De DS 9 is de terugkeer van de luxe, grote Franse berline.
DS Automobiles is nu al enkele jaren een automerk. De wederopstanding begon in 2008 met de Citroën DS3. Die compacte hatchback was premium, luxe en sportief. Er was zelfs een cabriolet-versie! Later werd de range aangevuld met de Citroën DS5 en de Citroën DS4. Die modellen werden ook heel even aangeboden als DS Automobiles, toen het geen serie van Citroen was, maar een zelfstandig merk.
De bekende modellen werden vrij snel vervangen door twee nieuwe, toch wel afwijkende auto’s. De DS 3 Crossback zit een beetje tussen oude DS3 en DS4 in. De DS 7 Crossback tussen de DS4 en DS5. In alle gevallen heeft DS de naam te danken aan de Citroën DS, ook wel Snoek genaamd.
Inhoudsopgave
DS Automobiles
Wat dat betreft is het vreemd dat het merk DS Automobiles geen eens een forse Berline in het gamma heeft. Daarvoor moesten de fans van de Citroëns DS, CX, XM en C6 eventjes wachten. Volgens de C6-traditie begon Citroën vroeg met de concept Cars. In 2012 stond daar de Citroën Numero 9 Concept op de Beijing International Automotive Exhibition te schitteren.
Dat was toen een gigantische vijfdeurs liftback in de geest van de Citroën C6, alhoewel het qua voorkomen een compleet andere auto was. In 2016 verseen de ‘DS E-Tense’ Concept en in 2018 de DS X E-Tense Concept. Beide waren sportieve auto’s die het merk DS Automobiles meer vorm moesten geven. Beide auto’s waren vooral duidelijk duurdere auto’s, alhoewel het productiestadium overduidelijk erg ver weg zou liggen.
DS 9
In 2020 verscheen daar toch vrij plotseling de DS 9. De DS 9 is het resultaat van de samenwerking tussen Changan Automobile en PSA (CAPSA genaamd). De DS 9 wordt dan ook in China gebouwd, ondanks de vele Franse referenties aan de auto. De grote limousines staat op het EMP2-platform. Het is met rechte een grote auto, want de totale lengte bedraagt namelijk 4,93 meter. Dat is meer E-segment dan D-segment. De breedte van 1,93 meter is wel meer D-segment dan E-segment. De hoogte is 1,46 meter, duidelijk geen crossover dus. De wielbasis van de 2,90 meter is bijzonder genereus.
Je kunt de DS 9 het beste zien als een DS Automobiles tegenhanger van de Peugeot 508. De DS 9 is alleen een beetje luxer en net even wat anders dan anders, ondanks de relatief conservatieve sedan-carrosserievorm.
DS 9 E-Tense
In eerste instantie is de DS 9 met slechts één aandrijflijn. De ‘E-Tense 225’. Dit is de bekende plug-in hybride aandrijflijn die we ook kennen van de Peugeot 3008 en 508, bijvoorbeeld. Het is een combinatie van een 1.6 PureTech viercilinder turbomotor met elektromotor. De benzinemotor is goed voor 180 pk en 300 Nm, terwijl de elektromotor goed is voor nog eens 100 pk. Je kunt de waardes niet simpelweg bij elkaar optellen, omdat het moment (toerental) dat het maximumvermogen geleverd wordt, anders is. Het maximale systeemvermogen bedraagt 225 pk, het systeemkoppel is 360 Nm. Daarmee kun je in 8,3 seconden naar de 100 km/u sprinten. Niet bijzonder indrukwekkend voor deze klasse, maar de topsnelheid van 240 km/u mag er zeker zijn.
Nog geen half jaar later wordt het gamma flink aangepast. Er is een nieuw topmodel en ook de instapper is aangepast. De 1.6 motor levert nu 200 pk en de elektromotor is nu goed voor 110 pk. Dit zorgt ervoor dat het systeemvermogen nu 250 pk bedraagt. Ook handig, de accu is nu ietsje groter waardoor je geen 50 km elektrisch kunt rijden, maar 60 km. Ook is de 250 pk-versie marginaal sneller.
Topuitvoering
Maar het leukste is de topuitvoering. Dit is ook een Plug-in hybride, maar dan iets serieuzer. Wederom is er een 1.6 benzinemotor met 200 pk. In plaats van één elektromotor, heeft de DS 9 360 twee elektromotoren. Het maximum systeemvermogen bedraagt 360 pk. DE DS 9 is nu ook een auto met vierwielaandrijving, dankzij de elektromotor op de achteras. Daarmee zijn de sprintcijfers indrukwekkend. Van 0-100 km/u sprinten duurt nu namelijk slechts 5,6 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Vanwege het surplus aan vermogen zijn de remmen en het onderstel erop aangepast.
Qua uitvoering is het vrij simpel. Er zijn er namelijk twee: de Performance Line+ en de Rivoli+. Qua luxe ontlopen de twee elkaar niet veel. Het meeste dat je je kunt voorsteppen zit er eigenlijk altijd wel op. De DS9 Performance Line+ is duidelijk meer op sportiviteit afgestemd. De Rivoli+ (Rivoli is een chique wijk in Parijs) is voornamelijk heel erg luxe en elegant.
Voorlopig is de DS9 in Nederland nog geen succes. Er zijn in het eerste jaar slechts een handjevol geleverd. Inclusief de te verwachten afschrijving is het een top-occasion, maar dan moeten ze nieuw wel verkocht worden.