De DS5, een chique rijdende lounge als spiritueel opvolger van de DS?
De komst van de DS3 was niet zomaar een gokje, maar een uitgedokterde strategie. Niet veel later volgde namelijk de DS4, een crossover-achtige hatchback. Ondanks dat beide auto’s zich duidelijk distantieerden van hun technisch identieke Citroën-broertjes, was de Citroën DS5 toch wel de ‘ware’ auto die het DS-gevoel moest behelzen.
Inhoudsopgave
Uniek
De Citroën DS was een grote, comfortabele en chique reisauto en de Citroën DS5 past het beste bij deze omschrijving. Net als de DS is de DS5 ook een beetje lastig in te delen auto. De auto hield het midden tussen een cross-over, stationwagon, liftback en MPV. Het was eigenlijk geen van die vier dingen. De Citroën DS5 was vooral heel erg uniek. Net als een SUV zat je iets hoger, maar de auto had absoluut geen SUV-uiterlijk of andere SUV-kenmerken.
2011
Wat dat betreft leek de auto een compacte en chique Mercedes R-klasse te zijn. De auto wordt gepresenteerd op de Shanghai Auto Show in de lente van 2011 en staat later dat jaar bij de Nederlandse Citroën-dealers. De auto valt een beetje in het D-segment en fungeert zo als alternatief voor de traditioneler ingestelde Citroen C5. Voor de context: de DS5 is 4,53 meter lang, 1,87 meter breed en 1,50 meter hoog. Officieel is de auto een vijfzitter, alhoewel de middelste zitting vrij hoog en smal is.
Motoren
De Citroën DS5 is leverbaar met een enorme verscheidenheid aan motoren. Er is een 1.6 THP met 155 pk, die ook in de DS3 en DS4 leverbaar zijn. Deze is standaard voorzien van een automaat. De volgende stap, een 1.6 THP met maar liefst 200 pk, is er enkel met handbak. De nadruk van de DS5 ligt echter bij de dieselmodellen. Deze varianten passen overigens ook erg goed bij het karakter van de DS5. De diesels zijn bijna zonder uitzondering gezegend met een flinke hoeveelheid koppel onderin en hebben een bescheiden dorst.
Hybrid4
Met de 1.6 e-HDi moet je niet al te veel haast hebben, maar de 2.0 met 160 pk is lekker krachtig. Voor Nederland is er maar één DS5 die alle aandacht op zich vestigt en dat is de DS5 Hybrid4. Het is de eerste hybride van Citroën en de eerste diesel-hybride. Deze auto is een ingenieuze hybride die bestaat uit de bekende 2.0 HDi op de vooras die de voorwielen aandrijft middels een automaat. De achterwielen worden aangedreven door een kleine elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 200 pk en een meer dan gezonde 500 Nm.
Lage bijtelling
Dit leidt overigens niet tot zeer flitsende prestaties, mede door het hogere gewicht van de auto. Dankzij de mogelijke zuinigheid (het theoretische verbruik is erg laag), is de DS5 Hybrid4 erg succesvol dankzij de lage bijtelling. In 2012 worden er bijna 1.400 exemplaren van verkocht en in 2013 zijn dat er zelfs bijna 1.875. Daarmee is de DS5 aanzienlijk populairder dan de kleinere en goedkopere DS4.
Business
In 2013 wordt de 110 pk sterke e-HDi voorzien van 5 trappelende paarden extra. Daarnaast komen er wat ‘Business’-varianten bij Hybrid4, om nog interessanter te zijn voor de leaserijder. In 2014 wordt de Hybrid4 nóg interessanter gemaakt doordat Citroën nog een paar grammetjes CO2 in de WLTP eraf weet te schaven. De 160 pk sterke diesel wordt vervangen door een HDi met 180 pk. Deze is er alleen met zestraps automaat. Voor wie 180 pk net even te veel is en zelf wil schakelen, is de 150 pk sterke BlueHDi een alternatief.
DS Automobiles
De Citroën DS5 blijft min of meer ongewijzigd in het gamma tot 2015. In dat jaar wordt de Citroën DS-modellen volwassen genoeg geacht om als merk verder te gaan: DS Automobiles. De Citroën DS3 is dan net voorzien van een facelift, dus krijgt alleen een andere logo, terwijl de DS4 wél een make-over krijgt om te voldoen aan aan het nieuwe familiegezicht.
DS 5
Citroen DS5 wordt omgedoopt tot DS 5. Deze is ook voorzien van de zogenaamde ‘Wings Grille’. Een grille met fijne honingraat, omvangen met enorme aluminium randen. Aan de achterkant krijgt de DS 5 nieuwe achterlichten en wat afwijkend chroomwerk en natuurlijk de grote DS-badge. Het is nu een product van DS Automobiles, geen Citroën meer.
Minimaal sterker
De DS 5 is wel een minimaal sterker dan de Citroën DS 5. De 1.6 THP met automaat levert met 165 pk precies 10 pk meer. Ook de 1.6 zonder handbak krijgt er 10 pk bij en is dus goed voor 210 pk. Ook nu zien we een duidelijke focus op de zelfontbranders. De 1.6 liter grote BlueHDi is goed voor 120 pk en kan eventueel met automaat geleverd worden. De 2.0 met 150 en 180 pk waren net vernieuwd en blijven nog even. De topdiesel is wederom de Hybrid4. Dankzij de aangescherpte bijtellingsregels is dit niet meer de verkooptopper van weleer.
1955
Het is ook de enige aandrijflijn die niet geleverd kan worden met de extra luxe ‘1955’-uitvoering. Deze is er speciaal om de Citroen DS te eren, de naamgever van het merk dat in 1955 werd geïntroduceerd. De DS 5 blijft tot 2018 in productie en krijgt géén opvolger. Het gat dat de auto achterlaat, wordt opgevuld door de DS 7 Crossback. Dit segment is aanzienlijk populairder.
DS 5 artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de DS 5.