De DS3 is compact, hip en super-premium. Mede dankzij dit kleintje groeide DS van sublabel tot merk.
Ooit was Citroën de koning als het ging om kleine hatchbacks. Denk aan de AX en Saxo. De auto’ s waren dermate populair dat Citroën besloot de Saxo te voorzien van niet één, maar twee opvolgers: de C2 en C3. De C2 was iets compacter, stoerder, sportiever en meer gericht op de jongere bestuurder. De C3 was juist iets praktischer, comfortabeler en wat ‘Franser’ qua lijnvoering.
Inhoudsopgave
Populairder
Wat bleek: de Citroën C3 was vele malen populairder dan de C2. Voorbeeld: in 2003 verkocht Citroen nog geen 5.000 C2’s, maar meer dan 8.000 C3’s. De benadering van de C3 bleek dus beter te passen bij het kopende publiek. Er was nog een probleem: de C2 was duurder om te produceren dan de Saxo. Nu was een Saxo ook goedkoper dan een doos Lego om te produceren, maar de marges kwamen zo wel onder druk te staan.
MINI of New Beetle
De oplossing was even simpel als doeltreffend. Ga aan de andere kant van de markt zitten. Dus houd de solide verkopende Citroën C3 gewoon zoals deze is, maar zet er een driedeurs model boven. Inderdaad, zoals MINI of Volkswagen met de New Beetle. Een ander design, andere aankleding op bestaande techniek edoch met een hoger prijskaartje.
DS
Nu was (en is) Mini behoorlijk premium in de markt gezet door BMW en heeft Citroën die naam niet. Daarom werd er een oude naam van stal gehaald die al het goede van Citroën, Frankrijk en Parijs in twee letters kon samenvatten: DS. Het is het kunstwerk van Citroën en misschien wel de meest revolutionaire auto ooit gebouwd. Ondanks diverse successen in de rallysport met de DS, werd de DS voornamelijk geroemd om zijn comfort, luxe, vooruitstrevendheid, technische vindingen en algehele ‘quirkiness’. Alles ging anders dan normaal bij een DS en dat maakte ‘m zo bijzonder.
Onthulling
De Citroën DS3 werd onthuld in de zomer van 2009, maar stond niet bij de dealers voor januari 2010. Net als veel andere premium producten is de basis van het DS3-platform niet wezenlijk anders dan dat van zijn concernbroeders. Het PF1-platform werd ook gebruikt voor auto’s als de Citroën C3 en Peugeot 208.
Hoger in de markt
De Citroën DS3 was ook in Nederland vanaf 2010 leverbaar. De auto was weliswaar gebaseerd op de C3, maar met de motoren en aankleding was duidelijk te zien dat Citroën hoger in de markt mikte. Dat zag je grotendeels aan de motoren. De instapper was de 1.4 VTi met 95 pk. Een stap daarboven stond de 120 pk sterke 1.6 VTi en daarboven de 1.6 THP (turbo) met 155 pk. Dieselen kon met een HDi met 70, 90 of 110 pk.
Naar eigen smaak aankleden
Hoewel dat de meeste motoren dus redelijk potent waren, ging het daar niet om. De Citroën DS3 was enorm premium in de zin dat je de auto helemaal naar eigen wens en smaak kon aankleden. Zo was er een groot aantal kleuren waaruit men kon kiezen, niet alleen voor de lak, maar ook het dak en de velgen bijvoorbeeld. Dat kon je vervolgens afmaken met verschillende stickers en prints. Als je wilde kon je dus een unieke auto samenstellen.
DS3 Racing
In 2010 wordt er ook een nieuw sportief topmodel geïntroduceerd. Op de salon van Parijs staat de DS3 Racing te schitteren. De DS3 Racing moest overeenkomsten vertonen met de DS3-rallyauto. Nu is dat natuurlijk altijd een beetje vergezocht (op een Subaru Impreza na, wellicht), maar Citroen had wel degelijk zijn best erop gedaan. De DS3 Racing had grote wielen, lag lager op de weg, was voorzien van dikkere bumpers, sportstoelen en bijzonder gave stickers. Het was niet alleen maar show, de 1.6 THP motor was in dit geval goed voor dik 200 pk. Aanvankelijk zou Citroen er slechts 1.000 gaan bouwen, het werden er uiteindelijk 2.400 stuks. In Nederland is deze uitvoering zeer sporadisch te vinden.
DS3 Cabrio
Een stuk populairder in Nederland is de DS3 Cabrio, waarbij je ‘cabrio’ in meest ruime zin van het woord moet nemen. Net als de Fiat 500C houdt de auto een beetje het midden tussen een groot vouwdak en cabriolet. Een groot verschil met een cabrio is dat de B- en C-stijlen gewoon aanwezig zijn, zoals bij een Baur TC-cabriolet op basis van een BMW 2002 of 3 Serie. De Cabrio is er in de meeste uitvoeringen waarin je de dichte DS3 ook kunt krijgen, op de 70 pk en 110 pk diesel na.
Facelift
In 2014 wordt de Citroen DS3 voorzien van een facelift. Dat het hoofdkantoor tevreden is met het design (en de verkoopcijfers) mag duidelijk zijn, want er wordt weinig veranderd aan de auto. De koplampen zijn wat strakker, de voorbumper krijgt een grotere grille en er wordt iets meer chroom gebruikt. Ondanks de vele mogelijkheden qua kleuren komen er nog eens twee bij. Belangrijkste motornieuws zijn twee nieuwe diesels met 100 en 120 pk, goed voor 20% bijtelling. De DS3 Racing keert niet terug. Als doekje voor het bloeden krijgt de 1.6 THP er tien hele pk’s bij.
Nieuw merk: DS Automobiles
Een jaar later wordt de boel omgegooid. DS is ondertussen uitgegroeid tot een soort sublabel en gaat vanaf 2015 onder zijn eigen naam verder. De Citroën DS3 wordt omgedoopt tot de DS 3. In technisch opzicht verandert er eigenlijk niets, op de nieuwe badge en speciale ‘1955’-uitvoeringen na. Dat 1955 staat natuurlijk voor het jaar dat de Citroen DS (Snoek) werd geïntroduceerd.
Alsnog nóg een facelift
In 2016 krijgt de DS3 alsnog een facelift met een nieuwe familiegezicht. Dat is duidelijk te zien aan de zwaar aangezette aluminium omlijsting van de grille. De DS 3 blijft grotendeels ongewijzigd in productie. Leuk: de DS 3 Performance is een opvolger voor de Citroen DS3 Racing. In 2018 worden de meeste modellen van het programma geschrapt. Enkele (populairdere) uitvoeringen blijven nog even een jaartje leverbaar. In 2019 valt het doek voor de populaire hatchback. De DS 3 wordt indirect vervangen door de DS 3 Crossback.
DS 3 artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de DS 3.