Nuchter beschouwd is de Dacia Lodgy misschien wel de beste auto ter wereld, rekening houdend met de aanschafprijs.
De herintroductie van Dacia als submerk van Renault had eigenlijk niet beter kunnen verlopen. De Logan en Sandero werden bijna direct geaccepteerd als praktische, voordelige en deugdelijke automobielen. Dacia’s zijn vooral populair bij mensen die een functionele wagen wensen. Ze bieden veel value for money.
Het is dus niet vreemd dat de eerstvolgende Dacia een handige familieauto ging worden. In 2012 stond op de Salon van Genève de Dacia Lodgy te schitteren. De auto beleefde daar zijn wereldpremière.
Inhoudsopgave
Introductie Dacia Lodgy
De Lodgy was de interpretatie van Dacia op het begrip midi-MPV. De Dacia is uiteraard lager geplaatst in de markt dan de Scénic en Grand Scénic van moedermerk Renault. Maar dat betekent niet dat dat de Lodgy een veel kleinere auto is. Integendeel.
De Dacia Lodgy is 4,49 meter lang, aanzienlijk langer dan een Scénic en bijna even lang als een Grand Scénic. Qua breedte is de Dacia Lodgy met 1,75 meter wel 10 centimeter smaller. Echter, qua hoogte (1,68 meter) wint de Dacia het wederom. Ook is de wielbasis (2,81 meter) een heel stuk groter. Ook als het op binnenmaten aan komt scoort de Dacia Lodgy meer dan uitstekend. Het is een enorme auto.
Goedkopere materialen
Er zijn wel duidelijke verschillen met de luxere Scénic en dat is wanneer je aan boord zit. De Dacia is opgetrokken uit veel goedkopere materialen. De auto komt ook over alsof deze 10 jaar ouder is dan de Scénic op het gebied van luxe, uitrusting, aankleding. Dat is op zich wel handig gekozen van Dacia. De auto is op die wijze goedkoper om te produceren. De Lodgy concurreert in veel gevallen met gebruikte auto’s, dus dan valt het ‘nadeel’ van een eenvoudiger interieur heel erg mee. Een nieuwe auto met fabrieksgarantie is niet alleen voor leaserijders handig, maar ook voor familie’s.
Motoren Dacia Lodgy
De techniek aan boord van de Lodgy is bekend van Renault. In Nederland zijn er diverse benzine- LPG-, en dieselmotoren leverbaar geweest. Bij de introductie was het vrij overzichtelijk. De 1.2 Tce kennen we uit diverse Dacia’s. Voor de veelrijders is er keuze uit een 1.5 dCi viercilinder dieselmotor met naar keuze 90 of 110 pk. Het meest bijzondere was uiteraard de prijs. Wegrijden in een Dacia Lodgy deed je voor minder dan 15 mille: 14.995 euro! Let op die basis-uitvoering. Die heeft namelijk geen airconditioning.
De ‘Lauréate’ heeft deze voorziening wel (plus een paar andere luxe-items). Overigens is er ook een nóg luxere versie met de bijna ironisch genaamde ‘Prestige’. Die kun je herkennen aan de fraaie lichtmetalen velgen en een ingebouwd navigatiesysteem. Misschien wel de meest belangrijke optie is om van je Lodgy een zevenzitter te maken. Voor slechts 900 euro heb je twee extra stoelen. Daarmee is de Lodgy verreweg de goedkoopste nieuwe zevenzitter.
Perfecte gezinsauto
Nuchter beschouwd is zo’n Dacia Lodgy de perfecte auto voor het gezin dat voornamelijk een functionele auto nodig heeft. Het enige dat je de auto kunt ontzeggen is een bepaalde vorm van sjeu. Het is bijna een bedrijfsauto met achterbanken. Met de Lodgy Stepway in 2015 is er net wat meer visuele ‘sjeu’. De auto heeft herkenbare grote kunststof bumpers en wielkasten en een zilverkleurige rand aan de voorzijde, dat een soort beschermingsplaat moet suggereren. Samen met de grotere wielen en felle kleuren toont het net wat leuker. In technisch opzicht is er een Tce benzine met 115 pk en diesel met 110 pk leverbaar.
Updates Dacia Lodgy
In de jaren erna wijzigt Renault maar weinig dingen aan de Dacia Lodgy. In de tussentijd komen er een paar speciale uitvoeringen bij. In 2018 wordt de range aangevuld met een zogenaamde ‘bi-fuel’-versie. Deze heeft een wat oudere atmosferische 1.6 zestienklepper onder de kap, goed voor 107 pk en 144 Nm. Het bijzondere zit ‘m in het feit dat de auto een LPG-systeem af-fabriek aan boord heeft. De Dacia-rijder is altijd kostenbewust geweest en deze versie sluit daar mooi op aan. In 2019 komt er een nieuwe 1.3 Turbo voor de Dacia Lodgy beschikbaar.
Succesvol in Nederland
In Nederland bleek men wel te porren voor een Dacia Lodgy. In 2013 (het eerste volle verkoopjaar) werden er bijna 1.000 van verkocht. Daarna was de Lodgy altijd een hele stabiele auto qua verkopen. Met zo’n 250-300 exemplaren per jaar was het overigens geen echte hardloper. De importeur heeft er in Nederland zo’n 3.000 Lodgy’s op kenteken gezet. In 2021 werd de opvolger van de Lodgy, de Dacia Jogger, aangekondigd. Wederom een grote rechttoe-rechtaan MPV, alleen dan net even wat vlotter en moderner.
Dacia Lodgy artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Dacia Lodgy.