De Dodge Viper is een sportwagen voor de mannen met borsthaar die geen honing eten, maar op bijen kauwen.
Fabrikanten hebben wel vaker een model uit het verleden opnieuw laten opstaan uit de dood. Middels retro-design of door een soortgelijke auto te bouwen. En ja, dat kan ook een sportwagen zijn. Kijk maar bijvoorbeeld wat Fiat deed met de 124 Spider. Dat was een overduidelijke verwijzing naar de originele Fiat 124 Spider uit de jaren ’70. En ondanks dat de nieuwe technisch gezien zijn basis deelde met een Mazda, was het Fiat dat een oude Fiat in het zonnetje wilde zetten.
Inhoudsopgave
Dodge Viper Concept
De Dodge Viper is anders. In eerste instantie is de auto een interpretatie op de Shelby Cobra. De naam Viper (Adder) is ook van een slang afkomstig. Het idee van de Viper komt van Tom Gale en Bob Lutz. Het idee was om een zo puur mogelijke auto te bouwen. Zonder al te veel luxe en electronica. In 1989 stond de Viper Concept te stralen op de Detroit Motor Show. De auto zag er dermate futuristisch uit en was zo uit de comfort-zone van Dodge. Het merk bouwde voornamelijk betaalbare middenklassers. Dat iedereen aannam dat het een typische concept betrof. Ook ondanks de enorm positieve reacties van pers en publiek.
Eerste generatie (SR-I)
De Viper (SR-I) kwam op de markt in 1992. Heel kort door de bocht is het een geweldig koetswerk, een hele dikke motor en achterwielaandrijving. Verder zit er niets op. ABS ontbreekt, alhoewel in die tijd meer sportwagens dat nog hadden. Nee, airco, deurhendels, een dak, sloten, airbags en ga zo maar door: het ontbrak allemaal.
De motor is natuurlijk al het geluid dat je nodig hebt. De 8.0 V10 is afkomstig uit de Heavy Duty RAM pick-ups. Omdat Lamborghini onderdeel was van Chrysler op dat moment, kon de Italianen zich buigen over de motor. Deze leverde uiteindelijk 400 pk en maar liefst 630 Nm. De Viper heeft altijd een handbak en achterwielaandrijving. In de modeljaren erna werd de Viper telkens ietsje minder spartaans.
Facelift (SR-II)
In 1996 arriveerde de tweede ‘generatie’ Viper, de ‘SR-II’. Deze ziet er op het oog identiek uit. De meeste wijzigingen zijn onderhuids. De Viper werd door gebruik van aluminium ietsje lichter en met de toevoeging van bepaalde items iets luxer. Ook kreeg de V10 iets meer vermogen: 420 pk.
In 1996 voegde Dodge de Viper GTS aan het gamma toe, een coupé die overduidelijk was geïnspireerd op de Shelby Daytona. Zeker in het blauw met de racestrepen. De motor was in de GTS goed voor 450 pk. Ook lekker: airco, airbags, centrale deurvergrendeling en elektrische ramen waren aan boord. Later kwam het vermogen en deze luxe ook naar de RT/10 (de roadster).
Dodge Viper SRT-10
In 2003 was het tijd voor de derde generatie Viper. Het model was nu al meer dan tien jaar oud, dus de hoogste tijd voor een nieuwe generatie. Ditmaal was de auto dan ook écht nieuw. De auto werd door de SRT-afdeling gebouwd. SRT staat voor Street and Racing Technology en deze afdeling was in het leven geroepen voor autosportactiviteiten en snelle versies van bestaande modellen.
Dodge sprak van de Triple 500 met deze auto. De 500 cubic inch V10 levert namelijk 500 pk en 500 ‘pound feet’ aan koppel (712 Nm). De motor was echter lichter en het chassis enorm verstevigd. De Viper werd hiermee niet slechts een hotrod, maar een serieuze sportwagen. Men kon kiezen bij de ZB-I generatie uit een Roadster of sinds 2006 ook een Coupé. Die laatste heeft niet alleen een hardtop, maar ook de achterlichten van de originele Viper.
Vierde generatie ZR-II
De vierde generatie Viper – de ZB-II – ziet in 2008 het levenslicht. Net als de met de SR-II ten opzichte van de SR-I zijn de wijzigingen voornamelijk onderhuids. De motor was nu 8.4 liter groot en goed voor maar liefst 600 pk. Tevens was er een nieuwe handbak, wederom van Tremec. Er was wederom een SRT-10 Roadster of Coupé. Het nieuwe topmodel was de ACR, een Viper gebouwd speciaal voor het circuit. Hte ACR-pakket was in 1999 leverbaar voor de GTS, maar in 2008 veel veelomvattender. Denk aan enorme spoilers, andere velgen, extra zachte Michelin-banden en een lager gewicht.
Deze Amerikaanse auto was niet alleen snel in een rechte lijn, maar ook op in de bochten. Op de Nürburgring reed de auto met Tom Coronel destijds het ronderecord voor productieauto’s aan gruzelementen. De ZB-II generatie van de Dodge Viper bleef tot 2010 in productie. Een opvolger kwam er niet. Rond die periode was de kredietcrisis roet in het eten aan het gooien. Dodge was overigens wel degelijk bezig met het ontwikkelen van een opvolger. Dit platform ging met Mercedes mee na de scheiding van DaimlerChrysler. Mercedes gebruikte het zelf voor de SLS AMG. Zeker als je de SLS aan de zijkant bekijkt zie je de overeenkomsten.
Laatste generatie Dodge Viper
Ondanks dat de wereld het zonder Viper moest doen, wilde het publiek graag een opvolger. Dodge luisterde naar hen en lanceerde in 2012 een opvolger, de vijfde generatie Dodge Viper (VX-I). Officieel is het overigens geen Dodge, maar een ‘SRT Viper’. SRT was nu het merk, alhoewel niemand zo noemde. Er waren twee opties, de ‘rauwe’ SRT of een luxe GTS. Je kunt ze eenvoudig herkennen aa de motorkap. De SRT-10 heeft een hele hoop luchtsleuven, de GTS slechts twee. Ook heeft de GTS een luxer aangekleed interieur. Later kon je de Viper nog aankleden met twee pakketten.
De SRT Track Package bestaat uit betere remmen, lichtgewicht wielen en Pirelli P Zero Corsa-semislicks. De tweede optie was en Viper met GT-package. Dit was een luxe optie met nappaleder en hoogwaardiger onderstel. Ook nu keerde de ACR terug, met enorm grote spoilers, superzachte banden en Bilstein-onderstel. Ondanks de lowtech benadering, is deze uitvoering qua Nürburgring rondetijd net zo snel als het beste dat Porsche, AMG en Nismo in de aanbieding hebben rond die periode. Voor modeljaar wordt de ‘merknaam’ SRT weer opgeheven en is de Viper weer een Dodge. De Viper blijft in productie tot 2017. Daarna gaat de stekker dan wel echt uit.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Dodge Viper.