De DS 3 Crossback E-Tense is de Franse visie op premium crossover rijden zonder CO2-uitstoot.
DS Automobiles is het luxemerk van Citroën. Uiteraard vernoemd naar de Citroën DS, misschien wel de meest legendarische auto aller tijden. Aanvankelijk begon het met de Citroen DS3. Dat was een hippe, sportieve en luxe driedeurs hatchback die het de Mini Cooper moeilijk maakte. Later kwam daar de DS5 en DS4 bij. Op deze drie modellen sierde nog het ‘Citroën’-logo.
In 2016 werd ‘DS Automobiles’ het merk en het cijfer erachter het modeltype. De Citroen DS3 werd de DS 3. Dat model zou het uiteindelijk nog tot 2018 niet onverdienstelijk uitzingen. Omdat PSA goed inzag dat kleine hatchbacks minder populair gingen worden dan compacte crossovers, kreeg de DS 3 een ander type opvolger: de DS 3 Crossback.
Inhoudsopgave
Reguliere DS 3 Crossback
Mensen willen graag een hoge instap en stoere looks. Die heb je met een crossover, of ‘Crossback’, in het geval van DS 3. Er is nog een voordeel met een crossover en dat is de beschikbare ruimte tussen de vloer en de bodem van de auto. Die is namelijk groter en dus ideaal voor de architectuur voor een elektrische auto’s.
De DS 3 Crossback kwam in 2019 op de markt. De auto is leverbaar met drie verschillende uitvoeringen van de 1.2 PureTech driecilinder met 100, 130 of 155 pk. Op sommige markten is er ook een 110 of 130 pk sterke 1.5 HDI mogelijk. Maar voor Nederland is de 100% elektrische DS 3 Crossback E-Tense heel erg belangrijk én interessant.
Introductie DS 3 Crossback E-Tense
In 2019 kwam dan ook de DS 3 Crossback E-Tense op de markt. Geheel elektrische auto’s werden ten tijde van introductie nog vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Daarnaast was de bijtelling in die periode nog heel erg interessant voor dergelijke auto’s. Maar ook zonder die fiscale stimulans is de DS 3 een verkooptopper in de dop. In principe is de DS 3 Crossback E-Tense identiek aan de gewone DS 3 Crossback. De compacte crossover is 4,12 meter lang, 1,80 meter breed en 1,53 meter hoog.
De DS 3 Crossback E-Tense staat op het EMP-platform en daarbij is er rekening gehouden met de elektrische versie vanaf het begin. Dus in principe heb je niet direct door dat jou DS 3 Crossback E-Tense elektrisch is. De aandrijflijn is een bekende voor PSA (tegenwoordig Stellantis) fans. Er is een 100 kW (136 pk) en 260 Nm sterke elektromotor op de vooras. Deze wordt gevoed door een 50 kWh accupakket. De net geen 1.500 kg wegende Franse crossover sprint daarmee in 9 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 150 km/u.
Actieradius
Op een volle accu kun je een eind komen, namelijk zo’n 320 km. Dat is volgens de WLTP. Dus in principe haal je die 250 km met normaal gebruik wel en kun je iets meer halen als je echt heel voorzichtig rijdt. Met 11 kW AC laden zit de accu in 5 uur vol, maar 100 kW AC snelladen is ook mogelijk. Dat is in slechts 23 minuten gedaan.
Een luxe, premium crossover met elektrische aandrijving moet wel een extreem groot succes zijn in Nederland, nietwaar? Nou, nee. Helaas niet. Een gedeelte daarvan komt door de prijs van de auto. DS Automobiles zag dat ook in en realiseerde begin 2021 een prijsreductie van de elektrische DS 3 Crossback. De auto werd daarmee 3.000 euro goedkoper. Daarmee komt de fiscale waarde onder de 40 mille te liggen. De fiscale waarde van de goedkoopst uitvoering is namelijk 38.995 euro.
Zes uitvoeringen
Ten tijde van introductie van de DS 3 Crossback E-Tense zijn er 6 uitvoeringen leverbaar. De instapper is de ‘So Chic’. Daarboven staat de ‘Business’, Performance Line, Performance Line+, Grand Chic en Executive. Jammer van die naamgeving, want op sommige markten worden namen gebruikt van wijken en Parijs. Gelukkig wordt dat in 2021 ook in Nederland doorgevoerd. De So Chic, Business, Grand Chic en Executive gaan eruit. In plaats daarvan komen de Bastille en Rivoli. De Montmartre-uitvoering is alleen leverbaar op de DS 3 Crossback met gewone benzinemotor.
Update DS 3
In 2021 wordt de DS 3 heel lichtjes bijgepunt. De warmtepomp is verbeterd en de transmissie (met een versnelling) wordt aangepast. Daardoor stijgt de actieradius van 320 km naar 341 km. DS Automobiles past de prijs verder niet aan, dus je krijgt die 21 km range helemaal gratis. In navolging van de DS 3 Crossback E-Tense verlaagt DS Automobiles ook de prijs van het reguliere modellen. Die gaat gemiddeld 2.500 euro naar beneden in prijs. Op zich ook geen vreemde actie van de importeur. De concurrentie is immers moordend en in de eerste twee jaar werden er zo’n 800 exemplaren van de DS 3 Crossback verkocht, inclusief de E-Tense uitvoering.