Een Ferrari met 800 pk dankzij 12 cilinders is uiteraard supersnel. Vandaar de naam Ferrari 812 Superfast.
Ferrari is zo’n merk dat altijd weet te verrassen met haar auto’s. De stappen die gezet worden op het gebied van design, prestaties of prijs zijn soms ongekend. De Ferrari 812 Superfast is zo’n auto. Deze komt uit een lijn van twaalfcilinder tweezits coupé’s. Deze lijn is terug te voeren tot de 212 Inter, de eerste personenauto van Ferrari. Dit is dus wat ze het beste doen.
Inhoudsopgave
Bekende basis
Ferrari kiest er met de updates soms voor om het uitgaande model als basis te gebruiken. De Ferrari GTC4Lusso is gebaseerd op zijn voorganger (de FF), net als de Ferrari 488 GTB (458 Italia). De voorganger van de Ferrari 812 Superfast is de F12berlinetta. Dat was een coupe met een 6,3 liter grote V12 met 730 pk. Een van de ‘nadelen’ was dat de auto bijna te veel vermogen had. De hitsige V12 was de dominerende factor bij die auto. Met de Ferrari F12tdf zette Ferrari dat deels recht. Deze versie had nóg meer vermogen, maar kon het iets beter kwijt dankzij een gewijzigd onderstel.
Introductie
Toch waren we allemaal behoorlijk verrast toen we in 2017 op de Salon van Genève de de Ferrari 812 Superfast konden verwelkomen. De auto staat op hetzelfde platform en enkele koetswerkdelen lijken overeen te komen. Echter, de neus en de achterzijde zijn compleet anders. Aan de zijkant is wel te zien dat beide auto’s de basis met elkaar delen. Logisch, de bumpers zijn eenvoudig aan te passen, maar het ‘geraamte’ niet. Overigens doet Ferrari dit niet alleen. Porsche maakt eveneens gebruik van dezelfde basis per model. De 991 en 992 delen bijvoorbeeld hetzelfde platform.
De 812 heeft net als de F12 een enorme V12. De F140-GA motor is een waar juweeltje. Het is wederom in basis dezelfde motor als in de FF, GTC4Lusso en F12berlinetta. Echter, hier levert de motor nog meer vermogen. Maximaal staat er 800 pk klaar bij 8.500 toeren. Bij 7.000 toeren wordt het maximale aantal Newtonmeters vrijgegeven: 718 in totaal. Dit betekent dat de twaalfcilinder nog een ouderwetse ‘toerenmotor’ is. Veel automerken zijn inmiddels overgestapt naar motoren met turbo’s en soms zelfs elektrische ondersteuning, maar bij dit specifieke model van Ferrari niet.
Prestaties
De krachten van de V12 worden via een zeventraps automaat met dubbele koppeling afgevuurd op de achterwielen. Dat is eigenlijk hoogst opmerkelijk. De Ferrari GTC4Lusso heeft dezelfde motor met minder vermogen, maar heeft vierwielaandrijving. De prestaties zijn bovengemiddeld indrukwekkend, maar houd er dus rekening mee dat de 0-100 km/u-tijd bijzonder afhankelijk is van de hoeveelheid grip die ondergrond kan bieden aan de 315 mm brede achterbanden. Als alles goed gaat, moet je van 0-100 km/u kunnen accelereren in 2,9 seconden. Dat is een bijzonder indrukwekkende tijd voor een achterwielaangedreven auto. De topsnelheid is een volgens Ferrari 340 km/u, alhoewel dat meer een bescheiden indicatie is.
Ferrari Monza SP
Op basis van de Ferrari 812 Superfast komen er uiteraard ook de nodige speciale uitvoeringen. De eerste is de Monza SP, een hardcore roadster in de meest pure zin van het woord. Er zijn twee varianten, de SP1 en de SP2. Het cijfer staat voor het aantal personen dat mee aan boord kunnen. De SP1 is dus een éénzitter. Het onderstel, de motor (zij het met 810 pk) en de transmissie komen van de 812. Het koetswerk is compleet nieuw. Het is niet een cabrio met een softtop. Sterker nog, de Monza SP-modellen hebben geeneens een vooruit! Hierdoor is het gewicht wel een stuk lager: slechts 1.500 kg, de eenzitter weegt 1.480 kg. De topsnelheid is 299 km/u, harder wil je toch niet rijden zonder voorruit. De Monza is echt een verzamelobject voor de liefhebber. Er worden er 500 van gebouwd, wat op zich nog niet eens zó zeldzaam is voor dit soort auto’s.
Ferrari 812 GTS
Voor het eerst in jaren komt Ferrari in 2019 met een reguliere V12 cabriolet. Natuurlijk waren er wel tweezits roadsters met de V12 voorin, maar dat waren allemaal strikt gelimiteerde modellen. Denk aan de 550 Barchetta, Superamerica en 599 Aperta. De 812 GTS past perfect in dat rijtje, maar is gewoon een model dat je ongelimiteerd kunt bestellen. Vaak zijn de limited edition Ferrari’s uitverkocht voordat ze in productie gaan. De 812 GTS is 75 kilogram zwaarder dan de 812 Superfast.
Ferrari 812 Competizione
Het absolute topmodel van de 812-reeks is de Ferrari 812 Competizione. Het is misschien wel de lekkerste Ferrari in jaren. De oplage van het model is beperkt op 1.598 exemplaren, waarvan 999 Coupés en 599 Aperta’s. Al die auto’s krijgen een 6,5-lier V12-motor met 830 pk. Dat is 30 pk meer dan de 812 Superfast. Snel is de 812 Competizione zeker. Hij sprint in slechts 2,85 seconden van 0 naar 100 km/u en klaart 0-200 km/u in 7,5 tellen. De topsnelheid bedraagt 340 km/u.
Omologata
De Ferrari Omologata is wél bijzonder zeldzaam. De auto werd gebouwd in opdracht van een uiterst puissant rijke klant. Er is er slechts eentje van gebouwd. Het is de tiende Ferrari met V12 waarvan er slechts eentje gebouwd is. Overigens kun je ook aan de Omologata duidelijk zien dat de Ferrari 812 Superfast de basis is.
Artikelen Ferrari 812 Superfast
Wil je meer lezen over de Ferrari 812 Superfast? Hieronder vind je een overzicht van alle artikelen over de Ferrari 812 Superfast