoger, zo’n 20 stuks. In vergelijking met een Porsche 911 valt dat nog mee, alhoewel er daarvan ook veel Carrera’s tussen zitten, terwijl de Roma qua concept, prijs en prestaties het beste tegen een 911 Turbo gezet kan worden. Over prijzen gesproken, met een prijs van nog geen tweeënhalve ton is de Roma een puike aanbieding. In die prijsrange is er veel te koop, maar geen auto heeft zo’n bijzonder fraai koetswerk of een Ferrari-badge.
Ferrari Roma Spider
In 2023 volgt er een verrassing in de line-up van de Roma. Ferrari introduceert een open variant van het fraaie model. Voorlopig plaatst het Italiaanse merk de Roma Spider naast de reeds bestaande Portofino M.
In tegenstelling tot de Portofino, heeft de Ferrari Roma Spider geen stalen klapdak maar een stoffen kap. De motor is hetzelfde als de dichte versie. Een geblazen V8 met 620 pk en 760 Nm koppel. De Spider sprint in 3,4 seconden naar de honderd. De topsnelheid ligt op 340 km/u.