De Ferrari Portofino is de elegante V8 cabrio van Ferrari, vernoemd naar een van de mooiste locaties van Italië.
Inhoudsopgave
Afgekeurd Maserati-ontwerp
De Ferrari California was destijds een van de grootste verrassingen voor het Italiaanse merk. Van een afgekeurd Maserati-ontwerp werd een Ferrari gemaakt. De auto had een stalen klapdak, vier zitplaatsen, een voorin gemonteerde V8 én een automaat met dubbele koppeling. Dat waren allemaal primeurs voor het Italiaanse sportwagenmerk Ferrari.
Portofino ongekend succes voor Ferrari
De Portofino was een ongekend succes voor Ferrari. De verkoop van comfortabele V12-modellen (612, FF) liep vrij rustig. De California was veel populairder. Ook erg prettig voor het merk: er kwamen veel nieuwe klanten bij. Veel mensen hadden voor de California nog nooit eerder een Ferrari gehad. Het grootste nadeel aan de California was de motor. De hoogtoerige V8 werd met de California T het faceliftmodel) vervangen voor een koppelrijke turbo V8 en sindsdien was de auto min of meer perfect. Ook de styling was enorm verbeterd met de facelift van de California.
Introductie Ferrari Portofino
Logisch dus dat Ferrari niet te veel af ging wijken van dat specifieke recept van de California T. De opvolger van die auto werd in 2017 onthuld op de IAA in Frankfurt. De naam was de Portofino, vernoemd naar de Italiaanse badplaats waar de auto uitstekend tot zijn recht komt. De open Ferrari 2+2 cabrio staat op een compleet nieuw chassis.
Er is meer gebruik gemaakt van lichtgewicht materialen, terwijl ook de stijfheid omhoog is gegaan met zo’n 35 procent. Dit zorgt uiteraard voor betere rijeigenschappen. Ondanks dat het een comfortabele cabrio is, is het natuurlijk ook een Ferrari. Het gewicht daalde met zo’n 80 kilogram ten opzichte van de California T. Die twee zijn in combinatie met elkaar een bijzonder knappe prestatie.
Motor Ferrari Portofino
De motor is een doorontwikkeling van de motor uit de California T. Dat is ook vrij logisch, want de motor uit die auto was nog behoorlijk nieuw. De motor is de zogenaamde Tipo F154, in de ‘BE’-specificatie. Het is dus niet een terug getunede motor uit de 488 GT. Dat is ook een 154, maar in een andere specificatie met andere boring en slag. Wel deelt de Portofino zijn motor met de Ferrari GTC4Lusso T. Het blok levert 610 pk bij 7.500 toeren en een maximum koppel van 760 Nm, dat al vanaf 3.000 toeren paraat staat. Ondanks dat het een instap-Ferrari is, zijn de prestaties allesbehalve van instapniveau. Van 0-100 km/u accelereren is gedaan in 3,5 seconden en de topsnelheid is 320 km/u. Er zijn langzamere ‘instappers’.
Ferrari Portofino M
De Portofino wordt al in 2020 door Ferrari voorzien van een facelift. Traditioneel past Ferrari de naam van de auto ietsje aan en dat is ook nu niet anders. De auto gaat voortaan door als Ferrari Portofino M, met de M van Modificata. Waar Ferrari met de California nog veel werk moest verzetten om de auto zowel qua techniek en styling flink te verbeteren, is dat bij de Portofino niet het geval. De auto wordt technisch als optisch subtiel verbeterd, in plaats van een rigoreuze modelwijziging. De motor is nu goed voor een paar extra pk’s: in totaal zijn er 620 stuks beschikbaar.
Het koppel blijft gelijk. In principe is de motor nu geheel identiek aan het blok dat ook in de nieuwe Ferrari Roma ligt. De Roma is kort door de bocht een coupé-versie van de Portofino. Wel helemaal nieuw is de transmissie van de Portofino M. De oude Portofino had nog de zeventraps automaat met dubbele koppeling van Magna. De nieuwe transmissie is de 8DCL900-automaat. Wederom met dubbele koppeling en wederom van de firma Magna. Nu zijn er acht voorwaartse verzetten. Ook kan de automaat meer koppel aan, handig als je tuningsplannen hebt om meer vermogen te extraheren.
Prestaties
Niet dat je meer vermogen nodig hebt, want qua prestaties zat het goed met de Portofino. Bij de Portofino M is dat fractioneel beter voor elkaar. Qua prestaties scheelt het uiteraard nauwelijks, met een nieuwe transmissie en 10 pk kun je niet zoveel wonderen verwachten. De 0-100 km/u acceleratie is nu in 3,45 seconden achter de rug in plaats van 3,5 tellen.
De topsnelheid is nu minimaal 320 km/u, maar hoeveel harder de auto loopt, zegt Ferrari dan weer niet. Nu maakt het in principe bij die snelheden ook niet zo veel uit, uiteraard. Gelukkig scheelt het qua prijs ook niet heel erg veel. Met een nieuwprijs van twee en een halve ton was het een van de goedkoopste Ferrari’s.