Good news! De Dacia Sandero is de meest verstandige auto van Nederland, eigenlijk.
Er zit een groot verschil in tussen wat je wil en wat je nodig hebt. Nu maakt dat met goedkope producten bij de supermarkt niet zo veel uit en met kleding kun je het je ook wel een keer veroorloven. Maar als het gaat om auto’s, heb je niet altijd de extra duizenden euro’s die nodig zijn om in een nieuwe premium auto rond te rijden. Je moet dus concessies doen. De Dacia Sandero is zo’n nuchtere auto die onder aan de streep precies doet wat ‘ie belooft.
Inhoudsopgave
Eerste generatie Dacia Sandero (B90)
De Dacia Sandero (generatie B90) beleeft zijn publieksdebuut in 2007 en komt in 2008 op de markt. Het is kort door de bocht de hatchback versie van de Logan sedan. Kleine sedans zijn in het zuiden van Europa populair, maar in het noorden prefereert men een vijfdeurs. Het is niet zomaar een hatchback-versie van de Logan. De Logan heeft namelijk een langere wielbasis. Wel zijn beide modellen gebaseerd op de tweede generatie van de Renault Clio. Het idee is simpel: Dacia’s zijn een maatje groter, maar een generatie ouder qua techniek.
Techniek
Over techniek gesproken, die komt logischerwijs bekend voor. Het begint met de 1.4 achtklepper met 75 pk of een 1.6 achtklepper met 87 pk. In 2009 is er ook een diesel beschikbaar, de 1.5 dCi met 70 pk. Echter, de veelrijder kan vanaf dat jaar ook opteren voor de 1.4 met af-fabriek een LPG-installatie. Ook komt er een 1.2 16v bij, ook met 75 pk. Je zult altijd zelf moeten schakelen, bij deze generatie is een automaat niet leverbaar. De Stepway (ook vanaf 2009) is een soort ‘Allroad’-versie met stoere bumpers en iets grotere rijhoogte. Er zijn verder twee uitvoeringen die je het meeste ziet, de eenvoudige Ambiance en de iets minder eenvoudige (we zeggen niet luxe) Laureate. Als je op zoek bent naar een occasion heeft die laatste wel een voorkeur.
Tweede generatie Dacia Sandero (B52)
De tweede generatie Dacia Sandero (de B52-generatie) staat in de showrooms in 2012. Normaal gesproken groeit een nieuw model altijd, maar de Sandero krimpt juist een beetje. De auto staat op hetzelfde platform, de wielbasis blijft gelijk. De nieuwe Sandero is ietsje korter en een stukje lager. Qua breedte maakt het niets uit. Wel toont het nieuwe model aanzienlijk moderner.
Qua uitvoeringen en motoren is het nu ietsje duidelijker én moderner geworden. In Nederland is de diesel geschrapt. Er is nu nog maar één motor, een 90 pk sterke 1.0 driecilinder met turbo. Deze kun je dan wel eventueel af-fabriek met een LPG-installatie (bi-fuel) uit laten rusten. Qua uitvoeringen is er keuze uit de Ambiance (kaal), Laureate (luxer) en enkele actiemodellen plus de Stepway. Goed nieuws: een automaat is nu eindelijk mogelijk met de tweede generatie Dacia Sandero! Overigens gaat dit specifiek om de Nederlandse uitvoeringen. In andere landen is een 1.0, 1.6 of zelfs een dikke 2.0 mogelijk. Die laatste is specifiek voor de Dacia Sandero R.S. (ja, van Renault Sport) met 150 pk. Een diesel is is voor exportmarkten ook mogelijk, de bekende 1.5 diesel.
Facelift
In 2016 wordt de Sandero gefacelift. De verschillen zijn vrij bescheiden. Het is gewoon een vrij eenvoudig gelijnde keurige hatchback met vijf deuren. In technisch opzicht ligt de nadruk op de TCe met 90 pk op benzine. Dat is nog steeds een 1.0 driecilinder met turbo. Een versie met LPG is wederom mogelijk, evenals een automaat. Een Sandero Stepway is uiteraard ook mogelijk. In 2018 krijgt de Sandero een nieuwe basismotor, de ‘SCe 75’, een 75 pk sterke 1.0 driecilinder benzinemotor zonder turbo die we ook kennen uit de Twingo.
Derde generatie Dacia Sandero (DJF)
In 2021 verschijnt de derde generatie Dacia Sandero. Ditmaal staat de auto op een compleet nieuwe bodemsectie, het CMF-B-platform van de Renault-Nissan alliantie. Er zijn echter twee varianten hiervan. De Sandero heeft de eenvoudige versie, waar andere Dacia’s en een budget-Renault Taliant op staan (de Taliant is stiekem een Dacia Logan met Renault-badge). De luxere versie van dit platform wordt gebruikt door auto’s als de Renault Clio, Captur, Arkana, Nissan Juke, Note en Aura. Er is een motor, zoals voorheen is dat weer een 90 pk sterke 1.0 TCe. Wel is het mogelijk om een LPG-versie te bestellen, dan krijg je meteen 100 pk extra. Een Stepway is wederom mogelijk.
De Dacia Sandero maakt verder bekendheid wegens het behalen van ‘slechts’ twee sterren in de EuroNCAP-crashtest. Dat komt voornamelijk door het missen van enkele waarschuwingspiepjes en het alsmaar strenger worden van de tests. In 2022 krijgt het model een minimale update met nieuwe grille en nieuw logo. Ook is er een nieuwe kleur leverbaar.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Dacia Sandero.