De Ferrari GTC4Lusso is de laatste der mohikanen. Het is bovendien een praktische Ferrari.
Inhoudsopgave
Motor voorin
Een van de meest klassieke Ferrari’s zijn altijd de twaalfcilinder vierzits GT’s geweest. Ferrari bouwde enorm veel raceauto’s en sportieve straatauto’s. Maar er werd ondertussen bewst veel geld verdiend met de twaalfclinfder vierzits Gran Turismo’s. De rijken der aarde wilde een snelle en stijlvolle auto, maar niet eentje waarbij je kunstgebit lostrilde. Daarvoor moest je tot 1960 niet bij Ferrari zijn.
Gelukkig veranderde dat in 1960 toen de Ferrari 250 GT/E op de markt kwam. Dat was de eerste Ferrari die in grote getale als vierzitter beschikbaar was. De modellen daarvoor waren (zeer) mondjesmaat aan de man gebracht. De lijn van vierzits GT’s werd gevolgd door de 330 GT 2+2, 365 GT 2+2, 365 GTC/4. 356 GT4 2+2, 400, 400i, 412, 456, 456M en 612 Scaglietti. Het waren vaak de duurste Ferrari’s om te kopen. Daarentegen waren het ook de minst tot de verbeelding sprekende Ferrari’s op de tweedehandsmarkt, dus de afschrijving was enorm.
Ferrari Four
De 612 Scaglietti had het vrij lastig in commercieel opzicht, zowel nieuw als gebruikt. Vandaar Ferrari op zoek ging naar een andere invulling. Dat deed het merk met de Ferrari FF, waarbij FF staat voor Ferrari Four. De auto kenmerkte zich door een enorm lange neus en een fastback-achtige styling.
Bijzonder was het vierwielaandrijvingssysteem. Aan de achterkant van de V12 van de FF zat de uitgaande as naar de achterwielen, zoals gewoonlijk. Maar het bijzondere was dat aan de voorkant er nóg een transmissie was. Deze kleine twee-versnellingsbak dreef de voorwielen aan.
Introductie Ferrari GTC4Lusso
De Ferrari FF werd in 2016 afgelost door de Ferrari GTC4Lusso. In principe zijn het dezelfde auto’s. Bij Ferrari voeren ze wel vaker een flinke facelift door die gepaard gaat met een naamsverandering. De GTC4Lusso kun je het beste zien als het facelift-model van de FF. Als je ze naast elkaar zet, zie je dat ook. Het geraamte is identiek, alleen de bumpers, lampen, wielen en dergelijke zijn anders. Het makkelijkste kun je het zien aan de achterkant. De FF twee keer één rond achterlicht, de GTC4Lusso heeft twee keer twee klassiek ronde achterlichten.
In technisch opzicht was de Ferrari GTC4Lusso ook een doorontwikkeling van de FF. De motor was dezelfde Tipo F140-twaalfcilinder. Dankzij een andere compressieverhouding steeg het vermogen naar 690 pk en het koppel naar 697 Nm. Daarmee was van 0-100 km/u sprinten in 3,4 seconden achter de rug en bedroeg de topsnelheid zo’n 335 km/u.
Tweede motor optie
Waarschijnlijk omdat de verkoopcijfers alsnog een beetje achterliepen op de verwachtingen, deed Ferrari iets bijzonders. Er kwam een tweede optie qua motor bij. Deze werd op de Salon van Parijs geïntroduceerd in 2016. De naam van de auto: Ferrari GTC4Lusso T. Deze had niet de V12, maar de Tipo F-154 V8. Deze motor kennen we ook uit de California T. De 3.9 liter V8 heeft twee turbo’s en is alsnog goed voor 610 pk. Het koppel van 760 Nm is zelfs hoger dan dat van de V12. Daarbij wordt het maximale koppel ook nog eens veel eerder vrijgegeven, zo rond de 3.000 toeren. Bij de V12 is het 70 Nm minder en komt dat pas vrij bij 5.750 toeren.
Nog een verschil is dat de GTC4Lusso T een stukje lichter is. De auto heeft namelijk niet de bijzondere tweeversnellingsbak aan de voorzijde. De aandrijfassen ontbreken eveneens. Het scheelt uiteindelijk een dikke 50 kilo, wat aangeeft dat die tweeversnellingsbak vrij compact en licht is. Qua prestaties is er dus niet bijzonder veel verschil. De 0-100 km/u sprint duurt in de GTC4Lusso T 3,5 seconden, een tienden langzamer. De topsnelheid is met 320 km/u beduidend lager, maar de auto is nog altijd bijzonder snel.
Ferrari GTC4Lusso T verschil met V12
Voor Nederlandse kopers was de V8 veel interessanter. Niet alleen omdat ‘ie in een gunstigere motorrijtuigenbelasting-categorie valt, maar ook vanwege het verbruik. Gemiddeld doet die V12 zo’n 1 op 6, terwijl met de V8 zo’n 1 op 8 mogelijk is. Dat resulteert in een fiks verschil qua CO2-uitstoot. De V8 stoot 294 gram CO2 per kilometer, terwijl de V12 maar liefst 366 gram CO2 uitbraakt. In Nederland wordt er een extra autobelasting geheven op auto’s met een hogere uitstoot. Hierdoor is het prijsverschil tussen een GTC4 en GTC4Lusso T meer dan 70.000 euro. De versie met V8 is net ietsje meer dan 3 ton, terwijl de V12 al hard richting de 4 ton gaat met een vanafprijs van 375 mille.
Het idee van een V12 met vierwielaandrijving en vier zitplaatsen is iets dat Ferrari blijkbaar bezig hield. De GTC4Lusso en GTC4Lusso T werden halverwege 2020 uit productie genomen. Net zoals destijds met de Ferrari 412 stond er niet direct een opvolger klaar. De opvolger in dit geval is de Ferrari Purosangue. Net als de twaalfcilinder GT’s van vroeger is zo’n grote SUV de auto waren de rijken der aarde zich comfortabel willen laten vervoeren. Wat dat betreft verandert er dus niets, alleen de elegantie is nu compleet weg.