De Ferrari FF is de MPV onder de raspaarden.
Een van de langst lopende modellijnen van Ferrari, is die van de vierzits Gran Turismo’s. Het jonge geld ging voor de supercars, circuit-speeltjes en sportwagens. Maar de heer op stand en op leeftijd koos voor de vierzits Gran Turismo. Deze waren enorm kostbaar en schreven enorm hard af. Daarbij verkocht Ferrari er telkens minder van. Modellen als de Ferrari 456 GT en 612 Scaglietti waren relatief niet populair genoeg om serieproductie in de toekomst te rechtvaardigen.
Inhoudsopgave
In plaats van een sportievere auto te bouwen, ging Ferrari de andere kant op. Ze kozen namelijk voor juist een extra praktisch model. Dat was een logische keuze van Ferrari. Sportsedans van met name Duitse makelij werden telkens sneller. Ook kon de oudere heer met geld kiezen voor supersnelle SUV’s. Natuurlijk, de rijeigenschappen van die modellen kunnen niet tippen aan die van een een Ferrari, maar andersom kan een kon Ferrari 612 niet tippen aan de ruimte van een Audi RS6, terwijl het prestatieniveau min of meer gelijk was.
Introductie Ferrari FF
Het eindresultaat was de Ferrari FF, waarbij FF staat voor Ferrari Four. In 2011 maakt het model zijn debuut op de Salon van Genève. De auto kun je het beste scharen onder de shooting brakes. En dan niet zoals Mercedes daar invulling aan geeft met de CLA, maar zoals de klassieke modellen. Dus een sportieve coupé met een lang doorlopende daklijn. De verhoudingen zijn heel erg bijzonder. Om een idee te krijgen, de Ferrari FF is 4,91 meter lang, 1,95 meter breed en slechts 1,38 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,99 meter, wat echt heel erg lang is voor een tweedeurs auto. De verhoudingen zijn dat ook, de motorkap is heel erg lang. De auto moet ergens refereren aan de Ferrari 250 GT Drogo.
Vierwielaandrijving, maar dan anders
Dat komt door de bijzonder layout van de auto. De Ferrari FF heeft vierwielaandrijving, vandaar ook de naam. Het is echter een bijzondere setup. Een Audi quattro heeft de motor voor de vooras hangen en de transmissie op de as (de zogenaamde transaxle). Bij een BMW, Jaguar of Mercedes gaat de aandrijving naar achteren, maar is er halverwege een as die naar voren loopt. Een tikkeltje omslachtig en zwaar. Bij Ferrari hebben ze het opgelost door een kleine versnellingsbak op de vooras te zetten. Dus de aan de voorzijde zit een transmissie met twee versnellingen, aan de achterzijde zit een automaat met dubbele koppeling met even overbrengingen. Na de vierde versnelling doet alleen de achteras nog mee. Het is dus vooral bedoeld voor als er net eventjes wat minder grip is.
Motor Ferrari FF
Over de motor gesproken, dat is de bekende F140, in dit geval de ‘EB’-specificatie. Deze motor komt oorspronkelijk uit de Ferrari Enzo en evolueerde zich in de jaren. Dus een 6.3 liter V12 met maar liefst 659 pk bij 8.000 toeren. Er zijn weinig luxeauto’s die zo enorm vel toeren kunnen draaien. Het koppel bedraagt 682 Nm bij 6.000 toeren. Waar de Ferrari FF scoort is het gewicht van minder dan 1.900 kilogram. Dat lijkt zwaar, maar in zijn klasse is het relatief licht. Over de klasse van de Ferrari FF gesproken, de concurrentie bestaat uit auto’s als de Bentley Continental GT en Mercedes-Benz S-Klasse Coupé. De Ferrari FF is uiteraard wel sneller dan die twee. Van 0-100 km/u sprinten is namelijk in 3,7 seconden achter de rug. De topsnelheid bedraagt maar liefst 335 km/u.
Ferrari SP FFX
De Ferrari FF kon je uiteraard geheel naar wens samenstellen, ook bij Ferrari Nederland. Via het Tailor Made programma kon je diverse bijzondere leersoorten en lakken kiezen. Een fraaie optie was het grote panoramadak, die over de gehele lengte van de auto liep. Van alle FF’s is er een model nét even wat anders en dat is de Ferrari SP FFX. De SP FFX (SP staat voor Special Projects) heeft een compleet afwijkende achterzijde. In plaats van een shooting brake is het een reguliere coupé. Inderdaad, dat was juist niet de bedoeling, maar het is zeker interessant om te zien hoe de auto was geworden als de Ferrari 612 Scaglietti een normale opvolger had gekregen. De motor en aandrijving zijn identiek, het is echt alleen een andere bips. Ondanks de aflopende achterzijde, is de SP FFX alsnog een vierzitter, of beter gezegd een 2+2.
De Ferrari blijft in productie tot 2016. In die tijd zijn er 2.291 exemplaren van gebouwd. Naar Ferrari maatstaven is dat ook niet heel erg veel. De FF krijgt een opvolger in de vorm van de Ferrari GTC4Lusso. In principe is dat een flink gefacelifte FF.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Ferrari FF.