De Ferrari 296 GTB is de Dino waar we jaren om smeekten. En hij heeft een V6!
Inhoudsopgave
Diverse modellen van Ferrari
Voor lange tijd hield Ferrari vast aan een bepaalde logica in het modellengamma. Het begon met een sportwagen met middenmotor V8. Denk aan de 308, 328, 360, F430, 458, 488 en de F8. Dan zijn er de twaalfcilinder tweezits sportwagens, zoals de 365, 512, Testarossa, 512, 550, 575, 599, F12 en 812. Dan zijn er de favoriete Ferrari’s van Prins Bernhard, de V12 vierzitters, de GT’s. Denk aan de 365, 400, 412, 456, 612, FF en GTC4Lusso. Deze modellen werden af en toe vergezeld van een bijzondere supercar zoals de 288 GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari.
Luca di Montezemolo
Volgens Enzo Ferrari en Luca Di Montezemolo moesten Ferrari’s vooral zeldzaam zijn. Ondanks dat er veel rijken zijn, moest er altijd meer vraag zijn naar Ferrari’s dan er aanbod was. Daarom werd besloten dat er niet meer dan 10.000 Ferrari’s per jaar gebouwd gingen worden. In plaats van het volume te verhogen, werden de marges per auto hoger. Het aantal opties en personaliseringsmogelijkheden groeide enorm. Toen Luca di Montezemolo aftrad, veranderde dat. Onder John Elkann en Sergio Marchionne werd geld verdienen gezien als iets positiefs en met Ferrari was er enorm veel positief.
Extra modellen
Dit resulteerde in een hele hoop extra modellen. De Ferrari 296 GTB is daar een hele belangrijke exponent van. Naast meer limited editions en speciale uitvoeringen, kwamen er meer modellen zoals de Ferrari SF90 Stradale, die eerst geen voorganger hadden. Datzelfde geldt voor de 296 GTB. Een heel belangrijk aspect aan die auto’s is dat hij een V6 heeft.
Ferrari sprak zelfs van de eerste ‘echte’ Ferrari met zes cilinders. Dat is een klein sneertje naar hun budgetmerk, Dino. Er werden een tijdje goedkopere Ferrari’s door Ferrari gebouwd die de badge Dino kregen (naar Enzo’s zoon Dino Ferrari). De 296 GTB is net als de Ferrari Roma wel behoorlijk afwijkend ten opzichte van de bekende Ferrari’s. Zo heeft de auto platte, horizontale koplampen. De achterlichten zijn niet meer rond, maar plat. Wel zijn er nog altijd twee links en twee rechts.
Motor Ferrari 296 GTB
Het is niet zomaar een motor, die V6. In sommig gevallen is het een V8 waar twee cilinders zijn ‘afgehaald’. Maar in dit verschil is dat niet zo, want de blokhoek van de Tipo F163 is maar liefst 120 graden. Die is bij de andere motoren van Ferrari 90 graden. De reden is simpel, op deze wijze passen de turbo’s ‘in de V’, tussen de cilinderbanken in. Dit betekent kortere trajecten voor de luchtgeleiding, met als resultaat dat de motor iets minder turbogat heeft en adequater reageert op het gaspedaal.
Ook een elektromotor
Dankzij de twee turbo’s is het vermogen van de relatief compacte 2,9-liter V6 erg hoog. De naam ‘296’ is een hoedtik naar Dino Ferrari. Voorheen verwezen de drie cijfers bij een Ferrari naar de cilinderinhoud per cilinder. Het idee van Dino was om de cilinderinhoud (totaal) te combineren met aan het aantal cilinders. De 296 is dus een 2,9-liter 6-cilinder. De motor is goed voor 663 pk, maar deze wordt bijgestaan door een elektrische motor, want de 296 is een plug-in hybride. De elektromotor is nog eens 167 pk. Het systeemvermogen bedraagt een stevige 830 pk. De motor is gekoppeld aan een achttraps automaat met dubbele koppeling.
Prestaties Ferrari 296 GTB
De prestaties zijn dan ook om van te likkebaarden. Ondanks dat de auto alleen achterwielaandrijving heeft, kan de 296 GTB in 2,9 seconden naar de 100 km/u sprinten. De topsnelheid bedraagt ‘meer dan 330 km/u‘. Van 0-200 km/u sprinten is alsnog bloedsnel: 7,3 seconden. Een rondje op Ferrari’s testban (Fiorano) duurt slechts 1:21 en daarmee is de 296 GTB sneller dan de F8 Tributo die een 720 pk sterke V8 heeft, maar geen elektromotor. Dankzij die elektromotor kan de 296 GTB ook eventjes elektrisch rijden, zo’n 25 kilometer. Dan moet je ook niet harder dan 135 km/u gaan, want dan springt de V6 weer bij.
Hybride
Dankzij de relatief modale motor en de hybride ondersteuning, is de Ferrari 296 GTB een van de meest bereikbare renpaarden uit Maranello. Omdat de auto elektrische ondersteuning heeft, is de CO2-uitstoot in de WLTP-cyclus heel erg laag. De V8 motoren scoren daar matig en de V12’s dramatisch. Dat zorgt zo voor extreem veel extra belasting, die de 296 GTB dus kan ontlopen. Ook is de basisprijs van de 296 GTB erg laag, waardoor je in Nederland voor een relatief bescheiden prijs een 830 pk Ferrari kunt rijden. Overigens is Ferrari niet de enige met een dergelijke auto, want enkele maanden voordat de 296 werd geïntroduceerd, konden we ook kennis maken met de McLaren Artura, de eerste McLaren met een V6.
Ferrari 296 GTS
Zoals je al kon verwachten introduceert Ferrari in 2022 de open variant van de 296. Het Italiaanse merk hangt er de naam GTS aan. De Spider is uitgerust met een stalen klapdakconstructie. Het dak opent en sluit in slechts 14 seconden. Heb je geen zin om open te rijden, maar wil je toch die V6 wat beter horen dan is het mogelijk om enkel het achterste raam te openen.
Normaal gesproken is de coupé wat sneller in vergelijking met de open variant. Logisch, want een Spider is wat zwaarder. Toch is de 296 GTS op papier niet langzamer. 0-100 km/u is nog steeds in 2,9 seconden achter de rug. De topsnelheid is eveneens meer dan 330 km/u. Kortom, voor een verschil in prestaties hoef je de GTS niet te laten staan. Ook van de GTS komt een Assetto Fiorano pakket beschikbaar. Dit is voor de koper die van plan is zijn Ferrari met name op het circuit te gaan rijden.
In het najaar levert Ferrari de 296 GTS uit aan klanten.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Ferrari 296 GTS.