De Dodge Ram is een van de meest iconische auto’s ter wereld. Dat niet alleen, het is ook een van de populairste.
Het idee van een Dodge pick-up is uiteraard niet nieuw. Het merk Dodge bestaat al sinds de vorige eeuwwisseling en de pick-up is altijd een onderdeel geweest van de Amerikaanse autocultuur geweest. In het geval van de Dodge pick-up was het altijd de B-Series, C-series en uiteindelijk D-Series, welke gold als concurrent voor de Ford F-Series en de varianten van de Chevrolet C-/K-series.
Inhoudsopgave
Eerste generatie Dodge Ram
De naam D-series wordt ook gebruikt bij de eerste Ram. Dit model wordt in 1981 geïntroduceerd. Omdat het de jaren ’80 zijn, is de vormgeving zeer hoekig, alsof deze is gedaan met een geodriehoek. De naam D-Series of Ram gold voor de versies met achterwielaandrijving. De zwaardere varianten met vierwielaandrijving kregen de naam W-series of Power Ram. De Ram is er in drie uitvoeringen: standaard, club (iets ruimte achterin) en crew cab, met een achterbank. Daarnaast zijn er twee opties voor de lengte van de laadbak: 2 of 2,4 meter. Qua motoren is er keuze uit een zes-in-lijn of diverse V8’en.
Later voegt Dodge allerlei andere versies toe en is er ook een diesel mogelijk. Die laatste is een Cummins zes-in-lijn met een cilinderinhoud van 5,88 liter, bijna een liter per cilinder. Ondanks dat het een relatief populaire auto is voor Dodge, vallen de verkopen van de Ram tegen in vergelijking met de Chevy en Ford. Met name aan het einde van de jaren ’80 wordt het dramatisch.
Tweede generatie Dodge Ram
De tweede generatie Dodge Ram is een verademing voor de fans. Het is een model van de jaren ’90, dus de vormgeving is aanzienlijk ronder. Echter, het is geen auto met een speels voorkomen. Het is een bijzonder stoere pick-up. De nieuwe Ram 1500 was wederom leverbaar in drie uitvoeringen qua cabine. Op het gebied van motoren werden er flinke stappen gemaakt. De instapper was een bescheiden 3,9-liter Magnum V6. De meest populaire motoren waren de 5,2- of 5,9-liter groter Magnum V8’en. Als kers op de taart was er ook een 8,0-liter V10.
Deze motor is in de basis gelijk aan het blok dat we later in de Dodge Viper tegen zouden komen. De Cummins-diesels was nu 5,9-liter groot. Goed nieuws voor Dodge: deze generatie is véél populairder. In de jaren ’80 bleef Dodge steken op zo’n 100.000 units per jaar. Met de nieuwe generatie ging dat per jaar flink omhoog. Niet in de laatste plaats geholpen door een prominente rol in de film Twister, geregisseerd door Nederlander Jan de Bont. De verkopen stijgen naar zo’n 400.000 Dodge Rams per jaar.
Derde generatie met SRT-10
In 2002 staat de derde generatie Dodge Ram te trappelen. Dit model is compleet nieuw vanaf de ventieldoppen, bij wijze van spreken. Het platform is nieuw, de cabine is nieuw en de aandrijflijn ook. Sommige varianten met vierwielaandrijving hebben zelfs een onafhankelijke voorwielophanging. Hoogtepuntje voor ons petrolheads is de Ram SRT-10. Nu was de Ram in de jaren ’90 al leverbaar met een V10, maar die werd nog getiteld voordat deze in de Viper terecht kam. Met de Ram SRT-10 was het precies andersom.
Deze werd door Street and Racing Technologies onder handen genomen. De V10 en diens transmissie (Tremec-zesbak) werden direct overgenomen. Dit betekende dat je een Ram had met meer dan 500 pk. Er waren twee versies. Een korte Ram SRT-10 met zesbak van Tremec en achterwielaandrijving. Een andere optie was een Quadcab met vierwielaandrijving en een automaat. Omdat zuinigheid absoluut niet op het prioriteitenlijstje stond van de Dodge Ram SRT-10, was deze auto zeldzaam onzuinig en onzinnig. Maar wel leuk!
Luxer en populairder
De vierde generatie Dodge Ram arriveerde in 2009. Dit was de laatste generatie die nog als Dodge Ram verkocht ging worden. De ophanging was vernieuwd, er was een nieuw koetswerk en het interieur was aangepakt. Pick-ups werden in deze periode luxer, duurder en beter. In de VS zijn deze auto’s een goed alternatief voor een grote en luxe SUV. Een voordeel is dat de prijs aantrekkelijker is en je dikke motoren kunt kiezen. Pick-ups vallen technisch gezien onder vrachtwagens in de VS en de eisen op het gebied van veiligheid en emissies zijn eenvoudiger te behalen. Ondanks dat er snelle en dikke uitvoeringen waren, zoals de Ram Tremor en Rebel, bleef een V10 ditmaal uit.
Van typenaam naar merknaam
In 2010 wordt er een naamswijziging doorgevoerd. Dodge Ram wordt RAM Pick-up. Ram is nu het merk. Alle bedrijfswagens van FCA in de VS vallen nu onder de Ram-vlag, dus ook de busjes die wij kennen als Fiat Doblo en Ducato. Voor wie de nieuwe Ram te modern en vooruitstrevend is, blijft de oude generatie een tijdje gewoon leverbaar. Intussen is de Ram pick-up uitgegroeid tot een van de populairste auto’s ter wereld. Oneerbiedig gezegd is het de reden dat FCA, tegenwoordig Stellantis, nog kan overleven.
Dodge Ram artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Dodge Ram.