DS Automobiles, of kortweg DS, is een Franse producent van premium auto’s. Het bedrijf is onderdeel van PSA, waar merken als Peugeot, Citroën en Opel ook onder vallen. DS is is begonnen als sub-label van Citroën en uitgegroeid tot een volwaardig automerk.
ds-automobiles nieuws
-
Nu officieel: de DS N°8, het nieuwe Franse vlaggenschip
Lees meer -
Gelekt: de meest luxe SUV Coupé
Lees meer -
DS onthult compleet nieuw interieur en moeilijke naamgeving
Lees meer
ds-automobiles videos
Modellen
Inhoudsopgave
De Oer Citroën DS
De Citroën Traction Avant werd in de jaren ’50 afgelost door de Citroën DS. Die auto geldt nog altijd als een van de meest vooruitstrevende luxeauto’s die ooit gebouwd zijn. De DS was dermate vernieuwend en revolutionair dat ‘De Snoek’ tot 1975 in productie bleef.
Natuurlijk, Citroën had de 2CV, maar verder stonden er alleen variaties van de de DS en ID in de showroom.
Pas later in de jaren ’60 (Ami) en ’70 (GS) kwamen daar modellen tussenin om het gamma op te vullen. De DS werd in 1974 opgevolgd door de Citroën CX, die op zijn beurt weer in 1991 opgevolgd werd door de XM. Gaandeweg nam de populariteit van de grote Berlines af. Niet alleen Citroën ondervond dit, ook andere niet-premium merken als Opel, Renault, Fiat en Ford waren dit aan het ondervinden. De Citroen C6 kwam in 2006 op markt als veel te late XM-opvolger en ook deze aristocratische limousine kon het tij niet keren: er werden er 17.000 van verkocht.
DS3
Citroën vond zichzelf opnieuw uit in 2009 met de DS3. Dat een luxe premium auto niet groot hoeft te zijn, bewees de New MINI uitstekend. Toch was de DS3 absoluut geen MINI-kopie. De DS3 was ondanks zijn naam geen auto met een retro-uiterlijk. En waar MINI zich richt op sportiviteit, zat de DS3 meer in chique luxe-hoek. Dat wil niet zeggen dat er geen snelle DS3’s waren. Je kon de compacte hatchback krijgen met een 156 pk sterke turbomotor en in 2010 werd de DS3 Racing met 210 pk onthuld. In 2012 voegde Citroen de DS3 Cabrio aan het gamma toe.
Succes
De DS3 was een enorm succes. In het segment van de premium compacte auto’s, zoals de MINI, Audi A1 en Alfa Romeo Mito, was de DS3 ruimschoots marktleider. Ook in Nederland was het chique kleintje enorm populair. In het eerste jaar werden er meer dan 1.200 van verkocht. In de twee daaropvolgende jaren steeg dat naar 4.000 DS3’s op jaarbasis.
Uitbreiding DS-lijn
Dat succes smaakte naar meer, waardoor Citroën besloot de DS-lijn uit te breiden. In 2010 wordt de DS4 onthuld. De DS4 was gebaseerd op de techniek van een Citroën C4, maar dan met een uniek koetswerk en interieur. De auto hield het midden tussen een hatchback en crossover. De DS4 is in Nederland een bescheiden succes. In 2011 worden er bijna 700 stuks verkocht, in 2012 bijna 600 exemplaren.
DS5
Eind 2011 werd de DS5 geïntroduceerd. Dit was een bijzondere auto die alleen een Franse fabrikant zou kunnen bedenken. De DS5 hield het midden tussen een stationwagon, hatchback en MPV. Omdat de DS5 lastig in een hokje te stoppen was, gold dat ook voor de bepaling van de concurrentie. Wellicht dat de BMW 3 Serie GT nog het dichtst in de buurt komt. Relatief gezien was de DS5 een succes. In 2012 werden er meer dan 1.300 van verkocht in Nederland, in 2013 waren het er bijna 1.900. Dat succes was mede te danken aan de Hybrid4-modellen.
DS Automobiles een zelfstandig merk
Daarmee komt het totale aantal modellen op drie. De DS-modellen zijn dermate afwijkend qua product en markt, dat PSA besluit om van een sublabel er een apart merk van te maken: DS Automobiles. De auto’s in de range de DS 3, DS 4 en DS 5, inderdaad met een spatie ertussen. In China is het gamma iets groter: tussen de DS 4 en DS 5 worden daar de DS 4S (hatchback) en DS 5LS (sedan) verkocht.
Ondanks dat DS Automobiles met het gamma op weg is een sterk merk te worden, besluit het merk de DS 3 (2017), DS 4 (2018) en DS 5 (2019) van de markt te halen. De drie auto’s worden niet voorzien van een directe opvolger. In plaats daarvan mikt DS Automobiles op het crossover segment met twee compleet nieuwe modellen: de DS 3 Crossback en de DS 7 Crossback.
DS 3 Crossback
De DS 3 Crossback is een premium compacte crossover, een van de populairste marktsegmenten van het moment. De auto staat op het EMP1-platform en word in 2018 geïntroduceerd. Dankzij dit platform kunnen er diverse aandrijflijnen toegepast worden. De DS 3 Crossback is er met verbrandingsmotor (benzine en diesel), maar ook als DS 3 Crossback e-Tense, een elektrische variant. Om een idee te krijgen: de DS 3 Crossback is 4,11 meter lang en heeft een wielbasis van 2,56 meter.
DS 7 Crossback
De DS 7 is aanzienlijk groter. Zoals de naam al aangeeft, zit er behoorlijk wat ruimte tussen de DS 3 en de DS 7. De DS 7 is 4,57 meter lang en heeft een wielbasis van 2,74 meter. Daarmee valt de DS 7 Crossback in het segment van de middelgrote premium SUV’s en crossovers. Ook van de DS 7 Crossback is een geëlektrificeerd versie: de DS 7 Crossback E-Tense. Dit is een plug-in hybride die gebruik maakt van een viercilinder turbo benzinemotor (voor de voorwielen) en een elektromotor, die de achterwielen aandrijft.
DS Techeetah – Formule E
Om meer naamsbekendheid te verkrijgen en tegelijkertijd de elektrische activiteiten onder de aandacht te brengen, doet DS Automobiles mee met het ABB Formule E-kampioenschap. Het DS Techeetah werd vorig jaar met de DS E-TENSE FE19 auto constructeurs kampioen. Een DS-coureur werd in 2019 ook wereldkampioen in het Formule E-kampioenschap.
DS 9
In 2021 neemt DS weer een grote limousine op het gamma, het autotype waar het allemaal mee begon in 1955. De DS 9 staat op het EMP2-platform, net als de DS 7 Crossback. De verschillen tussen de auto’s laten zien hoeveel ruimte de technici en ontwerpers hebben met een platform anno 2020. De DS 9 is een enorm lange auto, met 4,93 meter. De wielbasis van 2,90 meter is ook niet kinderachtig. De DS 9 wordt geleverd met motoren tot wel 360 pk. Een mooie verwijzing naar vroeger zijn de hooggeplaatste achterlichten in de D-stijl, een ode aan de originele DS.
Nieuwe DS 4
In 2021 maakt de DS 4 weer een comeback. Het is wederom een C-segment hatchback, maar deze keer deelt de auto zijn techniek met de Opel Astra en Peugeot 308.