De Ferrari 458 is de populaire klassieker in de dop.
Voor Ferrari zijn de junior V8’s het belangrijkst als het gaat om aantallen. De luxe GT’s met V12 en vier zitplaatsen zijn duurder en prestigieuzer, maar er is ook minder publiek voor. De twaalfcilinder GT’s zijn spectaculair, maar erg prijzig. Qua positionering stonden ze op het niveau van de snellere en duurdere Porsche 911’s. Alsnog onbereikbaar, maar ook weer niet zó onbereikbaar.
Inhoudsopgave
Helemaal nieuw
In commercieel opzicht zijn de auto’s erg interessant. Ze worden erg goed verkocht. Maar zelfs dan is het voor Ferrari niet te rechtvaardigen om elke vijf tot zes jaar een compleet nieuwe auto te bouwen. Ferrari loste dat slim op. Elke basis werd twee keer gebruikt. Het begon met de 308 GTB die evolueerde tot de 328 GTB, in principe dezelfde auto. De 348 TB en F355 hebben ook dezelfde basis. Hetzelfde geldt voor de 360 Modena en de F430. De 458 Italia was dus weer helemaal nieuw.
F136 I
De Ferrari 458 Italia werd in de herfst van 2009 onthuld. De motor was uiteraard een V8, ditmaal de F136 I, een doorontwikkeling van de motor uit de F430. Een groot verschil was de direct brandstofinjectie. Het maximum vermogen was ook flink hoger: 570 pk. Ook had de auto meer koppel: 540 Nm. Bijzonder was het feit dat motor 9.000 toeren kon draaien. De Honda S2000, die toen net uit productie ging, deed dat de voorgaande 10 jaar ook, maar dat was een relatief eenvoudige viercilinder, geen complexe V8.
Nieuwe transmissie
De motor was gekoppeld aan nieuwe transmissie. Ferrari had de sequentiële F1-transmissie redelijk onder de knie, maar het bleef lastig om de bak goed te laten functioneren als automaat. Daarom werd er gebruik gemaakt van een automaat met dubbele koppeling van Getrag. De bak kon net als de F1-transmissie met flippers aan het stuurwiel worden bediend. Wat wel bijzonder was: voor het eerst was er absoluut geen handbak mogelijk. Nu waren de handbakken sowieso minder populair de laatste tijd, dus een vreemde keuze was het niet.
Prestaties
Qua prestaties ging de 458 er met sprongen op vooruit. De auto sprintte van 0-100 km/u in 3,4 seconden en kon een topsnelheid halen van 325 km/u. Niet verkeerd voor een ‘instapper’ (de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de California in de tussentijd die titel had overgenomen).
458 Spider
In 2011 werd de range uitgebreid met de 458 Spider. Daarmee werd er weer een heilig huisje omver gegooid: de auto had geen stoffen kap. In plaats daarvan had de 458 Spider een opklapbare hardtop dakconstructie. De motorkap moest opnieuw worden ontworpen, om zo plaats te bieden aan het dak. Met het dak gesloten kun je de Spider herkennen aan de platte gesloten motorkap, terwijl de 458 Italia een achterruit heeft. Qua prestaties viel op dat de Spider net zo snel op de 100 km/u zat, maar een lagere topsnelheid had: 320 km/u.
Eric Clapton
Op basis van de 458 Italia werden ook twee compleet andere auto’s gebouwd. Speciaal voor Eric Clapton werd de SP12 EC gebouwd. De gitaarheld wilde graag de stijlelementen van een 512BB op een 458, wat in samenwerking met Pininfarina buitengewoon goed lukte. Ondanks dat kan de ‘kenner’ zien dat het een aangepaste 458 is, terwijl men dat absoluut niet kan zien bij de Pininfarina Sergio. Dat was een compleet ander model waarvan er slechts 6 zijn gebouwd.
458 Speciale
Voor betere prestaties moest je even wachten op de snelle variant van de 458 Italia, de 458 Speciale. Deze had dezelfde motor, maar nu in F136 FL-specificatie met 605 pk (bij 9.000 toeren) en wederom 540 Nm bij 6.000 toeren. Tegelijkertijd was de 458 Speciale een stukje lichter dankzij het weglaten van een hoop luxe items en gebruik van lichtgewicht materialen. De 0-100 km/u sprint was nu precies 3 seconden. De topsnelheid bleef gelijk, volgens de opgave.
458 Speciale A
In 2014 combineerde Ferrari het concept van de 458 Speciale met de body van de 458 Spider. Het resultaat was de 458 Speciale A met de A van Aperta, Italiaans voor ‘open’. Dat je het even weet. De motor is wederom de 605 pk sterke atmosferische V8. Zowel de 458 Speciale als de 458 Speciale A waren een in mum van tijd uitverkocht. Ondanks dat het geweldige rijdersauto’s zijn, zijn het ook populaire investeringsobjecten. Met name de modellen in aparte kleuren en met de handmatig aangebrachte striping zorgt voor een hogere prijs.
Populaire basis
Het zijn de laatste Ferrari’s met de atmosferische V8. De opvolger van de 458 Italia is namelijk de 488 GTB, die gebruik maakt van een veel kleinere V8, zij het met twee turbo’s. Ook de Ferrari F8 Tributo maakt gebruik van het chassis van de 458 Italia, wat wel degelijk iets zegt over de kwaliteiten ervan.
Artikelen Ferrari 458
Wil je meer lezen over de Ferrari 458? Hieronder vind je een overzicht van alle Ferrari 458 artikelen.